پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا
فلسفه بر مبنای علم
پیدایش فلسفه علمی، هانس رایشنباخ ، ترجمه موسی اكرمی، انتشارت علمی و فرهنگی، چاپ دوم، ۱۳۸۴
از بزرگانی كه نخست دارای دیدگاهی همانند دیدگاه حلقه وین بودند و با داشتن مقام ریاست انجمن فلسفه تجربی در برلین، در برگزاری نخستین كنگره ریاضیات و فیزیك با حلقه وین همكاری كردند، هانس رایشنباخ بود. او استاد فلسفه در دانشگاه های آلمان، تركیه و آمریكا بود. رایشنباخ با آراء كانت به خوبی آشنایی داشت و زمانی خود فیلسوف نوكانتی بود. بنابراین همراه با بسیاری از وابستگان حلقه وین به پوزیتویسم منطقی رسید. اما در تحولات فكری بعدی به ویژه در نتیجه كار، درباره نظریه احتمالات به ایستاری فلسفی دست یافت و دیگر خود را پوزیتویست نخواند.
رایشنباخ در این كتاب درباره ریشه های فلسفه سنتی از یك سو و نتایج به اصطلاح فلسفه علمی نوین از سوی دیگر سخن می گوید. به نظر وی فلسفه قدیمی و سنتی با طرح مسائل كاذب كه از نظر علوم جدید پاسخی برای آنها وجود ندارد، به بن بست رسیده است و لذا فلسفه ای جدید باید بر مبنای دستاوردهای علمی تأسیس شود و بكوشد با اندیشه روشن، پرسش های واقعی درباره موضوعات كلی و نظری مطرح كند و در حوزه علمی به آنها پاسخ گوید.
نویسنده در بخش اول با بررسی كلی خاستگاه ها، مشخصه ها، مفاهیم، شیوه ها، هدف ها و اشتباهات دستگاه های فلسفی نظری سنتی، به نقد افلاطون، ارسطو، فیثاغورث، دكارت، لایب نیتس، آنسلم قدیس، اسپینوزا، كانت، هگل، جان لاك، میل و... همچنین به نقد قیاس صوری، استقراء، عقل گرایی، تجربه گرایی، علم زدگی و .. می پردازد.
از بزرگانی كه نخست دارای دیدگاهی همانند دیدگاه حلقه وین بودند و با داشتن مقام ریاست انجمن فلسفه تجربی در برلین، در برگزاری نخستین كنگره ریاضیات و فیزیك با حلقه وین همكاری كردند، هانس رایشنباخ بود. او استاد فلسفه در دانشگاه های آلمان، تركیه و آمریكا بود. رایشنباخ با آراء كانت به خوبی آشنایی داشت و زمانی خود فیلسوف نوكانتی بود. بنابراین همراه با بسیاری از وابستگان حلقه وین به پوزیتویسم منطقی رسید. اما در تحولات فكری بعدی به ویژه در نتیجه كار، درباره نظریه احتمالات به ایستاری فلسفی دست یافت و دیگر خود را پوزیتویست نخواند.
رایشنباخ در این كتاب درباره ریشه های فلسفه سنتی از یك سو و نتایج به اصطلاح فلسفه علمی نوین از سوی دیگر سخن می گوید. به نظر وی فلسفه قدیمی و سنتی با طرح مسائل كاذب كه از نظر علوم جدید پاسخی برای آنها وجود ندارد، به بن بست رسیده است و لذا فلسفه ای جدید باید بر مبنای دستاوردهای علمی تأسیس شود و بكوشد با اندیشه روشن، پرسش های واقعی درباره موضوعات كلی و نظری مطرح كند و در حوزه علمی به آنها پاسخ گوید.
نویسنده در بخش اول با بررسی كلی خاستگاه ها، مشخصه ها، مفاهیم، شیوه ها، هدف ها و اشتباهات دستگاه های فلسفی نظری سنتی، به نقد افلاطون، ارسطو، فیثاغورث، دكارت، لایب نیتس، آنسلم قدیس، اسپینوزا، كانت، هگل، جان لاك، میل و... همچنین به نقد قیاس صوری، استقراء، عقل گرایی، تجربه گرایی، علم زدگی و .. می پردازد.
منبع : روزنامه همشهری
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران رئیسی انتخابات دولت دولت سیزدهم رئیس جمهور سید ابراهیم رئیسی مجلس شورای اسلامی انتخابات مجلس رافائل گروسی حجاب مجلس
هواشناسی تهران قتل شهرداری تهران بارش باران پلیس آموزش و پرورش سیل فضای مجازی سلامت وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
گاز قیمت طلا قیمت دلار نمایشگاه نفت بانک مرکزی قیمت خودرو خودرو مسکن مالیات حقوق بازنشستگان بازار خودرو سایپا
نمایشگاه کتاب تلویزیون سینمای ایران نمایشگاه کتاب تهران کتاب زنان محمدمهدی اسماعیلی سریال تئاتر دفاع مقدس سینما موسیقی
اینوتکس
رژیم صهیونیستی روسیه فلسطین غزه جنگ غزه حماس حمله به رفح مصر نوار غزه چین ترکیه طوفان الاقصی
فوتبال استقلال رئال مادرید لیگ قهرمانان اروپا پرسپولیس بایرن مونیخ لیگ برتر باشگاه استقلال دورتموند ذوب آهن بازی باشگاه پرسپولیس
هوش مصنوعی فناوری فیبرنوری اپل سرطان ایلان ماسک آب هواوی گوگل سامسونگ ناسا پارک فناوری پردیس
تخم مرغ آسم روغن زیتون هندوانه بیمه افسردگی کمردرد