پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا


بزرگترین رویداد کمترین اطلاع‌رسانی


نمایشگاه آگروفود تهران نیز از این امر مبرا نیست. این نمایشگاه که به قول صاحبنظران و متخصصان بزرگترین رویداد صنعت غذا و بخش کشاورزی کشور است، در بحران سیستم نمایشگاهی ایران گرفتار شده است. با اینکه نمایشگاه از تاریخ ۸ الی ۱۱ خرداد ماه در محل نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران و با حضور شرکت‌های خارجی و داخلی برگزار می‌شود، تا امروز که هفتهٔ سوم اردیبهشت است نتوانسته‌ایم آمار و اطلاعات دقیقی در خصوص نمایشگاه، تعداد شرکت‌کنندگان و اسامی آنها دریافت کنیم. دوازدهمین دورهٔ نمایشگاه آگروفود تهران در حالی برگزار می‌شود که بسیاری از صاحبان صنایع، زمانی که غرفه‌ها پر شدند از زمان دقیق برگزاری مطلع شدند. این گروه، نقاط ضعف نمایشگاه را بیشتر از نقاط قوت آن می‌دانند و هنوز از حضور خود اطمینان ندارند. گذشته از اینکه تعدادی از کارخانه‌ها معتقدند در آگروفود هر چقدر سرمایه‌گذاری کنند کم است یا اعتقاد دارند در نمایشگاه می‌توانند مشتری خود را جذب کنند یا نوآوری‌های جدید را ببینند، بیشتر آنها از بی‌نظمی نمایشگاه، عدم اطلاع‌رسانی به موقع، نامناسب بودن غرفه‌ها و طراحی اشتباه سالن‌ها، حضور مراجعان غیرمتخصص، عدم تبلیغات برون‌مرزی، حضور نداشتن تجار و بازرگانان در نمایشگاه و مهمتر از همه حضور نیافتن مسئولان دولتی در نمایشگاه برای حل مشکلات صاحبان صنایع شکایت دارند. صاحبان صنایع معتقدند مسئولان نمایشگاه باید از ارگان‌های دولتی، بازرگانان و شرکت‌های خارجی برای حضور در نمایشگاه دعوت به‌عمل آورند و حتی‌الامکان تا روز آخر جلوی حضور افراد عادی را در نمایشگاه بگیرند. در غیر این صورت حضور در آگروفود فقط خرج بیهوده کردن است. در خصوص بررسی وضعیت نمایشگاه آگروفود (با اینکه لیستی از شرکت‌کنندگان در اختیار ما قرار نگرفت) با تعدادی از کارخانه‌های صنایع غذائی که احتمال حضور آنها را در نمایشگاه می‌دادیم، تماس گرفتیم کهم شرح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید.
سارونه
ناصر پرغم، مدیر روابط عمومی شرکت سارونه در پاسخ به بهکام گفت: امسال هم مانند سال‌های گذشته در نمایشگاه آگروفود شرکت می‌کنیم و متراژ غرفه را نسبت به سال گذشته دو برابر کرده‌ایم. وی با بیان این مطلب که هدف اصلی از حضور در آگروفود ۲۰۰۵ ارائهٔ تولید جدید به بازار است اضافه کرد: امسال قصد داریم تا با عرضهٔ کالای جدید در آگروفود نتیجه‌ٔ مطلوب بگیریم. این کالا با بسته‌بندی جدید برای اولین بار در ایران ارائه می‌شود. ما معتقد هستیم که هر چقدر در آگروفود تهران سرمایه بگذاریم به همان میزان نتیجهٔ مطلوب می‌گیریم. با اینکه شرکت سارونه شناخته شده و نیازی به تبلیغات ندارد، اما سعی داریم محصول جدیدی را که با نام تازه‌ای تولید کرده‌ای و برای اولین بار تکنولوژی بسته‌بندی آن در ایران اجراء می‌شود، به بازار ارائه کنیم. نمایشگاه آگروفود تهران به‌دلیل مراجعهٔ متخصصان در روزهای اول نمایشگاه بسیار خوب است. چرا که هدف از حضور در هر نمایشگاهی معرفی کالا به متخصصان است. اگر مراجعه کنندگان به غرفه‌ها متخصصان صنایع غذائی باشند هم ما می‌توانیم توضیحات بهتر و بیشتری راجع به محصول به آنها ارائه کنیم و هم آنها می‌توانند نمونه‌های ما را آزمایش کنند و با کیفیت محصول ما آشنا شوند.
