چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
نمایشگاه «ITB» برلین فرصتی برای جذب گردشگران اروپایی
برلین آلمان در سال ۲۰۰۶، چهلمین سال برگزاری نمایشگاه «ITB» را جشن میگیرد. نمایشگاه گردشگری برلین در سال ۲۰۰۶ از ۸ تا ۱۴ مارس (۱۷ تا ۲۳ اسفند) برگزار میشود كه از ایران نیز شركتهای مختلفی در آن شركت خواهند كرد، اما سابقه حضور ایرانیان در این نمایشگاه تنها دوبار به صورت منسجم صورت گرفته و سالهای طولانی، حضور ایران در این نمایشگاه فقط در قالب غرفههایی جداگانه بود و چند آژانس مسافرتی و خطوط هوایی به صورت محدود آنها را اجاره میكردند.
اگرچه با توجه به توانمندیهای طبیعی، تاریخی و فرهنگی كشورمان حضور چند شركت محدود علاوه بر معرفی بیشتر توانمندیها، زمینهساز ورود بیشتر گردشگران اروپایی و امریكایی به مهد پارسیان خواهد بود اما این حضور در مقایسه با سایر كشورها گویای این مطلب است كه در سایر كشورهای جهان سازمان یا نهاد دولتی مسئول گردشگری، وظیفه حضور در نمایشگاههای بینالمللی و بازاریابی در این زمینه یا ارایه تسهیلات برای حضور شركتهای خصوصی را برعهده داشته و آن گونه كه سازمان جهانی جهانگردی(ITB) میگوید، هر سازمان یا نهاد دولتی كه نظارت بر گردشگری را در كشور برعهده دارد وظیفه معرفی و تبلیغات در مورد جاذبههای گردشگری را نیز عهدهدار است.
به همین منظور از سال ۲۰۰۴ سازمان ایرانگردی و جهانگردی به دلیل دارابودن مسئولیت بخش گردشگری كشور، غرفهیی را برای ایران دایر كرد.
● و اما «ITB»
نمایشگاه گردشگری برلین در سال ۲۰۰۶ محل ارایه تحولات و مباحث گردشگری جهان است. نمایشگاهها كه قرار است در آن «شورای مقاصد گردشگری جهان» برای نخستینبار بطور رسمی كار خود را آغاز كند كه خود نقطه عطفی در گردشگری جهان خواهد بود.
شورای مقاصد گردشگری یكی از شوراهای جدید سازمان گردشگری جهانی است كه عضویت در آن رایگان بوده و انتظار میرود تمام كشورهای عضو سازمان گردشگری به عضویت آن درآیند.
آندره والراند رییس سابق شورای اعضای سازمان جهانی گردشگری و نماینده گردشگری موتزال یكی از نامزدهای اصلی تصدی پست ریاست این شورا است.
فعال كردن بیش از پیش اعضا و پویایی كشورها در زمینه گردشگری بزرگترین هدف شورای مقاصد گردشگری است كه این خود علاوه بر ارایه خدمات بیشتر به كشورهای عضو، در فعال سازی بخش خصوصی هم موثر خواهد بود.
شایان ذكر است امسال برای هجدهمین سال متوالی، گزارش نهایی گرایشهای صنعت گردشگری جهان در سال ۲۰۰۵ و چشمانداز این صنعت در سال ۲۰۰۶ در ITB ارایه میشود. این گزارش كه بر مبنای نظرسنجی در ۵۲ بازار مهم گردشگری جهان و نیز بحث و تبادل نظر كارشناسان و شركتهای پیشرو صنعت گردشگری در اجلاس پیزا تهیه شده توسط رولف فرتیاك، مدیر و بنیانگذار سازمان مشورتی و نظارتی گردشگری جهان (IPK) در حاشیه اجلاس «آینده و نوآوریهای صنعت گردشگری» ایراد خواهد شد.
فرتیاك با اشاره به اینكه شماری از مقاصد گردشگری بینالمللی غیراروپایی از جمله چین، سنگاپور، كامبوج و ویتنام در هشت ماه اول ۲۰۰۵ رشد دو رقمی داشتهاند اما در قاره اروپا بیشترین رقم رشد به بخش سفرهای بین شهری مربوط میشود كه رشد ۱۵ درصدی را نشان میدهد.
