شنبه, ۲۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 11 May, 2024
مجله ویستا

خزندگان غول پیکر دنیای وب


اگر وب سایتی با بیش از ۱۰ یا ۲۰ هزار بازدید روزانه دارید و محتوای با مزیت نسبی تولید میكنید تصور نكنید این فقط كاربران و موتورهای جستجو هستند كه سایت شما را زیر و رو میكنند. اگر دامنه (domain) كوتاه و با مسمایی ثبت كرده اید و حتی وب سایتی بر روی آن نیست فكر نكنید فقط دلالان دامین هر از گاهی به آدرس شما سر میزنند. در واقع اینترنت یك آكواریوم پر از برندها (نام های تجاری) و وب سایتهای مختلف است و عده ای از بیرون و برخی از داخل این فضا، حركات شما را تعقیب و نظاره میكنند. شركت Cnet را اغلب با سایتهای download.com و mp۳.com میشناسید. بد نیست نگاهی بیاندازیم به استراتژیها و روند حركت این شركت:Cnet در اولین موج تشكیل شركتهای دات كام از كسب و كار اصلی خود كه سخت افزار و متمركز بر محصولات كمپانی IBM بود شروع به فعالیت در حوزه وب نمود. به راحتی از مجموعه كارهای cnet میتوان فهمید كه مدیرانش به كارهای محتوایی و آموزشی، كه به تعبیری طاقت فرساترین كارهای محیط وب برای یك بنگاه اقتصادی می باشند، بسیار متمایل می باشند. سایت اصلی شركت حاوی حجم انبوهی از مطالب، عكسها و فیلمهای آموزشی در حوزه های متفاوت است. از طرز كار كردن با یك دوربین دیجیتالی گرفته تا مقایسه تصویری و مشخصات ریز دو لپ تاپ جدید از HP و Toshiba ! در موارد دیگر نیز این طاقت فرسا بودن فعالیت های انجام شده در Cnet مصداق دارد. در سایتهای download.com و mp۳.com نیز روشهای قدیمی آرشیو نمودن فایلها بصورت كتابخانه ای (File Library) در مقابل روشهای مدرن و ابداعی جدید مانند File Sharing كه به مراتب انرژی و هزینه كمتری را به سرویس دهنده تحمیل مینماید، بصورتی نخ نما جلوه می کند. اگر پشتوانه مالی قوی این شركت نبود رهایی از بحران دات كام كه در دهه نود گریبانگیر شركتهای اینترنتی شده بود به هیچ عنوان میسر نمی شد. در سال ۲۰۰۰ ارزش سهام این شركت (NASDAQ: CNET) در "بازار نزدك" تا حد ۴۰ دلار افت کرده بود و با شروع سیاستهای جدید تبلیغات تحت وب شركت، امید به بهبود وضعیت میرفت ولی شاید cnet جزو شركتهایی بود كه اینكار را زود شروع كرده بود! چراكه بحران تا اواسط سال ۲۰۰۲ تشدید شد، جایی كه سهام این شركت به كف باور نكردنی ۶۲ سنت رسید! در این زمان تبلیغات تحت وب آرام آرام به طوفانی جدید برای شركتهایی كه دیگر بر روی بیلبوردها و تیزرهای تلوزیونی آرام و قرار نمیگرفتند تبدیل شد كه شاید بتوان گفت گوگل كاتالیزور و شتاب دهنده ای برای این روند بود. cnet بخوبی از این فرصت استفاده نمود و با پتانسیل قویٍ ترافیك هدفمندش خود در سایتهای مختلف خود، توانست سهمی از بودجه تبلیغاتی شركتها را به خود اختصاص دهد. تبلیغاتی كه اصولا به شركتهای متمول و لوكس تعلق میگیرند و امكانات خاصی نظیر استریمهای ویدیویی و امكانات آموزشی بصورت متفاوتی از گوگل جلوه مینمایند. به گفته سایت اینترنت نیوز "cnet ماشینی شده است كه بازدید كنندگان را به مشتریان واقعی تبدیل مینماید" از یك نكته نیز غافل نشویم كه روش خاص تبلیغاتی cnet هزینه های زیادی نظیر هزینه پهنای باند وسیع و سخت افزارهای گران قیمت مالتی مدیا می طلبید كه ارزان شدن این خدمات با پیشرفت اینترنت و تكنولوژی بسیار ثمربخش و موثر واقع شده است. از اواسط سال ۲۰۰۲ تا كنون سهام این شركت روند صعودی داشته است و حالا به بیش از ۲۴ برابر افزایش پیدا کرده است. با این حال سه شنبه گذشته (۲۵ اكتبر ۲۰۰۵) با پیروزی cnet در دعوایی با گوگل بر سر سایت news.com بار دیگر تحلیلگران "نزدك" سهام این شركت را "فوق العاده ارزشمند" توصیف كردند که باید انتظار رشد بیشتری را از آن داشت. آقای جعفری یكی از این تحلیلگران میگوید "بازار سهام اكنون دارد مزد رشد حجمی و محتوایی cnet را به خوبی به سهامداران پرداخت مینماید." آقای جعفری چندی پیش در مرز ۱۰ دلار نیز سهام cnet را ارزشمند توصیف كرده بود. تحلیلگر دیگری (كه بطور تصادفی او هم ایرانیست!) خانم صفا رشتچی است که میگوید "رشد گردش كار و سود خالص این شركت مدیون تلاش پیگیرش در دستیابی به حوزه ی بازیها و سرگرمیهای اینترنتی بدست آمده است. جایی كه cnet به مخاطبان گسترده ای دست یافته است" اشاره ایشان به مجموعه های gamespot.com، mp۳.com و tv.com میباشد.آخرین اطلاعات خبر از خریداری سایت metacritic.com که فعال در زمینه سرگرمی های اینترنتی است را به مبلغ اعلام نشده ای در ماه آگوست سال جاری میدهد. این سایت با ۱۷۰ هزار بازدید كننده یکتا (unique visitor) در ماه كه رقم بسیار بزرگی نیز محسوب نمیشود، نشان از پویایی این شركت دارد و هنوز به نظر میرسد خزنده ای غول پیكر چشمان خود را به اتفاقات این محیط دوخته است.
نویسنده: عماد هنرپرور
منبع : پایگاه اطلاع رسانی تخصصی فن‌آوری اطلاعات