دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
نمایشنامهخوانی مقاومت
سالن کنفرانس تئاترشهر در چند ماه آینده هر یکشنبه میزبان گروههایی است که نمایشنامههایشان را در حضور مخاطبان میخوانند. نمایشنامهخوانی تئاتر مقاومت در ادامه سلسله برنامههای سال گذشته انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس و با همکاری مرکز هنرهای نمایشی در حالی نخستین جلسات را پشتسر گذاشته است که حوزه تئاتر دفاع مقدس بیش از دیگر حوزههای تئاتر در کشور ما از کمبود متن و نگارش متون مناسب و با کیفیت تئاتری رنج میبرد.
از این منظر، نمایشنامهخوانی مقاومت را به دلیل رویکردی که در معرفی و خوانش متنهای نمایشی دفاع مقدس دارد، میتوان اتفاقی مهم و ارزشمند در ساختار تئاتر کشور و بویژه در گستره تئاتر دفاع مقدس دانست.
نمایشنامهخوانی به صورت یک شکل اجرایی غیر صحنهای به واسطه فاصله زمانی کمتری که از نگارش متن تا اجرا (خوانش) دارد و به دلیل آنکه هزینه و زمان کمتری را از گروه میگیرد، به چند دلیل میتواند باعث رشد و تقویت پایههای هنر نمایش ادبیات دراماتیک بشود.
نخست آنکه گروه اجرایی و نویسنده را دچار شکست نمیکند. نمایشنامه خوانی البته با شیوهای که در تئاترها متداول است در فاصله میان نگارش متن و اجرای صحنهای قرار میگیرد. بنابراین میتواند به فرصتی برای اصلاح و تقویت نمایشنامهنویسی تبدیل شود.
خوانش متن و ارتباط نمایشنامه با مخاطب و منتقد این اجازه را به نمایشنامهنویس میدهد که آزادی و راحتی بیشتری برای دقت در بازخورد متن در فرایند انتقال داشته باشد و بهتر بتواند اثرش را تقویت و تکمیل کند.
از منظری دیگر، خوانش متن با بهرهگیری از امکانات و ابزارهای کمتر ضمن آنکه میتواند گستره و عرصه مطلوب و مناسبی برای معرفی نمایشنامهنویسان و متون نمایشی آنها باشد، ارزشها و تکنیکهای نمایشنامهنویسی را بدون آرایش صحنهای در ارتباط با مخاطبان قرار میدهد و از این منظر نیازمند ویژگیها و قوتهایی است که در صورت استمرار توجه به آن سبب تقویت و رشد کیفیت نگارش و تولید متن هم خواهد شد.
خوانش متون نمایشی بویژه در شرایطی که تئاتر ما دچار فقر نمایشنامه است در صورت تداوم و استمرار و قرار گرفتن در مسیر درست، مطمئنا ظرفیتها و استعدادهای قابلتوجهی را به حوزه ادبیات نمایشی خواهد افزود.
اما این همه مستلزم آن است که ساختار برنامه و اهداف آن در جهت مطلوب و مسیر درست آن قرار گرفته باشد.
نمایشنامهخوانی مقاومت ظاهرا در راستای چنین رویکردی قرار گرفته؛ اما متاسفانه با کاستیها و آسیبهایی هم در حوزه اجرای برنامهها و پیشبرد ساختارش مواجه است.
نمایشنامهخوانی همان طور که ذکر شد، در دوران فقر نمایشنامه میتواند بستری برای تولید و شناخت متون نمایشی و آزمونی برای توجه به آثار ناشناختهتر باشد. در این صورت است که هر دوره حداقل با معرفی یک نمایشنامهنویس میتواند به نتایج و خروجیهای دوره بعد امیدوار باشد.
مهدی نصیری
منبع : روزنامه جامجم
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی دولت صادق زیباکلام انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم دولت سیزدهم
هواشناسی تهران بارش باران شهرداری تهران قتل سازمان هواشناسی سیل سلامت حج تمتع پلیس زلزله وزارت بهداشت
خودرو قیمت دلار سایپا قیمت خودرو قیمت طلا بازار خودرو مسکن بانک مرکزی بورس گاز حقوق بازنشستگان ایران خودرو
نمایشگاه کتاب نمایشگاه کتاب تهران کتاب تلویزیون سالار عقیلی دفاع مقدس سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران رضا عطاران تئاتر سریال سینما
وزارت علوم خورشید دانشگاه تهران کره زمین
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین حماس جنگ غزه روسیه آمریکا افغانستان نوار غزه سازمان ملل اوکراین
استقلال فوتبال پرسپولیس مهدی طارمی فولاد خوزستان لیگ برتر رئال مادرید بازی لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران باشگاه پرسپولیس هوادار
هوش مصنوعی مغز تبلیغات نوآوری دبی شفق قطبی ایلان ماسک ناسا
ویتامین خواب کودک سلامت روان تجهیزات پزشکی کاهش وزن افسردگی فشار خون درمان ناباروری بارداری زایمان