چهارشنبه, ۱۲ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 1 May, 2024
مجله ویستا

وبلاگ ایرانی


وبلاگ ایرانی
هر وبلاگ نماینده یک انسان است انسانی که در جامعه و فرهنگ خاص بزرگ شده و می تواند به بازنمایی خود در واژه ها و کلامی که می نویسد، بپردازد.
این بازنمایی می تواند از یک سو معرف خود فرد و سوی دیگر اجتماع و جامعه ای که فرد در آن زندگی می کند، باشد. هویت که در سطح فردی نقطه آغازین ورود به دنیای اجتماعی و در سطح جمعی نقطه محوری بقا، تداوم و بالندگی در میان اجتماعات است.
هویت بازنمایی ویژگیها، امتیازات، کاستی ها، توانایی ها و وجوه تمایز از دیگران است.یک تیتر که بیانگر گوشه ای از ذهن توست، متن هایی که گاه از روزمرگی ها و گاه دغدغه ها روایت می کند و تعدادی لینک که بیانگر فکرها و ذهن های دیگرانی است که تو می پسندی، در یک قالب، البته همه و همه با سلیقه و انتخاب تو; این یعنی وبلاگ.
اولین وبلاگ توسط "تیم برنرزلی"(مخترع وب) ایجاد شد; گسترش این پدیده در سال ۱۹۹۹ با آغاز به کار Pitas، نخستین سرویس ارائه دهنده وبلاگ به صورت مجانی، شتاب فوق العاده ای به خود گرفت.تا اواسط ۲۰۰۰، بیش از یک هزار وبلاگ ایجاد و این رقم تا ۲۰۰۲ به بیش از نیم میلیون رسید.
تاریخچه وبلاگ نویسی در ایران به ۱۶ شهریور ۱۳۸۰ باز می گردد. روزی که سلمان جریری اولین وبلاگ فارسی را بر سوی صفحه اینترنت قرار داد. مقاله درخشان با معرفی سیستم رایگان وبلاگ نویسی بلاگر نقطه عطفی در تاریخ وبلاگ نویسی ایران بود.
شاید روزی بلاگر - آن هم به زبان انگلیسی برای داشتن یک صفحه از معدود راه های ممکن بود ولی امروزه دیگر گرفتن وبلاگ برای یک فارسی زبان و ایرانی، با وجود سایت های پرشین بلاگ، بلاگفا و... بسیار ساده است.
بعد از گذشت یک سال از تاریخ اولین وبلاگ آمار وبلاگ های فارسی زبان از مرز ۱۵۰۰۰ نیز گذشت و بعد از مدتی به جایی رسید که در دنیای وبلاگ بعد از زبان های انگلیسی، پرتغالی و لهستانی، زبان فارسی قرار گرفت. از کنار رتبه چهارم زبان در وبلاگ نویسی برای ایرانی ها آن هم با این وضعیت دسترسی به اینترنت- به راحتی نمی توان گذشت.
وبلاگ های فارسی بزرگترین مزیت ایرانیان در فضای مجازی هستند. آمار و ارقام وبلاگ های فارسی در جهان حکایت از ۷۰۰ هزار وبلاگ ثبت شده و حدود ۱۰۰ هزار وبلاگ فعال از میان ۱۰۰میلیون وبلاگ در عرصه جهانی دارد. عوامل موثر بر رشد وبلاگ نویسی در ایران را می توان به دو دسته تقسیم بندی کرد:
۱) ویژگی هایی که "فضای وبلاگ"دارد.
۲) ویژگی هایی که به خصوصیات مردم ایران و شرایط اجتماعی و فرهنگی باز می گردد.
این دو دسته از همدیگر جدا نیستند بلکه می توان گفت به گونه ای درهم تنیده، علت و معلول یکدیگر نیز هستند و در گذر زمان همدیگر را تقویت کرده اند.
اثر های مهم رسانه از شکل آن ناشی می شود نه از محتوای آن سخن معروف مک لوهان که "رسانه همان پیام است" موید این حرف است.وسیله ارتباطی همچون پلی بین افراد جامعه عمل می کند و آن ها را از تعلقشان به یک کل آگاه می سازد وبلاگ با داشتن خصوصیاتی چون رایگان بودن، انتشار سریع، تعاملی بودن و... محیطی منحر به فرد می سازد.
فضای وبلاگ بیش از چت فرصت لازم برای اندیشیدن و تعامل فکری را مهیا ساخت. اگر چت روم ها شهاب های آسمان مجازی باشند وبلاگ ها ستاره های نورانی آن هستند.
وبلاگ معمولا نسبت به سایت ماهیتی پویاتر دارد. تغییرات در آن سریع تر رخ می دهد.از طرف دیگر محتوای رسانه را می توان یکی از پر حجم ترین و دست نیافتنی ترین مجموعه داده هایی دانست که می تواند بسیار درباره جامعه سخن بگوید.
ابتدا این فرضیه مطرح شد که دلیل این تعداد بالای وبلاگ نویسی به دلیل نبودن آزادی بیان است و موضوع به سیاست مرتبط شد، ولی با انجام تحقیقاتی به مرور زمان روشن شد وبلاگ های ایرانی بیشتر از آن که سیاسی باشند جنبه اجتماعی و بیان خاطرات شخصی و... دارند.
طبق تحقیقی که ضیایی پرور(۱۳۸۴) به روش تحلیل محتوا ۱۰۰ وبلاگ انجام داده است، سندی بر این حرف است.
نویسنده : معصومه شهبندی
منبع : روزنامه ابتکار


همچنین مشاهده کنید