چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا

انقلاب الهی


انقلاب الهی
انقلاب‌اسلامی ما انفجار نور بود. انقلاب‌اسلامی را باید مفهومی گسترده‌تر و برتر از آنچه که در تعریف انقلاب گفته می‌شود، مورد مطالعه قرار داد. انقلاب، عبارت است از دگرگونی بنیادین در ساختار کلی جامعه و نظام سیاسی آن، منطبق بر جهان‌بینی و موازین و ارزش‌های اسلامی و نظام امامت و براساس آگاهی مردم و حرکت پیشگام متقیان و صالحان و قیام قهرآمیز توده‌های مردم.
قبل از انقلاب، نابسامانی‌ها و نابهنجاری‌های سیاسی واقتصادی، اجتماعی و فرهنگی وجود داشت. نمونه بارز آن، وابستگی مهم ایران به آمریکا بود وایران به عنوان ژاندارم منطقه شناخته می‌شد آن هم برای مقاصد آمریکا و برقراری روابط با اسرائیل.
عدم توزیع درآمد ناشی از فروش نفت و توزیع ناعادلانه درآمد در سطح کشور سبب شده بود که ثروت کشور منحصرا در دست یک عده از افراد باشد که به طور عمده در خاندان پهلوی، دربار و یا از وابستگان آنها بود و این در حالی بود که روستاهای کشور ازحداقل امکانات بهداشتی و رفاهی محروم بودند. کمتر کارخانه‌ای، شرکت، موسسه، بانک و صنایع مهم در کشور وجود داشت که خاندان پهلوی در آن سهم نداشته باشند. قانونی وضع شده بود که بر مبنای آن اموال واملاک خاندان پهلوی، از مالیات بردرآمد و ارث معاف بودند.
خرید بی‌حد و حصر تسلیحات نظامی که ناشی از فروش نفت بود، دست شاه را در خریدهای این‌گونه کاملا باز گذاشته بود و ایران مهمترین خریدار تسلیحات از آمریکا بود و راه‌اندازی برخی از تسلیحات و تعمیر و نگهداری آنها نیازمند حضور مستشاران نظامی آمریکا در ایران بود که علاوه بر تحمیل هزینه‌های اقتصادی، تحقیرهایی در بعد سیاسی فرهنگی نیز به دنبال داشت، نظیر تحمیل قانون ننگین کاپیتولاسیون.
یکی از اقدامات دیگر رژیم مبارزه با هویت فرهنگی ایران بود که حفظ هویت نشانه‌ای از شخصیت واستقلال ملتهاست. اسلام دین مردم ایران بود و آنها پایبند به اصول اعتقادی و مذهبی و روحانیت بودند.
اتکا به خشونت و سرکوب مردم توسط شاه؛ شاه سعی در تقویت بنیه نظامی و دفاعی داشت و با ایجاد ساواک، سازمان بازرسی شاهنشاهی و نهادهای دیگر با مخالفان خود برخورد شدیدی می‌کرد. رژیم شاه به لحاظ عملکرد سوء در زمینه‌های مختلف و زیرپا گذاشتن باورها و ارزش‌های اعتقادی جامعه، خود را در مظان اتهام قرار می‌دهد و در نتیجه وجود این مسائل در جامعه سبب فاصله گرفتن مردم و جدایی آنان از رژیم شد.
تبلور نقش فرماندهی انقلاب در ارتباط با رهبری حضرت امام خمینی(ره) از قبل تا بعد از پیروزی انقلاب‌اسلامی کاملا ملموس است. در حالی که رژیم ستمشاهی سرمست از غرور و غرق فساد مالی، اخلاقی و سیاسی بود،‌حضرت امام مردم و نهضت را هدایت می‌کردند.
بعد از جلسات و مشورت‌های طولانی در تهران و واشنگتن، شاه تصمیم به تبعید امام گرفت و ایشان را به ترکیه و پس از یازده ماه به عراق تبعید کرد. اما مردم هوشیارتر و آگاهانه‌تر به صحنه وارد شدند و رژیم شاه دریافت که شخصیت و محبوبیت امام در بین مردم بسیار زیاد است. پس از راهپیمایی تاسوعا و عاشورا، برای آمریکا مسلم شد که مردم شاه را نمی‌خواهند. لذا تصمیم گرفت برای مدتی او را از صحنه سیاسی خارج نماید تا اوضاع آرام شود.
در سال ۱۳۵۷، امام خمینی(ره) از عراق به پاریس هجرت کردند و بسیاری از تحولات مهم انقلاب در همین زمان به وقوع پیوست؛ راهپیمایی‌ها، تظاهرات، اعتصابات و انتخاب اعضای شورای انقلاب و آخرالامر بازگشت امام خمینی(ره) به ایران و تشکیل دولت موقت و پیروزی انقلاب‌اسلامی در ۲۲ بهمن۱۳۵۷‌.
آرمان‌های انقلاب‌اسلامی ایران را می‌توان از شعارهای آن، پیامها و چهره‌های سیاسی و فکری بخصوص رهبری منحصر به فرد امام خمینی(ره) شناخت. مهمترین آرمان‌های انقلاب‌اسلامی به شکل عملی در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران گنجانده شده، در واقع تبدیل به دستاورد شده‌اند. آرمان‌های انقلاب را می‌توان این‌گونه برشمرد:
۱) سرنگونی رژیم شاه
۲) تشکیل جمهوری اسلامی
۳) ایجاد محیط مناسب برای رشد فضایل معنوی واخلاقی
۴) اداره امور کشور براساس رای مردم و شورا
۵) حفظ استقلال، آزادی وتمامیت ارضی کشور
۶) ایجاد وتشکیل احزاب و گروه‌های سیاسی.
مهمترین عاملی که باعث انقلاب‌اسلامی در ایران شد دین اسلام بود؛ دینی که از چهارده قرن پیش وقتی به مردم ایران معرفی شد، با جان و دل و با آغوش باز آن را پذیرفتند و وارد زندگی فردی واجتماعی خود کردند، دینی که در آن جهاد بر ضد ظلم واجب و شهادت مقامی والا دارد.
ریچارد نیکسون، در مورد انقلاب ما می‌گوید: انقلاب ایران در ظاهر جنبه ضد استبدادی داشت اما در واقع انقلابی بود علیه نوگرایی و ارزش‌های غربی. این انقلاب همان‌قدر که از سرمایه داری تنفر داشت از کمونیسم نیز متنفر بود، زیرا نیروی این انقلاب مردمی و اسلامی، بدون هیچ‌گونه مرزبندی طبقاتی و گروهی بود و ایدئولوژی آن اسلام ناب می‌باشد که سازش با نظام‌های رایج دنیا ندارد و رهبر آن یکی از مردان کم‌نظیر تاریخ با ویژگی‌های خاص خود بوده است که می‌توان حرکت او را انقلاب الهی نامید.
مریم خالقی
منبع : روزنامه رسالت