یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا


مراحل شکل‌گیری اخلاق در کودک (با تاکید بر رویکردهای تحولی) روان‌شناسی رشد


تاریخ نشر : ۸۵۰۴۱۹
تیراژ : ۲۰۰۰
تعداد صفحه : ۲۴۶
نوبت چاپ : ۱
شابک : ۹۶۴-۳۶۴-۷۲۸-۵
شماره کنگره : ۸۵۴۱۹۰۷۵
رده دیویی : ۱۵۵.۴۱۲
محل نشر : تهران
جلد : شومیز
قطع : وزیری
زبان کتاب : فارسی
نوع اثر : تالیف
نویسنده : کریمی - عبدالعظیم

در بخش نخست کتاب حاضر مفاهیم رشد، تحول، تکامل و نظریه‌های رشد کودک از دیدگاه فروید، اریکسون، جان‌بالپی، بررسی شده است. سپس در بخش دوم از منظر روان‌شناسی، رویکردهای مختلف مطالعه‌ی شکل‌گیری اخلاق در کودک تشریح شده است در این بخش نمونه‌ای از کاربرد راهبردهای عملی در تشخیص و ترازیابی مراحل تحول اخلاقی کودکان با استفاده از آزمون‌های پیاژه و کهلبرگ به صورت داستان‌های متنوع که طرح‌کننده‌ی معماها و مخدورات مربوط به قضاوت اخلاقی است ذکر گردیده و در کنار این آزمون‌ها روش بالینی پیاژه برای وارسی دقیق استدلال کودکان با روش القای مخالف معرفی شده است و در پایان این بخش نیز، روش نمره‌گذاری و تبدیل داده‌های کیفی به کمی به منظور ارزیابی تحول اخلاقی در قالب مجموعه‌ای از جداول نمره‌گذاری نشان داده شده است. در بخش سوم مبانی آموزشی و روش‌های عملی تربیت اخلاقی به اقتضای هریک از مراحل همراه با نمونه‌های عینی و مثال‌های کاربردی آورده شده که از آن میان طرح کلاس‌های معمای اخلاقی به منظور رشد و ارتقای سطوح اخلاقی دانش‌آموزان به شیوه‌های خودانگیخته و فعال با تاکید بر حل مساله عرضه شده است. و در پایان کتاب به عنوان ضمیمه، نمونه‌هایی از آزمون‌ها، پرسش‌نامه‌ها و داستان‌های اخلاقی برای سنجش رشد اخلاقی معرفی گردیده و در نهایت چکیده‌ای از تجربیات موفق کشورهای مختلف درباره‌ی آموزش اخلاقی در مدارس بیان شده که می‌تواند پهنه‌ی وسیعی از شیوه‌های آموزش ارزش‌های اخلاقی را پوشش دهد.