این گزارش اضافه میكند: سهم تكتك كشورهای اروپایی از بازار مسافران امریكایی به نسبت سال ۲۰۰۰ عموما با كاهش روبرو بوده است بطوری كه سهم بریتانیا از ۱۰ درصد به ۱۷ درصد و ایتالیا و فرانسه از ۵ درصد به ۴ درصد رسیده است. در این میان تنها سهم كشور آلمان از سه درصد در سال ۲۰۰۰ به چهاردرصد در سال ۲۰۰۵ رسیده و بر مبنای این گزارش مقدماتی در بازار جهانگردی امریكا، تنها بخشی كه با رشد روبرو بوده بخش سفرهای تفریحی شهروندان این كشور بوده است.
این گزارش، تروریسم، جنگ عراق و افزایش قیمت نفت و تاثیر آن به سبد مخارج خانواده را از عوامل بازدارنده مسافران امریكایی از سفرهای بینالمللی میداند. و علاوه بر آن نشستهای خبری مختلف با موضوعات خاص گردشگری نیز برگزار میشود كه خود میتواند ارایه دهنده راهكارهای ویژهیی برای این صنعت نو پا باشد.
● مقاصد گردشگری
موضوع مقاصد گردشگری از اصلیترین موضوعات چهار كنفرانس خبری است كه قرار است در قالب گرایشات بازار گردشگری إخهٔ بررسی شود. علاوه براین، جامجهانی فوتبال و سفر به فضا نیز از دیگر موضوعات قابل بررسی هستند كه شركت «تیم» (Tourist Impulse Monitor) مطالعات و یافتههای اولیه آن را انجام داده است.
سوالی كه در موضوع مقاصد گردشگری به آن جواب داده خواهد شد اینكه: آیا گردشگرها از كیفیت استثنایی یا منحصر به فرد بودن یك مقصد گردشگری اطلاع دارند. در واقع میزبانان صنعت گردشگری نمیدانند كه گردشگران ورودی در مورد كشورشان چگونه فكر میكنند كه جواب به این سوال به تنهایی راهگشای بسیاری از مشكلات خواهد بود.
نكته دیگری كه باید به آن اشاره كرد اینكه در حال حاضر اغلب مقاصد گردشگری در بیشتر نقاط اتحادیه اروپا از مازاد ظرفیت رنج برده و مقاصد گردشگری سنتی و قدیمی بیشماری نیز هستند كه جذابیت گذشته خود را از دست دادهاند. البته مقاصد گردشگری جدیدی از جمله انواع جدید تعطیلات در قالب سفرهای دریایی با بودجههای كلان تبلیغاتی، جای پای محكمی را در بازار گردشگری پیدا كردهاند كه همه این عنوانها در نمایشگاه گردشگری برلین از سوی كارشناسان بررسی خواهد شد.
● رویكردهای تكنولوژی و بازار گردشگری اروپا
شركت «فوكس رایت» میخواهد آخرین یافتههایش در مورد گردشگری اروپا را در «ITB» ارایه دهد. این شركت تحقیقاتی موضوعاتی چون گردشگری، سفر، صنعت، میهمانداری و هتلداری را پوشش میدهد.
این شركت با برگزاری یك كنفرانس خبری كه آخرین دستاوردهای خود را از تحقیق بر روی گردشگری اروپا از نظر اطلاعات مربوط به سهم كشورهای عضو اتحادیه از گردشگری و نیز رویكردهای مصرف گرایانه با تاكید بر بازار آلمان ارایه داده، همچنین تاثیر فناوریهای جدید بر بازار گردشگری از جمله جستوجوهای معمولی و خیلی پیشرفته، نقشهبرداری و ارتباطات الكترونیكی اجتماعی را نیز مورد بحث و تحلیل قرار میدهد.
● اروپاییان گردشگران فرهنگی ایران
مدیرعامل یك آژانس مسافرتی كه از شركتكنندگان در نمایشگاه گردشگری برلین نیز است، «ITB» را فرصتی مناسب برای جذب گردشگران اروپایی میداند كه باید آن را غنیمت شمرد اگرچه سیاست اخیر دولتمردان اروپایی موجب گریز توریستهای این كشورها به ایران شده است.