شهد وینا
مصطفی هراتی، مدیر دفتر مرکزی شرکت شهد وینا نیز با اعلام حضور در نمایشگاه آگروفود گفت: سال گذشته حضور ما در نمایشگاه، به‌خاطر نوپا بودن شرکت، مفید واقع شد و باعث شد تا شناخته شویم. اما مشکلی که با آن مواجه بودیم محل غرفه بود که اصلاً مناسب نبود. امیدواریم امسال این مشکل حل شود.
نوش ایران
پونه مراغه‌چی، مسئول تولید شرکت نوش ایران با امید به اینکه فضای سالن‌ها بهتر شود گفت: سال گذشته فضای نامناسب سالن‌ها باعث شد تا بازدیدکنندگان نتواند به راحتی با غرفه‌ها ارتباط برقرار کنند. همچنین مشکل دیگر نمایشگاه در اولویت‌بندی غرفه‌ها بود. همیشه غرفه‌هائی در معرض دید هستند و مکان بهتری را در دست می‌گیرند که با مسئولان نمایشگاه آشنائی دارند در برقراری بهتر و بیشتر ارتباط بین صاحبان صنایع و مشتریان است. معمولاً محور اصلی کار تمام تولیدکننده‌ها، مشتری‌مداری است. پیشنهادها و نظرهای مشتریان باعث توسعهٔ صنعت می‌شود. ما با حضور خود در نمایشگاه آگروفود توانستیم با تأمین‌کننده‌های مواد اولیه و مشتریان در مورد فروش محصولات، نحوهٔ ارائهٔ خدمات و محصولات صحبت کنیم و نقطه نظرات مصرف‌کنندگان را برای ارتقاء کیفیت محصول خود جمع‌آوری کنیم.
مراغه‌چی همچنین اضافه کرد: اگر امسال صنایع مشابه در یک سالن بوده و محل آنها مشخص باشد برای بازدیدکننده‌ها و صاحبان صنایع بهتر است.
شمشادنوش
امیرحسین وصالی، مدیربازرگانی شرکت شمشادنوش با بیان این مطلب که تا به حال در تمام دوره‌های نمایشگاه حضور داشته‌اند گفت: نقطهٔ قوت این نمایشگاه مشارکت قوی واحدهای ایرانی این صنعت و صنایع وابسته به آن است. اما نقاط ضعفی که نمایشگاه با آن روبه‌رو است عبارت است از: عدم تبلیغات برون‌مرزی، کم بودن بازدیدکنندگان خارجی (به‌منظور مذاکرات تجاری با هدف صادرات) و نامتناسب بودن محل غرفه با توجه به سابقه‌ٔ تولید و فعالیت صادراتی شرکت‌های مشارکت‌کننده.
وصالی همچنین اضافه کرد: ما انتظار داریم مسئولان برگزاری نمایشگاه از هیأت‌های تجاری خارجی، توسط اتاق بازرگانی و مرکز تجارت ایران دعوت به‌عمل بیاورند و همین‌طور از مسئولان مربوطه با برنامه‌ریزی مشخص دعوت کنند تا دیدگاه‌ها بیان شود. به هر حال دستاوردی که در حال حاضر نمایشگاه برای ما دارد، معرفی محصول، تبلیغ و فروش داخلی است.
اروم‌آدا
ابراهیم حسن‌پور، مدیربازرگانی خارجی و نمایشگاه‌ها با علام حضور شرکت اروم‌آدا در نمایشگاه گفت: تخصصی بودن نمایشگاه آگروفود نقطه‌ٔ قوت این نمایشگاه است و طبق رایزنی‌هائی که با مشتریان خارجی انجام دادیم، بیشتر این کشروها نمایشگاه را به‌نام می‌شناسند و بسیار مایل هستند از این نمایشگاه دیدن کنند. اما متأسفانه در نمایشگاه آگروفود فضای محدودی برای شرکت‌های تولیدی مواد غذائی اختصاص داده شده که این امر باعث کوتاه شدن دست ما در امر نمایشگاهی می‌شود.
ما انتظار داریم مسئولان نمایشگاه از متخصصان و دانشجویان صنایع غذائی و بازرگانی خارجی دعوت کنند تا هزینه‌ای که شرکت‌ها متحمل شدند و زحماتی که کشیده‌اند تا حدودی جبران شود.
بهرنگ
حسین مجرد، رئیس هیأت مدیرهٔ این شرکت می‌گوید: از ابتدای آغاز به کار نمایشگاه آگروفود در آن حضور داشتیم. اما بزرگترین مشکل نمایشگاه این است که با توجه به حجم و اهمیت آن در رسانه‌ها به آن پرداخته نمی‌شود. دیگر اینکه از کشورهای خارجی، سفارتخانه‌ها و مدیران و ارگان‌های دولتی هم کمتر کسی به نمایشگاه دعوت می‌شود.
