جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

چه کسانی نباید خون بدهند؟


چه کسانی نباید خون بدهند؟
چه کسانی نباید خون بدهند؟ در صورتی که فرد اهداکننده سرما خورده باشد، کارهای دندانپزشکی انجام داده باشد، آنتی بیوتیک مصرف کرده باشد و ...
نیاز به خون نیازی همیشگی و حیاتی است و افراد نیازمند به تزریق خون و فرآورده‌ای آن مانند بیماران تالاسمی، هموفیلی، مبتلایان به سرطان، مصدومین و مجروحین حوادث مختلف در صورتی که به موقع خون یا فرآورده‌های آن را دریافت نکنند از ادامه حیات باز می‌مانند.
رسالت سازمان انتقال خون رفع این نیاز از طریق تامین خون کافی و البته سالم است و از آنجایی که هدف وارد نشدن آسیب به سلامت اهدا کننده و بیماری که خون را دریافت می‌کند است، همیشه قبل از اهدای خون در مورد تاریخچه پزشکی و وضعیت سلامتی و روش زندگی حال و گذشته فرد اهداء کننده خون سوالاتی پرسیده می‌شود که در صورت برخی موارد، اهداء کننده تا مدت زمان مشخصی از این امر معاف می‌شود.
در صورتی که فرد اهداکننده خون دچار سرماخوردگی شده باشد، کارهای دندانپزشکی انجام داده باشد، آنتی بیوتیک مصرف کرده باشد و یا از برخی داروها مانند کورتون خوراکی یا تزریقی، پماد رتین A و یا ترتینوئین و ... استفاده کرده باشد، به مدت یک هفته از اهدای خون معاف می‌شود. ابتلا به آنفولانزا، تزریق واکسن سرخک، اوریون و یا تب زرد، همچنین استفاده از واکسن‌های خوراکی فلج اطفال یا تیفوئید می‌تواند اهدا کنندگان را تا دو هفته از عمل اهدای خون معاف کند.
افرادی که آنتی بیوتیک خصوصاً پنی سیلین، واکسن سرخچه و یا آبله مرغان تزریق کرده‌اند، به هپاتیت A مبتلا و یا با افراد مبتلا به این بیماری تماس پیدا کرده‌اند و همچنین کسانی که از برخی داروهای پوست و مو نظیر آکوتال یا راکوتال (ایزوترتینوئین) یا فنستراید (پروپشیا) استفاده نموده‌اند نیز نمی‌تواند تا مدت یک ماه جهت اهدای خون اقدام نمایند.
تزریق خون و یا فرآورده‌های خونی، حجامت، انجام خالکوبی، سوراخ کردن گوش، انجام طب سوزنی، اندوسکوپی، درمان‌هایی همچون آنژیوگرافی که در آنها از کاتتر استفاده می‌شود، سقط جنین، انجام عمل پیوند اعضاء، فرو رفتن سوزن آلوده یا مشکوک به آلودگی به دست یا سایر نقاط بدن و همچنین تماس خون آلوده و یا مشکوک به آلودگی با مخاط‌های بدن یا زخم باز در هر نقطه بدن به ویژه در مورد شاغلین مراکز درمانی، داشتن هرگونه رابطه جنسی نامطمئن، ابتلا به بیماری‌های جنسی، سفر به مناطق مالاریا خیز، حساسیت دارویی به خصوص به پنی‌سیلین و یا تزریق واکسن هاری متعاقب گزش حیوانات یا ایمونوگلوبولین هپاتیت B، از مواردی هستند که فرد اهداکننده خون را از انجام عمل اهدای خون تا مدت یکسال معاف می‌کند.
قابل ذکر است، تا هنگامی که مواردی چون غلظت خون بالا، کم خونی، شیردهی، آکنه (جوش) شدید، آلرژی و حساسیت‌های مختلف، کهیر، قاعدگی شدید و دردناک، خارج از حد طبیعی بودن فشار خون، ناشتا بودن و مصرف برخی داروها در فرد متقاضی اهدای خون برطرف نشود، نیز وی از این امر معاف است.
همچنین توصیه می‌شود، داوطلبان اهدای خون در صورت ابتلا به هرگونه بیماری به ویژه بیماری‌های عفونی نظیر سل، مالاریا، تب مالت، تب حصبه، سرخک، اوریون، توکسوپلاسموز و ... و یا مصرف هر نوع دارو، حتماً با پزشک اهداکنندگان مشورت کنند.
منبع : بانک اطلاعات گردشگری


همچنین مشاهده کنید