دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

یا رومی روم، یا زنگی زنگ


یا رومی روم، یا زنگی زنگ
در مترو شهری نیویورک، منتظر رسیدن قطار ایستاده‌ایم. بروک هانتر (Brooke Hunter)، تحلیلگر مالی در شعبه مرکزی Bank of America، در حالی که با انگشتان خود متنی را بر روی گوشی هوشمند موتورولا تایپ می‌کند، هر از چند گاهی به ریل قطار نگاه می‌کند.
او می‌گوید: پیش از اینها، یک گوشی معمولی سامسونگ داشتم اما اکنون به علت ضرورت چک کردن ایمیل حتی در مواقعی که در دفتر نیستم، این گوشی هوشمند سری Q را خریده‌ام.
قطار مورد نظر می‌رسد و او در کابینی پا می‌گذارد که چهار فرد دیگر در حال کارکردن با گوشی‌های هوشمند BlackBerry شان هستند.
این چشم‌انداز ارتباطات موبایلی در آینده‌ای نه چندان دور است.
هانتر و همکارش این روزها سخت به دنبال خرید دستگاه‌های همراه پیشرفته با نام «هوشمند» هستند که بتوانند سریع‌تر از قبل ایمیل‌هایشان را چک کنند و در همان حال در اینترنت گشتی بزنند.
در همین حال، فروش گوشی‌های ارزان و معمولی هم رو به افزایش است و سازندگان مطرحی چون نوکیا با جدیت در حال برنامه‌ریزی برای دستیابی به بازارهای نوظهور هستند.
● lسلطه گوشی‌های پیشرفته و ابتدایی بر بازار
چیزی که اخیرا در بازار گوشی‌های همراه بیش از پیش به چشم می‌خورد، کاهش تقاضا برای گوشی‌های رده متوسط است؛ به طوری که با توجه به بررسی‌های موسسه ABI، تقاضای گوشی‌های متوسط طی پنج سال آینده با افت شدیدی روبه‌رو خواهد شد.
تحقیقات ABI نشان می‌دهد که میزان درخواست گوشی رنج متوسط تا پایان سال ۲۰۱۳ به ۴۴۱ میلیون دستگاه می‌رسد در حالی که این رقم در سال ۲۰۰۷، ۸۵۴ میلیون دستگاه بوده است.
تحلیلگران ABI می‌گویند: اینها تغییرات پیش روی گوشی‌های همراه در چند سال آینده است.
آنها ادامه می‌دهند: گوشی‌های رده متوسط، قابلیت‌هایی بیش از مکالمات صوتی را در اختیار کاربر قرار می‌دهد اما از طرف دیگر برخی مشخصه‌های پیشرفته‌ گوشی‌های هوشمند را نیز ندارد.
گوشی‌های این رده مانند مدل Razr۲ موتورولا و Voyager ال‌جی از سیستم عامل‌های بسته‌ای استفاده می‌کنند، بنابراین بر روی این دستگاه‌ها نمی‌توان نرم‌افزارهای جدید را نصب کرد.
این درحالی است که سیستم عامل گوشی‌های هوشمند مانند ویندوز موبایل و سیمبین از نوع متن باز بوده و کاربران می‌توانند نرم‌افزارهای جدید را بر روی آنها نصب و اجرا کنند.
به علاوه امروزه مصرف‌کنندگان می‌توانند از موبایل‌هایشان برای دیدن فیلم‌های ویدیویی، مشاهده آخرین اخبار و به‌روزرسانی وبلاگ‌های شخصی استفاده کنند.
کوین بردن (Kevin Burden)، مدیر ارشد دستگاه‌های همراه در ABI می‌گوید: گوشی‌های رنج متوسط که هم‌اکنون سهم زیادی از بازار موبایل را در اختیار دارد در پنج تا شش سال آینده با رکود شدیدی مواجه می‌شود.
بررسی‌های ABI حاکی از آن است که میزان عرضه گوشی‌های متوسط در سال ۲۰۰۷، ۷۴ درصد، گوشی‌های ابتدایی، ۱۶ درصد و گوشی‌های هوشمند، ۱۰ درصد بوده است. این در حالی است که بر اساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این ارقام در سال ۲۰۱۳ به ترتیب معادل ۲۳، ۴۶ و ۳۱ درصد خواهد شد.
● تغییر در میزان عرضه