مجرد با بیان این مطلب که صنایع غذائی می‌تواند راهگشای توسعهٔ صنعت کشور باشد می‌گوید: ما انتظار داریم تبلیغات بیشتری برای نمایشگاه آگروفود صورت گیرد و از ارگان‌ها مسئولانی را عوت کنند تا گفت‌وگو و نشستی با آنها داشته باشیم و مشکلاتی را که گیریبانگر این صنعت است، برطرف کنیم. در آخر اینکه ما در نمایشگاه آگروفود توانستیم با تعداد معدودی از بازرگانان خارجی ارتباط برقرار کنیم و مقداری جنس به مشتریانی که برای صادرات، کالا می‌خواستند، بفروشیم.
خرمای بن جنوب
حسین قناعتیان، مدیرعامل در پاسخ به خبرنگار بهکام می‌گوید: اگر امسال هم بتوانیم در نمایشگاه حضور پیدا کنیم، سومین حضور خود را تجربه می‌کنیم. متأسفانه به‌علت اطلاع‌سرانی بد و ضعیف، تمام غرفه‌ها پر شده و برای شرکت ما جائی نیست. ما از مسئولان نمایشگاه انتظار داریم که از متولیان و صاحبان صنایع و شرکت‌های داخلی و خارجی دعوت به‌عمل آورند تا ما با گفت‌وگو با آنها مشکلاتمان را بیان کرده و با دیگر صاحبان صنایع مرتبط شویم.
سبزی ایران
بهزاد شوشتری، مدیربازرگانی این شرکت می‌گوید: از ابتدای شروع آگروفود تهران در آن حضور داشتیم. نقطهٔ قوت این نمایشگاه این است که ما با اطلاعات و تکنولوژی جدید شرکت‌ها آشنا می‌شویم و از آنها ایده می‌گیریم. البته نه برای حرفهٔ خودمان بلکه ابتکارات شرکت‌ها را مشاهده می‌کنیم. اما تا به حال نتوانسته‌ایم در نمایشگاه مشتری پیدا کنیم. اما نقطهٔ ضعف بزرگ نمایشگاه این است که تجار به نمایشگاه نمی‌آیند و ما فقط مصرف‌کننده‌ها را در نمایشگاه ملاقات می‌کنیم. شوشتری در ادامه افزود: ما از برگزارکنندگان نمایشگاه انتظار داریم از مسئولان دعوت به‌عمل بیاورند. سال‌های اول برگزاری آگروفود مسئولان به نمایشگاه می‌آمدند و ما فعالیت‌های جدید خود را بازگو می‌کردیم که امتیاز بزرگی بود. اما چند سال است که کسی به نمایشگاه نمی‌آید یا اگر هم می‌آید ما نمی‌بینیم. دیگر اینکه از تجار برای حضور در نمایشگاه دعوت کنند و مردم عادی هم به نمایشگاه نیایند.
بریس
علی عسگری، مدیرعامل بریس در پاسخ به خبرنگار بهکام می‌گوید: ۵، ۶ سال است که در نمایشگاه شرکت داریم. سال گذشته به‌دلیل اینکه نمایشگاه فقط محلی برای تفریح شده حضور نداشتیم، اما امسال برای اینکه بگوئیم ”ما زنده‌ایم“ شرکت خواهیم کرد. همانطور که گفتم نقطهٔ ضعف بزرگ نمایشگاه این است که مردم برای تفریح به نمایشگاه می‌آیند و قشری که باید حضور پیدا کنند، به نمایشگاه نمی‌آیند. از ابتدای فروردین هر سال تا پایان اسفند ماه به عناوین مختلف نمایشگاه برگزار می‌شود اما در هیچ‌کدام از آنها برای بستن قرارداد حضور پیدا نمی‌کنند. نمایشگاه‌ها در ایران فقط حالت سمبل دارد و ما هم فقط برای اینکه بگوئیم ”هستیم“ آمده‌ایم.
شیلان
حسن توتونچیان، مدیرعامل شرکت می‌گوید: امسال چهارمین دورهٔ حضور ما در نمایشگاه آگروفود است. متأسفانه بی‌نظمی بزرگترین نقطهٔ ضعف این نمایشگاه، به‌خصوص در روزهای پایانی است. برخی افراد سودجود فقط برای گرفتن محصولات شرکت‌ها به نمایشگاه می‌آیند که این منجر به بی‌نظمی می‌شود. نمایشگاه آگروفود دستاورد خاصی برای ما نداشت و ما تنها برای آشنائی با همکاران و اینکه در ذهن‌ها باشیم شرکت می‌کنیم.
