جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


اثر کسب و کار الکترونیکی بر تقاضای بنزین: مطالعهٔ تجربی شهر تهران


اثر کسب و کار الکترونیکی بر تقاضای بنزین: مطالعهٔ تجربی شهر تهران
مطالعهٔ حاضر با پرداختن به مسئلهٔ تقاضای بالا برای بنزین و تبعات نامطلوب ناشی از آن، به بررسی راهکارهای مختلف کاهش تقاضا برای این فرآورده می‌پردازد. راهکارهای آن با توجه به این واقعیت که تقاضا برای بنزین مشتق از تقاضای افراد برای سفر است، در دو گروه سیاست‌گذاری کلی ارزیابی می‌شوند. راهکارهای گروه اول اشاره به سیاست‌های تحدیدی دارد که در آن تقاضا برای سفر افراد را محدود می‌کند و به‌طور عمده از سیاست‌های قیمتی و اعمال برخی مقررات خاص استفاده می‌شود. راهکارهای گروه دوم، بر کاهش نیاز به سفر متمرکز است و در آن به کاربردهای فناوری اطلاعات و ارتباطات در انجام کار و یادگیری از راه دور و... می‌پردازد. در نهایت، مطالعه با ارجح دانستن راهکار گروه دوم، به بررسی اثرهای بالقوه نفوذ فناوری اطلاعات و کسب و کار الکترونیکی EC/TC در شهر تهران می‌پردازد.
دکتر سید شمس‌الدین حسینی
افسانه شفیعی
منبع : معاونت برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت بازرگانی