سید مجتبی تهرانی دلایل ورود گردشگران به ایران را بیشتر فرهنگی میداند و میگوید: عمده گردشگران ایران توریست فرهنگی هستند و با تبلیغ جاذبههای توریستی ایران میتوان آنها را به ورود به ایران تشویق كرد و شركت در نمایشگاههای مشابه امكان مناسبی برای فعالیتهای تبلیغاتی فراهم میكند.
او اظهار میدارد: وقتی صاحبان آژانسها درباره ورود توریست به ایران دغدغه دارند، نمیتوان انتظار داشت كه ورود تور به ایران را حمایت كنند لذا لازم دانستیم مدیران آژانسهای خارجی را به ایران دعوت كنیم تا از نزدیك با وضعیت ایران آشنا شده و بطور فعال در ورود تور به ایران شركت كنند.
تهرانی با ارزیابی اینكه قابلیت ایران برای جذب توریست براساس ردهبندی یونسكو در ردیف ۱۰ كشور اول دنیا قرار دارد، ادامه میدهد: ایران با وجود تنوع آب و هوایی و تنوع مكانهای باستانی حتی نتوانسته در اندازه كشورهای حوزه خلیج فارس در این صنعت نمایان شود.
او درباره جاذبههای ایران اعتقاد دارد، جاذبههای گردشگری ایران به تعداد سفرهای توریست به ایران مربوط است. چنانچه توریست برای اولین بار به ایران سفر كند ترجیح میدهد از شهرهای اصفهان، شیراز، یزد، كاشان و كرمان دیدن كند اما اگر برای دومین بار باشد قطعاً ترجیح خواهد داد از خطه همدان، كرمانشاه، تبریز و كردستان بازدید به عمل آورد.
● نمایشگاه برلین، بازار بورس گردشگری
همچنین مدیر یك مجموعه توریستی نمایشگاه گردشگری برلین را یك بازار بورس میداند كه از میان ۲۵۰ نمایشگاه گردشگری سالانه در جهان، مهمتر است.
محسن امامی میگوید: بیشتر گردشگران ایران از اروپا، آلمانیها هستند؛ چون علاوه بر ارتباطات زیاد ایران و آلمان از گذشته، به تورهای فرهنگی این كشور نیز علاقه زیادی دارند و ایران از نظر آنها یك مقصد فرهنگی محسوب میشود و در این خصوص دستاندركاران گردشگری ایران در آلمان تبلیغات وسیعی انجام دادهاند.
اما تصریح میكند: گردشگران اروپایی بیش از همه تمایل دارند مسیر مركزی ایران كه شامل تهران، اصفهان، شیراز، یزد، كرمان و بعضی مواقع كاشان نیز میشود را طی كنند، چراكه سابقه تاریخی این مسیر و جاذبههای گردشگری موجود در آن برای اروپاییها جذاب است.
منبع : روزنامه اعتماد
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت سیزدهم مجلس شورای اسلامی دولت رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی رافائل گروسی حجاب انتخابات رهبر انقلاب مجلس انتخابات مجلس
هواشناسی قتل تهران شهرداری تهران پلیس وزارت بهداشت بارش باران آموزش و پرورش شهرداری سیل فضای مجازی سلامت
قیمت طلا خودرو قیمت دلار مسکن حقوق بازنشستگان قیمت خودرو مالیات بازار خودرو ایران خودرو بانک مرکزی بورس سایپا
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون تئاتر دفاع مقدس محمدمهدی اسماعیلی سینمای ایران سریال موسیقی سینما کتاب رسانه ملی
دانشگاه تهران اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه رفح روسیه حمله به رفح چین ترکیه نوار غزه اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال لیگ قهرمانان اروپا دورتموند لیگ برتر ذوب آهن نساجی بازی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران رئال مادرید
تبلیغات عیسی زارع پور اپل اینترنت آب گوگل سامسونگ آیفون ناسا مایکروسافت ایلان ماسک فضا
رژیم غذایی سرطان سبک زندگی چاقی هندوانه کمردرد کنسرو ناباروری زیبایی بیماران خاص کاهش وزن