چهارشنبه, ۲۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 15 May, 2024
مجله ویستا

کوکب آبی - The Blue Dahlia


کوکب آبی - The Blue Dahlia
سال تولید : ۱۹۴۶
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : پارامونت.
کارگردان : جرج مارشال.
فیلمنامه‌نویس : ریموند چندلر، برمبنای داستانی نوشته خودش.
فیلمبردار : لایونل لیندن.
آهنگساز(موسیقی متن) : ویکتور یانگ.
هنرپیشگان : آلن لد، ورونیکا لیک، ویلیام بندیکس، هوارد دا سیلو دوریس داولینگ، تام پاورز، هیو بومانت، هوارد فریمن، دان کاستلو و ویل رایت.
نوع فیلم : سیاه و سفید، ۹۹ دقیقه.


"جانی موریسن" (لد) و دوستانش، "باز" (بندیکس) که دچار اختلال روانی است، و "جرج" (بومانت)، پس از پایان خدمت‌شان در نیروی دریائی به لس‌آنجلس باز می‌گردند. "جانی" به‌دنبال همسرش، "هلن" (داولینگ) می‌گردد و دوستانش به دنبال کار، "جانی"، "هلن" را در ویلائی اعیانی می‌یابد و به رابطه او با "ادی هاروود" (دا سیلوا) مالک کلوب شبانه کوکب‌آبی، پی می‌برد. کمی بعد در مشاجره‌ای که بین "جانی" و همسرش در می‌گیرد، "هلن" او را به خاطر مرگ پسرشان در خلال سال‌های جنگ مقصر می‌شمارد. "جانی" خانه را ترک می‌کند. "هلن" به نوش‌خواری پناه می‌برد و پس از ترک خانه در برخوردی اتفاقی با "باز" سعی می‌کند او را بفریبد. "جانی" با "جویس" (لیک) همسر "هاروود" که به‌دلیل اختلافات خانوادگی جدا از او زندگی می‌کند و قصد متارکه دارد، آشنا می‌شود. در ادامه در می‌یابد که به جرم قتل همسرش تحت تعقیب است و به ناچار برای اثبات بی‌گناهی خود، تحقیقات شخصی‌اش را آغاز می‌کند. "نیوئل" (رایت)، کارآگاه فاسد که از رابطه "هلن" و "هارود" مطلع است، برای پنهان نگه‌ٔاشتن آن از "هاروود" حق‌السکوت می‌گیرد. در درگیری‌ای که بین "جانی" و افراد "هاروود" پیش می‌آید، "هاروود" به قتل می‌رسد. در این مدت پلیس، "باز" را که به‌خاطر ندارد در شب حادث چه کرده است به چرم بازداشت می‌کند. اما با راهنمائی "جانی" ، "هندریکسن" (پاورز) افسر پلیس موفق به دام انداختن قاتل اصلی می‌شود که کسی جز "نیوئل" نیست. "جانی" و"جویس" نیز رندگی تازه‌ای را آغاز می‌کنند.
٭ چندلر بزرگ نوشتن کلوب شبانه کوکب‌آبی را به‌عنوان رمانی مستقل آغاز کرد، اما در نهایت ان را در قالب یک فیلم‌نامه، به انجام رساند. در نسخه اولیه "باز" قاتل بود، اما مخالفت نیروی دریائی ایالات متحد با تصویر کردن یکی از سربازان از جنگ بازگشته‌اش به‌عنوان بیماری روانی و در نهایت قاتل (که ممکن بود از تأثیرات سوء جنگ تلقی شود)، به بازنویسی پایان فیلم‌نامه و معرفی "نیوئل" به‌عنوان قاتل انجامید. گفت‌وگوهای هوشمندانه، دو پهلو، طعنه‌آمیز و بهره‌مند از طنز سیاه فیلم‌نامه چندلر، فضاسازی با روح و مؤثر فیلم (طراحی صحنه کار هانس دریر و والتر تایلر)، به‌ویژه در صحنه‌های ویلای مجلل محل زندگی "هلن"، اتاق اجاره‌آی محقر "باز" و "جرج" و البته کلوب شبانه کوکب‌آبی، همچنین سبک کارگردانی موجز و مقتصدانه مارشال و حضور خاطره‌انگیز زوج لد و لیک، از عوامل مؤثر در تثبین جایگاه فیلم در تاریخ سینما به‌عنوان یکی از فیلم نوآرهای مطرح دهه ۱۹۴۰ به‌شمار می‌آیند. فیلم با فروش ۲ میلیون و ۷۵۰ هزار دلاری، در آن زمان موفقیت تجاری عظیمی برای کمپانی پارامونت بود.