دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا


تسهیلات‌ نوروزی‌ از وعده‌ تا عمل‌؛ ببینیم‌ و تعریف‌ کنیم‌!


تسهیلات‌ نوروزی‌ از وعده‌ تا عمل‌؛ ببینیم‌ و تعریف‌ کنیم‌!
مسافران‌ و گردشگران‌ نوروزی‌ امسال‌ نگران‌ اقامت‌ خود نباشند، این‌ شعاری‌ است‌ كه‌ همه‌ ساله‌ در آستانه‌ سال‌ جدید و تعطیلات‌ نوروزی‌ از سوی‌ ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ و گردشگری‌ گفته‌ می‌شود، اعضای‌ این‌ ستاد كه‌ شامل‌ بیش‌ از ۳۰ ارگان‌ و سازمان‌ می‌شوند همواره‌ وعده‌ می‌دهند تمام‌ توان‌ و امكانات‌ خود را برای‌ اسكان‌ مسافران‌ و گردشگران‌ به‌ كار خواهند گرفت‌ تا برای‌ اقامت‌ آنها در ایام‌ نوروز در استان‌های‌ مختلف‌ مشكلی‌ به‌ وجود نیاید، تا پس‌ از تعطیلات‌ نظر مسافران‌ چه‌ باشد.
از سوی‌ دیگر، هر سال‌ با آغاز سال‌ جدید و شروع‌ تعطیلات‌ نوروزی‌ اكثر مردم‌ به‌ فكر سفر و گردشگری‌ می‌افتند و به‌ این‌ فكر می‌كنند كه‌ آیا مانند سال‌های‌ قبل‌ باز هم‌ مشكلاتی‌ در خصوص‌ اقامت‌، امكانات‌ رفاهی‌، بازدید از مراكز تاریخی‌، تفریحی‌، فرهنگی‌ و... برایشان‌ به‌ وجود می‌آید یا خیر.ملك‌زاده‌ معاون‌ گردشگری‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ و گردشگری‌ گفت‌: در ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌، معاونت‌ها و كمیته‌های‌ مختلف‌ تخصصی‌ امسال‌ وظیفه‌ دارند تا قبل‌ از اینكه‌ سفرهای‌ نوروزی‌ آغاز شود بر اساس‌ معیارها و ضوابط‌ تعیین‌ شده‌ كلیه‌ بازرسی‌ها و ارزیابی‌ها را از زیرمجموعه‌های‌ خود در مراكز اقامتی‌ و پذیرایی‌، ارزیابی‌ جاده‌ها و مسیرهای‌ تردد مسافران‌، ایجاد پایگاه‌های‌ اطلاع‌ رسانی‌، تبلیغات‌ و... در كلیه‌ استان‌های‌ كشور انجام‌ دهند و همه‌ موانع‌ و مشكلات‌ را به‌ ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌ ارایه‌ دهند.
وی‌ بودجه‌ ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌ را در مقایسه‌ با برنامه‌های‌ پیش‌بینی‌ این‌ ستاد ناچیز و اندك‌ (۵ و ۶ میلیون‌ تومان‌) خواند و گفت‌: با وجود كمبود بودجه‌ از همه‌ دستگاه‌های‌ دولتی‌ و خصوصی‌ می‌خواهیم‌ تا با ایجاد تعامل‌ و هماهنگی‌، مشكلات‌ سفرهای‌ نوروزی‌ را حل‌ كنند. معاون‌ گردشگری‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ تاكید كرد: كلیه‌ هتل‌ها و مراكز اقامتی‌ موظف‌ هستند تا نهایت‌ همكاری‌ را با مسافران‌ و مراجعین‌ خود داشته‌ باشند و در صورت‌ عدم‌ وجود ظرفیت‌ برای‌ پذیرش‌ آنها با اطلاع‌ به‌ ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌ هر استان‌، ستاد مربوطه‌ امكان‌ مكان‌یابی‌ برای‌ اسكان‌ مسافران‌ را فراهم‌ كند.
حسن‌ وظیفه‌دوست‌، رییس‌ ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌ كشور نیز می‌گوید: در معاونت‌های‌ مختلف‌ ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌، هماهنگی‌های‌ بین‌ استانی‌ و بین‌ بخش‌ میانی‌ ۲۹ تا ۳۰ دستگاه‌ دولتی‌ و اجرایی‌ دخیل‌ در امور گردشگران‌ اجرا می‌شود.
