دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا

مدیریت دانش دیجیتال


مدیریت دانش دیجیتال
در یک نگرش عمومی مهندسی نرم افزار درپی ایجاد کاربرد برای کامپیوتر است، اما در رشته فناوری اطلاعات بیشتر از اینکه که ایجاد کاربرد برای سخت افزار کامپیوتر و یا تولید نرم افزار هدف باشد ارائه چاره برای پیشبرد اهداف سازمان هدف است که نرم افزار و سخت افزار عموماً بستر اجرای این چاره هستند و نه خود آن.
در یک برداشت ساده هر نرم افزاری به نوعی نرم افزار مدیریت دانش میتواند محسوب شود؛ چون به هر حال با اطلاعات سر و کار دارد، اما نرم افزاری با عنوان "سامانه مدیریت دانش" باید دارای ویژگیهایی خاص باشد، پس این دیدگاه پذیرفته نمیشود. به نظر من در یک سامانه مدیریت دانش میبایستی مفهوم کلیدی به نام دانش تعریف شده باشد. این تعبیر که دانش بایستی مفهوم کلیدی سامانه باشد دارای نکته مهمی است و آن اینست که مدل سازی(modeling) اطلاعات بایستی در زمان عملکرد نرم افزار صورت گیرد و نه در زمان طراحی و ساخت, چرا که دانش دارای ساختار عمومی ای نیست که بتوان آن را در زمان طراحی مدل کرد.
اگر آنچه که در پاراگراف قبلی گفتم را پذیرفته باشید، احتمالاً قبول میکنید که ERP و زیر مجموعه هایش(در حال حاضر) کاربرد مدیریت فرایندهای سازمان را برعهده خواهند داشت و دست و پا شکسته در نقش سامانه مدیریت دانش نیز ظاهر میشود.
چکیده بحثم تا اینجا حاوی این دو نکته است که اولاً میتوان برای مدیریت دانش، چاره مبتنی بر فناوری اطلاعات فراهم کرد و دوماً اینکه تا کنون در این زمینه کم کار شده است و بیشتر به مدیریت فرایندهای سازمان توجه شده است.
در صورتی که جا داشته باشد من دوست دارم که درباره چنین چاره ای بعضی موارد را که عموماً دیدگاههای خودم هستند را طرح کنم. توجه داشته باشید که اهمیت چاره مدیریت دانش به اندازه خود مدیریت دانش است چراکه هر پاسخ به نیازی به اندازه خود آن نیاز اهمیت دارد.
منظورم از واژه "چاره" که در فوق بدان اشاره کردم، همان واژه solution انگلیسی است که از آنجایی که احساس نکردم "راه حل" چندان در مباحث جا افتاده باشد و هم اینکه بر خلاف "چاره" تک واج نیست، چاره را ترجیح میدهم.

http://kmterms.mihanblog.com/Cat/۲.aspx
منبع : مطالب ارسال شده


همچنین مشاهده کنید