جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


سوداگران زباله ها


سوداگران زباله ها
●آینده زباله
قرار است تا سال ۲۰۱۰ دفن زباله در كشورهای توسعه یافته یا در حال توسعه ممنوع اعلام شود.به عبارتی تا كمتر از چهار سال دیگر ما باید در دفع زباله های صنعتی و زباله های شهری و... به تكنولوژی جدید برسیم.
این در حالی است كه بر اساس آمار و ارقام مختلف سرانه تولید زباله هر شهروند تهرانی در حدود ۸۵۰ گرم است.
از سویی یكی از مناطق نزدیك به شهر نیز به عنوان محلی برای تخلیه زباله های تهران قلمداد شده است. حضور كارخانه های متعدد صنعتی در مجاورت این شهر بزرگ معضلی دیگر به وجود آورده است.
در كنار همه اینها با تولید زباله های بیمارستانی كه عوارض زیست محیطی گسترده تری دارد نیز بر همه این مشكلات افزوده می شود.
با این وجود آیا می توان براساس این پیش بینی امیدوار بود كه در چهار سال آینده تمام مشكلات تهران در این حوزه رفع شود و ما به جمع كشورهای پاكیزه به لحاظ زیست محیطی ملحق شویم؟
می گویند حفظ محیط زیست، حفظ زندگی انسان ها است و در این بین برای پایداری این زندگی، تك تك مردم وظیفه دارند تا در حفظ محیط زیست تلاش و كوشش خود را به كار برند اما وقتی مسئولان و مدیرانی كه نقش اصلی در ترویج حفاظت از محیط زیست دارند، نسبت به تخریب هایی كه در محیط زیست اطرافشان انجام می شود، بی تفاوت هستند، چگونه می توان از مردم انتظار داشت كه از این مسئولان درس حفظ محیط زیست بگیرند؟
ماجرای چند ساله تخلیه زباله های چند كارخانه خودروسازی در حاشیه شهر تهران در كنار مناطق مسكونی و كشاورزی آن هم در پیش چشم مسئولان اداره محیط زیست، شهرداری و فرمانداری اسلامشهر از جمله موضوع هایی است كه در چند سال اخیر به یك موضوع عادی برای مردم این منطقه تبدیل شده است چرا كه ساكنان این منطقه وقتی مشاهده كردند با وجود اعلام تخلفات و تخلیه زباله های صنعتی كارخانه های خودروسازی در مناطق مسكونی و كشاورزی به مسئولان محیط زیست و شهرداری، هیچ اقدام بازدارنده ای برای مقابله با این تخلفات انجام نشده است، به این نتیجه رسیدند كه خود باید با شكایت از این مسئولان به مراجع ذی ربط به دنبال جلوگیری از ادامه تخلیه زباله ها در محل زندگی شان باشند.
اما وقتی نامه شكایت آنها به فرمانداری شهر مذكور هم بدون نتیجه ماند، تنها امید خود را برای طرح و اعلام این تخلفات به گوش مسئولان بالاتر، با استفاده از مطبوعات و رسانه ها دیدند.
ماجرای تخلیه زباله های كارخانه های خودروسازی در منطقه حاكی از انتقال و تخلیه ماهیانه ۱۵۰۰ تن زباله در قالب بیش از ۴۰ سرویس كامیون زباله در چند مكان از جمله یك زمین كشاورزی در انتهای خیابان چمران در سعیدآباد شهریار، كنار ریل راه آهن(پشت كارواش) و دیگری در همین خیابان در كنار كارخانه آسفالت سازی است. در حال حاضر به جز این مناطق، در هفته های اخیر تخلیه زباله های شركت های خودروسازی به منطقه احمدآباد مستوفی در اسلامشهر، روستای رضی آباد و جاده شورآباد(گاراژ شاهسوند) نیز كشیده شده است.