وی‌ افزود: ایجاد پایگاه‌های‌ مختلف‌ اطلاع‌رسانی‌ در فرودگاه‌ها، پایانه‌ها، ترمینال‌های‌ راه‌آهن‌ و در كلیه‌ مبادی‌ ورودی‌ و خروجی‌ استان‌ها، ایجاد سایت‌ اطلاع‌رسانی‌ گردشگران‌، با امكانات‌ ویژه‌ تبلیغاتی‌ در خصوص‌ معرفی‌ جاذبه‌های‌ تاریخی‌ و گردشگری‌ به‌ همراه‌ نقشه‌ هر استان‌ ایجاد فضاهای‌ اقامتی‌ موقت‌ و كمپینگ‌ها، ارایه‌ امكانات‌ و خدمات‌ بهداشتی‌، درمانی‌، امداد خودرویی‌ و جاده‌یی‌ به‌ گردشگران‌ و... از جمله‌ برنامه‌های‌ این‌ ستاد است‌.
وظیفه‌ دوست‌ خاطرنشان‌ كرد: لغو تعطیلات‌ كلیه‌ موزه‌ها، كاخ‌موزه‌ها و سایت‌های‌ تاریخی‌، افزایش‌ سطح‌ كمی‌ و كیفی‌ رستوران‌های‌ بین‌راهی‌ و ارایه‌ تخفیف‌ پنج‌ درصدی‌ به‌ مسافران‌ نوروزی‌، تشكیل‌ كمیته‌های‌ مختلف‌ بازرسی‌ و ارزیابی‌ عملكرد برای‌ بازرسی‌ كلیه‌ واحدهای‌ اقامتی‌ پذیرایی‌، رستوران‌های‌ بین‌راهی‌، افزایش‌ مراكز اورژانس‌ جهت‌ ارایه‌ خدمات‌ بهداشتی‌ و فوریت‌های‌ پزشكی‌ به‌ مسافران‌ از ۲۵۰ مركز به‌ ۵۰۰ مركز از دیگر برنامه‌های‌ پیش‌بینی‌ شده‌ در ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌ است‌.معاون‌ اسكان‌ و پذیرایی‌ ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌ نیز تصریح‌ كرد: هماهنگی‌ با كلیه‌ استان‌ها برای‌ تشكیل‌ كمیته‌ اسكان‌ و پذیرایی‌ به‌ منظور آماده‌سازی‌ و تجهیز كلیه‌ واحدهای‌ اقامتی‌ و پذیرایی‌، پیش‌بینی‌ كمپ‌های‌ اقامتی‌ موقت‌، هماهنگی‌ با وزارت‌ بازرگانی‌ برای‌ تدارك‌ و پیش‌بینی‌ اقلام‌ مورد نیاز مسافران‌، تعیین‌ كشیك‌های‌ مختلف‌ در كلیه‌ صنوف‌ خدماتی‌، از جمله‌ برنامه‌های‌ معاونت‌ اسكان‌ و پذیرایی‌ است‌.
باقری‌ تاكید كرد: در مجموع‌ فضاهای‌ اقامتی‌ ۶۲۵ واحد، هتل‌ با ۲۸ هزار ۷۸۰ اتاق‌ و حدود ۶۰ هزار تخت‌ به‌ اضافه‌ ۱۵۰۰ واحد مهمانپذیر و ۲۳۰ واحد هتل‌ آپارتمان‌ در تعطیلات‌ نوروزی‌ ظرفیت‌ اقامتی‌ كشور را تشكیل‌ می‌دهند.به‌ گفته‌ وی‌، حدود یك‌ میلیون‌ كلاس‌ درس‌ و ۳۰۰ هزار فضای‌ اقامتی‌ در قالب‌ كمپ‌ و چادر برای‌ اسكان‌ مسافران‌ و فرهنگیان‌ در نظر گرفته‌ شده‌ است‌.
