دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
به بازی کودکانمان توجه کنیم
بازی از فعالیت های اساسی کودکان است . آنها از طریق بازی و از راه تجربه ، دنیای اطراف خویش را می شناسند . کودکان به هنگام بازی می توانند به نتیجه ی رفتار خود پی ببرند . دیدگاهها احساساتشان را بیان نمایند ، با تخیل آرزوهایشان را به واقعیت نزدیک نمایند و بر نگرانی ها و اضطراب های خود فایق آیند . در حین بازی است که کودکان توانایی های جسمی خود را شناخته و در جهت تقویت و ایجاد مهارت تلاش می نمایند . از این رو ارزش بازی در ابعاد مختلفی چون ارزش های جسمانی ، عاطفی ، شناختی ، اخلاقی و دیگر ابعاد قابل پیگیری است .
درک مفهوم بازی و ارایه ی تعریفی منسجم از آن بسیار مشکل است . تلاش هایی که در این مسیر صورت گرفته ، به پراکندگی تعریف منجر شده است ، در حالی که به نظر می رسد ، بایستی تعریف ساده داشته باشد . « میشل » و « می سن » - دو تن از پژوهشگران - مجموعه ای از تعاریف مطرح شده را گردآوری و به این شکل مطرح کرده اند .
● ویژگیهای بازی و اسباب بازی
یک بازی و اسباب بازی مناسب دارای ۴ ویژگی است :
▪ با سن کودک متناسب است .
▪ خلاقیت را تأمین می کند .
▪ دارای قالب و محتوای متنوع است .
▪ ساده و در عین حال ایمن است .
اسباب بازی های دارای مکانیزم های پیچیده و یا ظاهری غیرمعمول ، در برخوردهای ابتدایی کودک را هیجان زده کرده و به طور مشخصی او را شادمان می نماید . اما در ادامه جذابیت خود را از دست می دهد و کودک اقدام به کشف جزئیات آن می نماید . در حالی که اسباب بازی های ساده ، در ابتدا هیجان خاصی را در کودک ایجاد نمی کند ، اما در ادامه ، توجه و رغبت کودک به آن ادامه می یابد . در هر بار بازی با آن ، به دلیل امکان هر نوع تغییر توسط کودک ، جذابیت افزون تری به وجود می آورد .
در مقایسه ی مواد طبیعی و مصنوعی نیز ، اثرات مواد طبیعی غیرقابل انکار است به عنوان مثال استفاده از « خمیربازی » در عین تأمین خلاقیت قابل قیاس با « گل رس » نمی باشد .
● بازی های کامپیوتری :
پیشرفت های سریع تکنولوژی و شیوع رایانه و بازی های رایانه ای ، همواره پرسش هایی در مورد میزان و چگونگی استفاده از آنها را به دنبال دارد . معمولاً این بازی ها به ۵ گروه اصلی تقسیم می شوند :
▪ بازی های استراتژیک مثل انواع جورچین ها و پازل ها
▪ بازی های مبارزه ای تک نفره
▪ بازی های ایفای نقش
▪ بازی های شبیه ساز
▪ بازی های ماجرایی
بر اساس آمارهای غیررسمی ، بیش از ۹۰ درصد بازی های عرضه شده در بازار عموماً بازی های مناسبی نیستند . نقش تخریبی آنها عمدتاً به دلیل ارائه ی خشونت ، بی رحمی ، سکس و ... است . باید اذعان نمود که بازی های استراتژیک و شبیه ساز دارای اثرات مثبتی در ارتقاء توانایی های ذهنی هستند .
ظهور پدیده ای جدید « اعتیاد به بازی های رایانه ای » یادآور این نکته است که مقدار زمان استفاده از این بازی ها در دوره کودکی ، اهمیت ویژه ای دارد .
حداکثر زمان استفاده ی مداوم از این بازی ها بین ۴۵ دقیقه تا ۱ ساعت در روز پیشنهاد می گردد .
● بازی های جسمی :
هدف از این گروه بازی ها ، ارتقاء مهارت بدنی است . تغییر الگوی تغذیه ای و حرکتی و ضعف مهارتهای جسمانی کودکان ، وجه دیگری از اهمیت این گروه را تأکید می نماید .
انواع فعالیتهای حرکتی چون : دویدن ، پریدن و جهیدن . با افزدودن رکوردگیری در هر یک از فعالیتها می توان جنبه هدف دار نمودن آنها را دنبال کرد .
▪ فعالیت هایی که با انواع توپ ها می توان انجام داد .
▪ مجموعه ای از « دست ورزی ها » ، کار با « گل رس » ، « خمیربازی » و « ماسه » .
▪ مجموعه ای از « نشانه روی ها » که با توپ های سبک ، حلقه های پلاستیکی و ... می توان انجام داد .