مسئله مهم در خصوص انتقال این زباله ها به منطقه ذكر شده، غیرقانونی بودن انتقال این زباله ها به خارج از تهران است چرا كه طبق قانون این زباله ها باید در منطقه كهریزك دفن شود.
آنچه كه در چند روز اخیر باعث افزایش اعتراض ها و انتقادهای ساكنان مناطق مورد نظر شده گرمای هوا است كه باعث افزایش آلودگی های زیست محیطی و همچنین ایجاد محیط مناسب برای زاد و ولد جانوران موذی مانند موش و سگ های ولگرد شده است.
انتقال و تخلیه زباله های شركت های خودروسازی به مناطق مسكونی یاد شده از سوی پیمانكارانی انجام می شود كه در چند سال اخیر توانسته اند بدون هیچ برخوردی از سوی مسئولان زیست محیطی و شهرداری اسلامشهر همچنان به كار خود ادامه دهند.
نكته دیگر در فعالیت این پیمانكاران خرید و فروش زباله از كارخانه های خودروسازی است كه اصولاً خرید و فروش زباله بر خلاف قانون بوده و هیچ شركت و سازمانی حق فروش زباله های خود به پیمانكاران بخش خصوصی را ندارد و زباله ها باید برای بازیافت به منطقه كهریزك برده شوند.
از سوی دیگر این پیمانكاران بدون هیچ ضابطه ای با سوءاستفاده از فقر مالی برخی از اتباع مهاجر افغانی كه با حداقل دستمزد مشغول به كار می شوند از این مهاجران به طور گسترده و به صورت خانوادگی به همراه زنان و كودكانشان برای بازیافت این زباله ها بدون رعایت نكات ایمنی و بهداشتی استفاده می كنند.
پیمانكاران بخش خصوصی بدون داشتن محل مناسب و مسقف مورد نیاز برای بازیافت زباله ها و بدون رعایت اصول بهداشتی و زیست محیطی اقدام به بازیافت و دفن زباله در مناطق ممنوعه كرده به نحوی كه نارضایتی عمومی را در سطح شهرستان اسلامشهر (مناطق تخلیه زباله) فراهم آورده اند.
با بررسی میزان ارقام رد و بدل شده ریالی در جابه جایی این زباله ها، یكی از علل بی توجهی مسئولان ذی ربط در جلوگیری از تخلیه زباله ها در مناطق مسكونی و كشاورزی مشخص می شود.
این پیمانكاران هر سرویس زباله را بر اساس ارزش زباله های كارخانه های خودروسازی از ۱۵ هزار تومان تا ۶۰ هزار تومان خریداری كرده و آن را در مناطق تخلیه زباله به مهاجران افغانی به قیمت حدود ۱۵۰ هزار تومان پیش فروش! می كنند تا مهاجران بتوانند با بازیافت آن به درآمدی نیز دست یابند.
حال محاسبه روزانه ۴۰ سرویس زباله با تفاوت قیمت حدود ۹۰ و ۱۰۰ هزار تومانی و با كسر هزینه ها، ماهیانه مبلغی حدود ۹۰ میلیون تومان سود خالص را نصیب این پیمانكاران می كند كه در سال این مبلغ به بیش از یك میلیارد تومان می رسد.پس از پیگیری های مكرر مردم بالاخره فرمانداری شهرستان شهریار وعده بررسی و رسیدگی به شكایت مردم منطقه را داده است و نشانه هایی از به نتیجه رسیدن تلاش مردم نیز دیده می شود، اما شهرستان اسلامشهر همچنان با این معضل روبه رو است. این برخورد مسئولان محیط زیست، شهرداری و فرمانداری در حالی انجام می شود كه یكی از مسئولان سازمان حفاظت محیط زیست از هدایت افكار عمومی و ایجاد حساسیت در مردم برای حفظ محیط زیست، سخن بر زبان آورده و با مهم خواندن این مسأله تأكید كرده كه وظیفه رسانه ها است كه نسبت به آن انجام وظیفه كنند.
لطیف نكویی
منبع : روزنامه همشهری