● تهران‌ بزرگ‌ برای‌ نوروز آماده‌ می‌شود
كمیته‌ اطلاع‌رسانی‌ و تبلیغات‌ ستاد نوروزی‌ استان‌ تهران‌ از اجرای‌ برنامه‌های‌ متنوع‌ ستاد نوروزی‌ استان‌ تهران‌ در ایام‌ نوروز خبر داد. بر اساس‌ این‌ برنامه‌ طراحی‌ و چاپ‌ برنامه‌های‌ تبلیغاتی‌ در تیراژ ۲۰۰۰۰ نسخه‌ شامل‌ كارت‌ پستال‌ از آثار تاریخی‌ فرهنگی‌ تهران‌، بروشور جاذبه‌های‌ میراث‌ فرهنگی‌، معنوی‌، طبیعی‌ و گردشگری‌ استان‌ تهران‌ به‌ همراه‌ نقشه‌ راهنما، بروشور راهنمای‌ سفرهای‌ نوروزی‌ و... است‌. طریقت‌، رییس‌ ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌ استان‌ تهران‌ افزود: طراحی‌ و نصب‌ بیلبورد تبلیغاتی‌ در مبادی‌ ورودی‌ استان‌، نصب‌ چادرهای‌ اطلاع‌رسانی‌ با همكاری‌ هلال‌احمر، نصب‌ اعلان‌ جهت‌ واحدهای‌ پذیرایی‌ میان‌ راهی‌ دارای‌ مجوز از سازمان‌ و طراحی‌ سفره‌های‌ هفت‌سین‌ در میادین‌ تهران‌ با در نظر گرفتن‌ تقارن‌ اربعین‌ و لحظه‌ حلول‌ سال‌ و تركیب‌ نمادین‌ از محرم‌ و نوروز از دیگر برنامه‌های‌ این‌ ستاد است‌.
● برنامه‌های‌ نوروزی‌ پایتخت‌ فرهنگی‌ جهان‌ اسلام‌
جانشین‌ ستاد نوروزی‌ استان‌ اصفهان‌ نیز گفت‌: برنامه‌های‌ ستاد نوروزی‌ اصفهان‌ با نگاه‌ «اصفهان‌ پایتخت‌ فرهنگی‌ جهان‌ اسلام‌» انجام‌ می‌شود.
احمد ادیب‌ افزود: ۷۰ نفر به‌ عنوان‌ راهنما در بناهای‌ تاریخی‌ اصفهان‌ مستقر می‌شوند كه‌ آموزش‌های‌ لازم‌ را در این‌ خصوص‌ دیده‌اند. در نوروز امسال‌ تلاش‌ شده‌ ساعت‌های‌ بازدید از اماكن‌ تاریخی‌ ۱۲ ساعت‌ افزایش‌ یابد.وی‌ خاطرنشان‌ كرد: نمایشگاه‌ هنرمندان‌ مطرح‌ هنرهای‌ سنتی‌ در حوزه‌ هنرهای‌ تزیینی‌، نمایشگاه‌ عكس‌ از چندین‌ عكاس‌ معروف‌ در كاخ‌ هشت‌ بهشت‌ و همچنین‌ نمایشگاه‌ آثار تاریخی‌ در موزه‌ چهلستون‌ و... از جمله‌ برپایی‌ این‌ نمایشگاه‌ها است‌.
ادیب‌ افزود: امسال‌ نیز همانند سال‌ قبل‌ وظیفه‌ نظارت‌ بر هتل‌ها، میهمانپذیرها و مراكز پذیرایی‌ بین‌ راهی‌ بر عهده‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ و گردشگری‌ قرارداده‌ شده‌ است‌.
● ۴۲ هتل‌ و هتل‌ آپارتمان‌ و ۱۵۳ میهمان‌پذیر در فارس‌ آماده‌ پذیرایی‌
معاون‌ گردشگری‌ فارس‌ نیز گفت‌: امسال‌ ۴۲ هتل‌ و هتل‌ آپارتمان‌، ۱۵۳ میهمانپذیر با ظرفیت‌ بیش‌ از ۱۲ هزار تخت‌ به‌ همراه‌ ۸۰ كلاس‌ درس‌ برای‌ اسكان‌ مسافران‌ در نظر گرفته‌ شده‌ است‌. علیرضا دژبر افزود: در طول‌ تعطیلات‌ نوروزی‌ طرح‌ نظرسنجی‌ و جمع‌آوری‌ آمار و اطلاعات‌ گردشگری‌ ورودی‌ به‌ استان‌ برای‌ پنجمین‌ سال‌ متوالی‌ در دستور كار قرار دارد. وی‌ همچنین‌ از برپایی‌ ایستگاه‌های‌ صلواتی‌ در فارس‌ خبر داد و گفت‌: این‌ ایستگاه‌ها به‌ همت‌ اداره‌ كل‌ اوقاف‌ و امور خیر به‌ جهت‌ ارایه‌ چای‌ و نوشیدنی‌ به‌ مسافران‌ نوروزی‌ برپا می‌شود.● آمادگی‌ خراسان‌ رضوی‌
ستاد تسهیلات‌ سفرهای‌ نوروزی‌ به‌ منظور رفاه‌ حال‌ زایران‌ و گردشگران‌ نوروزی‌ استان‌ خراسان‌ رضوی‌ و نظارت‌ بر نحوه‌ خدمات‌رسانی‌ به‌ تاسیسات‌ گردشگری‌ فعال‌ می‌شود.