کوین بردن معتقد است که با افزایش عرضه گوشی‌های هوشمند از قیمت آن کاسته می‌شود که بخش بزرگی از این کاهش قیمت به علت سیستم عامل‌های رایگانی است که شرکت‌هایی نظیر نوکیا و گوگل در اختیار سازندگان گوشی‌های هوشمند قرار می‌دهند.
سیستم عامل‌های بسته که در ساخت گوشی‌های متوسط به کار گرفته می‌شد، در کارخانه و توسط سازندگان خود آن گوشی‌ها تولید می‌شد.
درحالی که سیستم عامل‌های باز رایگان بوده و به کاربر امکان دسترسی به نرم‌افزارهای مختلف را می‌دهد و به علت درآمدزایی مورد توجه اپراتورهای مخابراتی نیز قرار گرفته است.
تینا تنگ (Tina Teng)، تحلیلگر ارتباطات بی‌سیم در موسسه iSuppli می‌گوید: هزینه سیستم عامل متن باز ویندوز موبایل در حدود ۸ تا ۱۵ دلار برای هر دستگاه است و سیستم عامل سیمبین نیز هم اکنون ۵ دلار به ازای هر دستگاه است که نوکیا تولیدکننده این نرم‌افزار قصد دارد به زودی آن را به صورت رایگان بر روی گوشی‌ها عرضه کند.
تنگ می‌گوید: اگر شرکت‌ها به استفاده از نرم‌افزارهای رایگان عادت کنند، انرژی، وقت و هزینه سازندگان در حوزه‌های دیگر خرج خواهد شد.
وقتی نرم‌افزار، رایگان است، شرکت‌ها می‌توانند بر ارایه محتوای موبایلی بر روی نرم‌افزارها، متمرکز شده و مصرف کننده را به خرید برند خود متمایل کنند.
افزایش کاربران گوشی‌های ابتدایی و کاهش کاربران گوشی‌های متوسط هشداری برای حفظ سرمایه شرکت‌های بزرگ است.
بردن، تحلیلگر ABI می‌گوید: حجم عرضه گوشی در بازارهای نوظهور و در حال توسعه در حال افزایش است اما به علت ارزان قیمت بودن این گوشی‌ها، درآمد حاصله اندک خواهد بود.
به طوری که تا ۵ سال آینده، ۴۰ درصد بازار موبایل را گوشی‌های ابتدایی در دست گرفته اما درآمد حاصل آن کمتر از ۱۰ درصد درآمد فعلی خواهد بود.
بردن انتظار دارد که با توجه به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، اکثر سازندگان بزرگ گوشی‌های همراه رویه خود را تغییر دهند و وی معتقد است که سازگار نشدن با وضع موجود، مشکلاتی را برای سازندگان به همراه خواهد داشت.
● هوشمندتر باشیم
شرکت نوکیا به عنوان بزرگ‌ترین سازنده گوشی‌های همراه جهان راه خود را پیدا کرده است و به دنبال افزایش تولید در سری گوشی‌های پیشرفته و ابتدایی است.
بیل پلامر (Bill Plummer)، مدیر عامل نوکیا در آمریکا می‌گوید: ۱۰ سال پیش مردم از موبایل فقط انتظار مکالمات صوتی را داشتند اما امروز آنها می‌خواهند تمام علاقه‌مندی‌هایشان را در موبایل جست‌وجو کرده و بدان دست یابند.
اما با توجه به بررسی‌های صورت گرفته، هنوز برخی به رشد بازار گوشی‌‌های متوسط امیدوارند تا جایی که شرکت ژاپنی Kyocera هنوز به دنبال پیگیری برنامه‌های خود برای ساخت گوشی‌های رده متوسط و ارزان است.
جان چیر (John Chier)، مدیر ارتباطات شرکت می‌گوید: استراتژی شرکت، حمله به بازار روبه‌رشد گوشی‌های رده متوسط است.
وی می‌گوید: تغییر و تحولات طبیعی در بازار موبایل در حال شکل‌گیری است که به این منظور، مشخصه‌های گوشی‌های هوشمند بر روی گوشی‌های متوسط قرار می‌گیرند و قیمت پایین اینگونه گوشی‌ها، طیف وسیعی از خریداران را به خود جلب خواهد کرد.
گزارش: صدف اشتری
منبع : روزنامه فناوران


همچنین مشاهده کنید