فعالیت هایی با هدف تأکید بر استفاده از حواس ، مانند تشخیص اشیاء به کمک لامسه در زمان بسته بودن چشم ها ، حدس وقایع و یا عناصر با کمک حس شنوایی ، بویایی و ...
تمرین با ابزارهایی چون طناب بازی ، میله ی تعادل ، دوچرخه و ...
● بازی های شناختی :
▪ هدف از این گروه بازی ها ، بالا بردن مهارت ذهنی است .
▪ انواع پازل ها ، جورچین ها ، مازها ، لگوها
▪ کشف روابط ، استفاده از بازی هایی چون بازی رابطه ، انواع دمینوها
▪ کشف شباهت ها و تفاوت ها در دو پدیده طبیعی ( چون میوه ها و گیاهان ) و یا تصاویر
▪ شرح وقایع ، اتفاقات ، داستان ها و ...
▪ حفظ اشعار موزون و یا آیات قرآن و ...
● بازی های اجتماعی :
هدف از انجام این بازی ها ، بالا بردن مهارت های ارتباطی است . بازی هایی چون ایفای نقش در قالب اعضای خانواده ، یک گروه خاص ( دریانورد ، کوه نورد و ... ) ، خرید و فروش ، بازی هایی که با اسباب بازی ها و یا آدمک ها انجام می گیرد .
● بازی های خلاق :
هدف از انجام این گروه ، بالا بردن خلاقیت در افراد است . باید یادآوری نمود که گروههای دیگر بازی ها نیز تأمین کننده ی این هدف هستند . مجموعه ای از وسایل بی استفاده و حتی دورریختنی ، مواد طبیعی بی خطر و هر آنچه در اطراف ما وجود دارد ، منابع قابل توجهی برای این گروه از بازی ها هستند . کودک در این بازی ها ترکیب عناصر مختلف و شناخته شده و ایجاد یک ترکیب جدید را می آزماید . ساخت انواع « کلاژها » عمده ترین فعالیت این بخش را تشکیل می دهد .
کلاژهای کاغذ رنگی ، پارچه ، نخ ،برگ های طبیعی ، صدف ها ، حبوبات ، چوب کبریت ، چوب بستنی ، تراشه های مداد و چوب ، ماسه های رنگی و ...
▪ کاغذ و تا
▪ برش های گوناگون و متقارن کاغذ
▪ ساخت آویزها ( موبیل )
▪ ساخت انواع بادبادک ها
▪ ساخت اشیاء ، میوه ها و حیوانات با گل رس ، خمیربازی ، خمیرایتالیایی ، خمیر چینی و ...
● بازی های عاطفی :
هدف از این گروه بازی ها ، بالا بردن سطح احساسات انسانی و نیز شناخت آنها است . در بازی های اجتماعی نیز هدف تا حدودی تأمین می شود . عمده ی فعالیت مناسب این دوره برای کودک در این گروه ، نگهداری از حیوانات خانگی و انجام امور ساده ی کشاورزی است . داشتن تکه زمین کوچک یا یک جعبه برای کاشت بذرهای مختلف و گل ها بسیار قابل توجه است .
● نتیجه گیری :
دستیابی به اهداف مختلف بازی به منظور تأمین رشد در دوره ی کودکی ، زمانی میسر است که بزرگترها با صبر و حوصله با آن برخورد کنند ، بازی را جدی بدانند .
هیچ گاه کودکان را مجبور به بازی خاصی ننمایند و آنها را با هم مقایسه نکنند . برای حصول به نتایج مطلوب ، با کودکان هم بازی باشند و از آن لذت ببرند . بدانیم که انجام یک بازی لذت بخش به زمان و مکان و ابزار خاصی نیازمند نیست و هر زمان و موقعیتی ، در دوره کودکی به سادگی به موقعیت بازی تبدیل می گردد .
http://foad۳۰۰۰.blogfa.com
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران صادق زیباکلام دولت مجلس شورای اسلامی مجلس انتخابات انتخابات مجلس مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت سیزدهم
قتل سیل فضای مجازی تهران هواشناسی شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی وزارت بهداشت پلیس بارش باران آتش سوزی
حقوق سربازان سلامت قیمت شکر خودرو قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا گاز بازار خودرو نمایشگاه نفت ایران خودرو بانک مرکزی
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران تلویزیون رضا عطاران دفاع مقدس سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تئاتر
فناوری کره زمین
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا حماس افغانستان سازمان ملل اوکراین رفح
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید لیگ برتر بازی هوادار باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران سپاهان باشگاه استقلال
هوش مصنوعی شفق قطبی مریم میرزاخانی ایلان ماسک ناسا اپل تبلیغات نوآوری گوگل
زنان کاهش وزن درمان و آموزش پزشکی دیابت فشار خون قهوه بارداری افسردگی