رییس‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ و گردشگری‌ خراسان‌ رضوی‌ افزود: ستاد تسهیلات‌ این‌ استان‌ از ۸ معاونت‌ نظارت‌، اسكان‌ و پذیرایی‌، اطلاع‌رسانی‌ و راهنمایی‌ گردشگران‌، هماهنگی‌ امور شهرستان‌ها، حراست‌ امنیتی‌ و انتظامی‌، تشریفات‌، اداری‌ و پشتیبانی‌ و امور موزه‌ها و محوطه‌های‌ تاریخی‌ تشكیل‌ شده‌ است‌ كه‌ از ۲۵ اسفند بمدت‌ ۲۰ روز فعال‌ خواهند بود.مكرمی‌ فرد از انتشار و توزیع‌ ۴۰۰ تا ۶۰۰ هزار نسخه‌ بروشور نقشه‌ و كتابچه‌ راهنمای‌ زایر خبر داد و افزود: طبق‌ برنامه‌ریزی‌ صورت‌ گرفته‌ در طول‌ این‌ ایام‌ كلیه‌ مراكز فرهنگی‌ و موزه‌های‌ استان‌ باز است‌ و برنامه‌های‌ متنوع‌ فرهنگی‌ و هنری‌ در محل‌ آرامگاه‌ فردوسی‌ و نادری‌ اجرا می‌شود.وی‌ همچنین‌ خاطرنشان‌ كرد: اكیپ‌های‌ بازرسی‌ با همكاری‌ اداره‌ اماكن‌ نیروی‌ انتظامی‌، بهداشت‌ و بازرگانی‌ تشكیل‌ و در محورهای‌ تعیین‌ شده‌ فعالیت‌ خواهند داشت‌.
● ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌ استان‌ گلستان‌
مدیركل‌ میراث‌ فرهنگی‌ و گردشگری‌ گلستان‌ نیز از چاپ‌ و توزیع‌ اقلام‌ تبلیغات‌ مختلف‌ میان‌ مسافران‌ نوروزی‌ این‌ استان‌ خبر داد و افزود: Pageهای‌ تبلیغاتی‌ استان‌ همراه‌ بروشورها، پوسترها و كارت‌پستال‌ها، معرفی‌ جاذبه‌های‌ تاریخی‌ و طبیعی‌ استان‌ و همچنین‌ برگه‌های‌ اطلاعات‌ ضروری‌ جهت‌ راهنمایی‌ مسافران‌ نوروزی‌ چاپ‌ و توزیع‌ می‌شود.ربیعی‌ همچنین‌ از راه‌اندازی‌ دو پایگاه‌ دایمی‌ اطلاع‌رسانی‌ در استان‌ گلستان‌ خبر داد و گفت‌: پایگاه‌ اطلاع‌رسانی‌ تنگ‌ راه‌ خوش‌ ییلاق‌ در مبادی‌ ورودی‌ به‌ استان‌ از این‌ دو مسیر در سال‌ ۸۵ احداث‌ و بهره‌برداری‌ می‌شود.
● استان‌ گیلان‌
معاون‌ گردشگری‌ اداره‌ كل‌ میراث‌ فرهنگی‌ استان‌ گیلان‌ نیز گفت‌: طرح‌ نظارت‌ بر واحدهای‌ اقامتی‌ و پذیرایی‌ از اول‌ اسفندماه‌ آغاز و تا پایان‌ تعطیلات‌ نوروزی‌ در استان‌ اجرا می‌شود. بیژن‌ ذهاب‌ افزود: طرح‌ نظارتی‌ واحدهای‌ اقامتی‌ و پذیرایی‌، واحدهای‌ بین‌ راهی‌ و رستوران‌ها توسط‌ كارشناسان‌ و بازرسان‌ گردشگری‌ به‌ صورت‌ روزانه‌ اجرایی‌ می‌شود. وی‌ همچنین‌ از چاپ‌ و توزیع‌ بروشورهای‌ اطلاعاتی‌ تك‌برگی‌ خبر داد و گفت‌: كلیه‌ تلفن‌ها و اطلاعات‌ امدادهای‌ خودرو، جاده‌یی‌، بیمارستان‌ها و درمانگاه‌ها به‌ صورت‌ تك‌برگی‌ چاپ‌ و در اختیار گردشگران‌ ورودی‌ به‌ استان‌ قرار می‌گیرد.