آب معدنی مازندران
مرتضی جمال‌زاده می‌گوید: در نمایشگاه شرکت می‌کنیم اما بزرگترین مشکل نمایشگاه این است که ۸۰ درصد افراد حاضر در نمایشگاه ربطی به صنایع غذائی ندارند و دیگر اینکه تولیدکنندگان مواد غذائی کمتر از بقیه در این نمایشگاه حضور دارند. اما از محاسن این نمایشگاه، جذب مشتری بیشتر و آشنائی با شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان است.
ساحل تن بندرعباس
روزبه رشیدی، مدیر روابط عمومی شرکت ساحل که هنوز حضورشان در نمایشگاه قطعی نیست می‌گوید: تا به حال دو، سه دوره در نمایشگاه حاضر شده‌ایم که طی آن در حد کمی فروش افزایش یافته است. اما علت حضور ما فقط ارتباط با شرکت‌هائی است که به فعالیت ما مربوط می‌شوند.
شادمهر
مجید صبحی، مدیربازرگانی صنایع بسته‌بندی شادمهر با بیان اینکه از اولین دورهٔ برگزاری نمایشگاه در آن حضور داشتند گفت: مشکل نمایشگاه آگروفود این است که دیر اطلاع‌رسانی می‌کنند. با اینکه ما همیشه در نمایشگاه شرکت داشتیم، بعد از اینکه به دیگران غرفه دادند ما را خبر کردند و به سختی جا پیدا کرده‌ایم. از آنجا که بیشتر دستگاه‌های ما متعلق به صنعت غذا است در نمایشگاه حضور پیدا می‌کنیم تا با تولیدکنندگان مواد غذائی ارتباط بیشتر و بهتری برقرار کنیم.
سولیکو
علی توکلی، مسئول فروش شرکت می‌گوید: گروه صنایع غذائی سولیکو با اکثر کارخانه‌های صنایع غذائی در ارتباط است و به همین خاطر در نمایشگاه‌های مرتبط با صنایع غذائی شرکت می‌کند. این گروه شامل فرآورده‌های گوشتی تهران، گروه لبنی کاله، پوشش نوید تهران، کاله پلاست و رستوران‌های زنجیره‌ای است. به همین خاطر و برای جذب بازارهای داخلی و بین‌المللی حضور در نمایشگاه لازم به نظر می‌رسد.
شرکت سهامی شیر ایران (پگاه)
بصیرزاده، کارشناس روابط عمومی شرکت با اعلام حضور در نمایشگاه آگروفود می‌گوید: ما در نمایشگاه امسال شرکت خواهیم کرد گرچه دو سال گذشته حضور نداشتیم اما نقاط قوت این نمایشگاه زیاد است. چون یکی از نمایشگاه‌های معتبر غذائی است که در سطح جهان برگزار می‌شود. در این نمایشگاه نوآوری‌های بخش صنعت و غذا را مشاهده می‌کنیم که برای ما بسیار مفید است.
مدیر یک شرکت تولیدکنندهٔ زعفران که تمایلی به چاپ نام خود و شرکتشان نداشت، گفت: ما برای اینکه از همکارانمان عقب نمانیم در نمایشگاه حاضر می‌شویم وگرنه نمایشگاهی که بازرگانان به آن نمی‌آیند، هیچ سودی برای ما ندارد. طی ۱۲ سالی که در نمایشگاه شرکت کردیم فقط یک بار بازدیدکنندهٔ خارجی داشتیم. مسئولان ما حتی به وعده‌هائی که هم داده بودند عمل نکردند. مثل اینکه قرار بود هر شرکتی که در نمایشگاه خارجی حاضر شود ۵۰ درصد هزینه‌ها را دولت بدهد که این کار هم انجام نشده است. برای ما مهم نمایشگاه خارجی و حمایت مسئولان از ما است که متأسفانه طی دو حضور خارجی ما در نمایشگاه‌های جهانی هنوز محقق نشده است. همچنین شرکت‌های یک و یک، بهنوش، کشت و صنعت ملارد و صنایع شیر فجر گنبد از حضور خود در نمایشگاه آگروفود خبر دادند. اما توضیحات بیشتر در این زمینه را به بعد از نمایشگاه موکول کردند.
زهره فرزادپور
منبع : مجله بهکام