دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
مصرف فرهنگی
مصرف در جامعهٔ مدرن چه اهمیتی دارد؟ زندگی روزمره مدرن آیا میتواند خارج از مفهوم مصرف معنا یابد؟ چنین مفهومی آیا ضرورتا به معنای سیطرهٔ قدرت سرمایه داری و کالائی شدن تام زندگی روزمره است یا درون کردار مصرف ابداعاتی از زندگی روزمره میتواند مشاهده شود؟ مصرف فرهنگی[۱]، در نگاه ما ،فعالیتی اجتماعی و کرداری روزمره است. از طریق همین کردارهائی که ما مصرف فرهنگی می نامیم فرهنگ تولید میشود. در مصرف فرهنگی است که هم خلاقیت خود را در ساختن فرهنگ و هم تعلقات خود را به صنایع فرهنگی که ابزارها و هم شرایط ما در بروز خلاقیتهایمان هستند نشان میدهیم. مصرف فرهنگی سبک زندگی خاص ما را شکل میدهد، نیازها و تمایلات ما را سامان میدهد، مواد لازم برای تولید تخیلات و رؤیاهامان فراهم میکند، نشان دهندهٔ تفاوتها و تمایزات اجتماعی است ونمایانگر تولیدات ثانویهٔ ما در بهکارگیری ابزارهای موجود است .
نظریهها حول مصرف را میتوان به سه دسته تقسیم کرد. دستهٔ اول که با عنوان مصرف انفعالی عرضه شده، نظریههائی را شامل میشود که مصرفکننده را منفعل فرض میکنند و مصرف را نوعی دستکاری از ناحیه قدرت می پندارند. در این سنت دیدگاههای مکتب انتقادی ، دورهٔ اول رولان بارت و تا اندازه ای از روانکاوی خصوصا روانکا.وی پساساختارگرایانه لاکان میتوان اشاره کرد. دستهٔ دوم افرادی را شامل می شود که به نوعی مصرف ارتباطی پرداختند. دراینجا مصرف رسانهای تقریبا خنثی برای برقراری ارتباط فرض میشود. مصرف فرهنگی در این دید نوعی همچشمی، رقابت و ایجاد ارتباط است. مصرف همین طور تولید کنندهٔ معانی اجتماعی است. از طریق مصرف انسانها به ایجاد تفاوت و تمایز خود با دیگران کمک میکنند یا خود را به موقعیتهای فرادستتر نزدیک میکنند. نظریه زیمل و و بلن و همین طور داگلاس و ایشرود را میتوان جملگی در ذیل مصرف ارتباطی جا داد.
در رویکرد سوم، به شکلی از مصرف ابداعی میپردازیم. مصرف خود نوعی تولید ثانویه فرض میگردد. مصرف کننده با کردار مصرف دست به ابداعاتی می زند که در نتیجهٔ آن ارادهٔ قدرت به زیر کشیده میشود، مصرف فرهنگی را عملی ابداعی و خلاقانه میدانند. در این سنت از مصرف به معنای سنتی آن واسازی می شود و معنائی جدید به آن عطا میشود. میشل دوسرتو در این سنت مصرف فرهنگی را ابداع و خلاقیت مصرف کنندگان در زندگی روزمره میداند و جان فیسک نیز مصرف کننده را تولید کنندهٔای میداند که کالاهای ناتمام را تکمیل میکنند. مطالعات فرهنگی نیز بیشتر به چنین درکی از مصرف علاقمند است.
[۱] - Cultural Consumption
عباس کاظمی
http://kazemia.persianblog.ir
منبع : مطالب ارسال شده
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
خلیج فارس ایران مجلس شورای اسلامی آمریکا مجلس دولت شورای نگهبان حجاب بودجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران مجلس یازدهم
شهرداری تهران هواشناسی تهران فضای مجازی قتل شورای شهر پلیس شورای شهر تهران سیل وزارت بهداشت سازمان هواشناسی پایتخت
قیمت دلار ایران خودرو خودرو قیمت خودرو دلار بازار خودرو مالیات بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن تورم
تلویزیون سریال رسانه تئاتر موسیقی سینما سینمای ایران فیلم بازیگر کتاب قرآن کریم رسانه ملی
شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه عربستان اوکراین نوار غزه ترکیه عراق
استقلال فوتبال پرسپولیس تیم ملی فوتسال ایران فوتسال سپاهان بازی تراکتور لیگ برتر انگلیس جام حذفی آلومینیوم اراک باشگاه پرسپولیس
اپل اینستاگرام همراه اول ایلان ماسک امارات گوگل تبلیغات آیفون ایرانسل فناوری سامسونگ ناسا
مواد غذایی سازمان غذا و دارو خواب دیابت سلامت روان پزشکی قانونی بارداری مالاریا دندانپزشکی