● تداركات‌ ستاد نوروزی‌ برای‌ دیدار از زنجان‌
ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌ زنجان‌ نیز برنامه‌های‌ متنوعی‌ از جمله‌ توزیع‌ حلیم‌ نذری‌، مسابقه‌ عكس‌ و اجرای‌ ورزش‌های‌ هوایی‌ را برای‌ گردشگران‌ نوروزی‌ ترتیب‌ داده‌ است‌.این‌ ستاد همچنین‌ در مورد استقبال‌ از میهمان‌ نوروزی‌ به‌ صورت‌ نمادین‌ از اهدای‌ سوغات‌ استان‌، نصب‌ بنر و پلاكارد در مبادی‌ ورودی‌، تهیه‌ و توزیع‌ ۱۵ هزار نسخه‌ اقلام‌ تبلیغاتی‌، استقرار پایگاه‌های‌ اطلاع‌رسانی‌ در مبادی‌ ورودی‌ شهرها و ترمینال‌های‌ مسافری‌ و راه‌آهن‌، نظارت‌ مستمر بر همه‌ تاسیسات‌ داخلی‌ و خارجی‌ شهرها اعم‌ از هتل‌ها، رستوران‌های‌ بین‌ راهی‌، میهمانپذیرها و مراكز تاریخی‌ و توریستی‌ استان‌ خبر داد.
● تدوین‌ برنامه‌های‌ نوروزی‌ چابهار
برنامه‌های‌ نوروزی‌ چابهار نیز توسط‌ شركت‌ رفاه‌ اجتماعی‌ و توسعه‌ گردشگری‌ این‌ منطقه‌ توریستی‌ تدوین‌ شد.اسماعیل‌ شفیع‌پور افزود: برنامه‌ها در قالب‌ دو بخش‌ توسعه‌ گردشگری‌ و برنامه‌های‌ تفریحی‌ و ورزشی‌ تدارك‌ دیده‌ شده‌ تا در مجموع‌ گردشگران‌ با قابلیت‌های‌ گردشگری‌ منطقه‌ آشنا شوند.
وی‌ برگزاری‌ تورهای‌ نیم‌روزه‌ طبیعت‌ گردی‌ و اكوتوریسم‌، برگزاری‌ تور دریایی‌ و تاسیس‌ كمپ‌ تفریحی‌ و اقامتی‌ را از برنامه‌های‌ بخش‌ گردشگری‌ چابهار برشمرد. شفیع‌پور جنگ‌ هنر، مسابقه‌ چابهارشناسی‌، مراسم‌ تحویل‌ سال‌ نو، مسابقه‌ شترسواری‌، مسابقه‌ ارابه‌رانی‌ و مسابقه‌ بادبادكها را از دیگر مواردی‌ دانست‌ كه‌ به‌ مسافران‌ ارایه‌ می‌شود.
● آمادگی‌ كیش‌ برای‌ استقبال‌ از مسافران‌ نوروزی‌
ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌ كیش‌ نیز اعلام‌ كرد: ارایه‌ برنامه‌های‌ اجرایی‌ اعضای‌ ستاد جهت‌ برنامه‌ریزی‌ و هماهنگی‌ در زمینه‌ چگونگی‌ ارایه‌ خدمات‌ مناسب‌ به‌ مسافران‌، برنامه‌ پرواز هواپیماها، تردد كشتی‌ها، حمل‌ و نقل‌ شهری‌، اطلاع‌رسانی‌، حفاظت‌ و پاكیزگی‌، نظارت‌ بر صنوف‌، استفاده‌ از تمامی‌ ظرفیت‌های‌ موجود بهداشت‌ و درمان‌ از جمله‌ برنامه‌هایی‌ است‌ كه‌ برای‌ ایام‌ نوروز در نظر گرفته‌ شده‌ است‌.بازرسی‌ روزانه‌ از اماكن‌ عمومی‌، هتل‌ها، مراكز پذیرایی‌ و فروشگاه‌های‌ مواد غذایی‌ و بهداشتی‌ و تدارك‌ و آماده‌سازی‌ هتل‌ها و مراكز اقامتی‌ نیز از جمله‌ اقداماتی‌ است‌ كه‌ منطقه‌ آزاد كیش‌ برای‌ ایام‌ نوروز توجه‌ دارد.
