دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
نگاهی به فیلم «سکوت»، ساخته محسن مخملباف
در صحنههایی، «سکوت»، اوج امید کودکانش را نمایان میکند. دختر از صدای موزون و طربانگیز ساز به تکاپو میافتد. «خورشید» با گوش دادن به صدای زنبورها، پی به نغز بودن آواز آنها میبرد، صدای چکشهای مسگرها را تنظیم میکند و از آن آهنگ «دادا دام» را آماده میکند. کودکی نابینا که علاقهمند به موسیقی است و ساز کوک میکند، سرخطی است بر سینمایی که نمیخواهد فیلمنامهنویس داشته باشد. «سکوت» جزء رادیکالترین فیلمهای سینمای ایران است. گفتوگو هر قدر ناچیز و کم باشد، بدیههگویی و استعارهسازی بسیار است. آوازخوانی، سرود، صدای سازها، تماسهای بدنی و غالبن حس کردن، تمام فیلم مخملباف را تشکیل میدهد.
مخملباف از طرح بصری سینما، «سکوت» را میسازد. زندگی با گوش دادن به سازهای مختلف آغاز میشود و با همان سازها پایان مییابد. اساس تجربه بصری مخملباف بر این است که تماشاگران را نخست با خود و سپس با افراد دور و بر در تماس قرار دهد. صف طویل دختران نان فروش، سازهای مختلف با نواهای خاص و حرکت جنبندگان، صدای بام بوم مسگرها، همه و همه به عنوان افتتاحیهای است که سینمای بدیههسرا و استعارهساز را در نمایی درشت به تصویر میکشد.
«سکوت» سه واقعیت متغیر جهان امروز را دستمایه خود قرار میدهد. جهان اول، جهانی آشفته و بیمعناست که از این همه ساز و نوا به پوچی گراییده است و تنها کودکان از سرود و ساز آن بهره بردهاند. «خورشید» کودک نابینا را کسی قبول ندارد. حتا صاحب کارش او را از داشتن شنوایی محروم میکند و او پنبه در گوشهایش میگذارد. نوعی ندیدن و نبودن. در واقع هیچ شدن.
جهان دوم مشکلات و فرآیندهای زندگی امروز را بازخورد خود قرار میدهد و از دل بی غل و غش کودکان سکوت، جهانی روشن و بی بدیل میسازد. در حقیقت دو کودک «سکوت» میکوشند زندگی را طور دیگر ببینند. مخملباف با ساخت صوتی، اجرا و صداگذاریهای حسی گوناگون سعی دارد طبیعت حسی و عاطفی آدمها را به زیبایی و در برشی طولانی نشان دهد.
جهان سوم مخملباف فاصلهها را نشان میدهد. فاصلههایی که از عمق میآیند. جهانی که شاعرانه زندگی کردن و ساز گوش دادن را هرگز نمیپسندد. در صحنههایی، «سکوت»، اوج امید کودکانش را نمایان میکند. دختر از صدای موزون و طربانگیز ساز به تکاپو میافتد. «خورشید» با گوش دادن به صدای زنبورها، پی به نغز بودن آواز آنها میبرد، صدای چکشهای مسگرها را تنظیم میکند و از آن آهنگ «دادا دام» را آماده میکند.
تصاویر کودکان و زندگی مردمان تاجیک، عجیب و مهجور نیست، تعریف نشده و غیر منطقی نیست. در واقع «سکوت» واقع گرایانه به نظر میآید. اشیاء، شخصیتها و حوادث در جهت هدفی ارزشمند انجام می یابند.
منبع : دو هفته نامه الکترونیک شرقیان
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
خلیج فارس ایران مجلس شورای اسلامی آمریکا مجلس دولت شورای نگهبان حجاب بودجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران مجلس یازدهم
شهرداری تهران هواشناسی تهران فضای مجازی قتل شهرداری شورای شهر پلیس شورای شهر تهران سیل وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
ایران خودرو قیمت دلار خودرو قیمت خودرو دلار بازار خودرو مالیات بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن تورم
تلویزیون سریال رسانه تئاتر سینمای ایران موسیقی فیلم بازیگر رسانه ملی سینما کتاب قرآن کریم
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه اوکراین نوار غزه ترکیه عراق طوفان الاقصی
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی تراکتور لیگ برتر جام حذفی آلومینیوم اراک باشگاه پرسپولیس
اپل همراه اول امارات ایلان ماسک گوگل تبلیغات ایرانسل آیفون فناوری سامسونگ ناسا
مواد غذایی سازمان غذا و دارو خواب دیابت سلامت روان بارداری مالاریا دندانپزشکی