● در ایام‌ نوروز ۵ میلیون‌ نفر به‌ خوزستان‌ سفر می‌كنند
رییس‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ و گردشگری‌ استان‌ خوزستان‌ نیز گفت‌: امسال‌ برنامه‌های‌ ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌ وسازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ بطور سازمان‌یافته‌تر و مدون‌تری‌ در رابطه‌ با استقبال‌ از میهمانان‌ نوروزی‌ انجام‌ خواهد گرفت‌.صادق‌ محمدی‌ برپایی‌ نمایشگاه‌ها با موضوع‌ میراث‌ فرهنگی‌ و صنایع‌ دستی‌ را از دیگر برنامه‌ها برشمرد و گفت‌: بروشور مناطق‌ و جاذبه‌های‌ گردشگری‌ استان‌ برای‌ مسافران‌ نوروزی‌ و نیز اقلام‌ تبلیغاتی‌ در این‌ خصوص‌ تهیه‌ شده‌اند.وی‌ افزود: این‌ سازمان‌ همچنین‌ اقدام‌ به‌ ساخت‌ و نصب‌ سرویس‌های‌ بهداشتی‌ در مسیرهای‌ پرتردد جاده‌یی‌ به‌ تعداد ۱۰ مجموعه‌ سرویس‌ بهداشتی‌ هركدام‌ با دو وضوخانه‌ و دو حمام‌ كرده‌ است‌. محمدی‌ با بیان‌ اینكه‌ سایت‌های‌ تاریخی‌ نیز آماده‌ بازدید شده‌اند، اظهار كرد: امسال‌ پیش‌بینی‌ می‌شود تعداد میهمانان‌ نوروزی‌ به‌ بیش‌ از پنج‌ میلیون‌ نفر افزایش‌ پیدا كند.
● كنترل‌ نامحسوس‌ هتل‌ها
دبیر جامعه‌ هتلداران‌ ایران‌ نیز گفت‌: در ایام‌ نوروز به‌ دلیل‌ افزایش‌ گردشگران‌ و استفاده‌ بیشتر از مكان‌های‌ اقامتی‌، كیفیت‌ خدمات‌ و تسهیلات‌ هتل‌ها به‌ صورت‌ نامحسوس‌ و توسط‌ ناظران‌ در لباس‌ مسافر، كنترل‌ می‌شود. ایرانپور در مورد نرخ‌ خدمات‌ هتل‌ها در ایام‌ نوروز افزود: با توجه‌ به‌ اینكه‌ نرخ‌ مكان‌های‌ اقامتی‌ مقطعی‌ تعیین‌ نمی‌شود، بنابراین‌ در طول‌ این‌ ایام‌ این‌ مراكز بویژه‌ در استان‌های‌ شمالی‌ كشور حق‌ افزایش‌ نرخ‌ را ندارند. به‌ گفته‌ وی‌ هتل‌های‌ شهر تهران‌ ۳۵ تا ۴۰ درصد در طول‌ ایام‌ نوروز تخفیف‌ خواهند داشت‌.
به‌ هرحال‌ نوروز از راه‌ می‌رسد و هركسی‌ براساس‌ توانایی‌های‌ مالی‌ كه‌ البته‌ مهمترین‌ بخش‌ ماجرا است‌، تصمیم‌ می‌گیرد تا برای‌ گذران‌ تعطیلات‌ خانواده‌ برنامه‌ریزی‌ كند، باید دید این‌ برنامه‌ریزی‌ با تسهیلات‌ و گفته‌های‌ مسئولان‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ و گردشگری‌ چقدر اجرایی‌ می‌شود. امسال‌ نیز مانند سال‌های‌ گذشته‌ از سوی‌ سازمان‌ میراث‌ فرهنگی‌ و گردشگری‌ ستادی‌ با عنوان‌ ستاد تسهیلات‌ نوروزی‌ تشكیل‌ شده‌ تا بر چگونگی‌ كیفیت‌ و همچنین‌ ارایه‌ خدمات‌ در مراكز اقامتی‌، پذیرایی‌، بین‌ راهی‌ و... نظارت‌ دقیقی‌ انجام‌ شود و در صورت‌ بروز مشكل‌ به‌ شكایات‌ مسافران‌ و گردشگران‌ در اسرع‌ وقت‌ و روزانه‌ رسیدگی‌ شود. ببینیم‌ و تعریف‌ كنیم‌!

سعید قاضی‌ زاده‌
منبع : روزنامه اعتماد


همچنین مشاهده کنید