یکشنبه ۹ فروردین ۱۳۹۴ / Sunday, 29 March, 2015
نقش خانواده در یادگیری فرزندان

از میان نهادهای موجود در هر جامعه، خانواده از نظر تعداد کوچکترین، ولی از نظر اثربخشی مهمترین نهاد اجتماعی است. رشد و تعالی، فرهنگ‌پذیری، ثبات شخصیت و تعادل روانی انسان در درون خانواده شکل می‌گیرد. هیچ جامعه‌ای نیست که ادعای سلامت کند اما از خانواده‌های ناسالم تشکیل شده باشد. مهمترین نقش خانواده ارائه دانسته‌های متفاوتی است که از روزهای اول زندگی به کودکان خود آموزش می‌دهد. اساس آموزش‌های مدرسه‌ای کودک نیز در شش سال اول زندگی در محیط خانه و در تعامل با والدین و دیگر افراد خانواده در قالب همین آموزش‌ها شکل می‌گیرد.
در این رابطه، توجه خانواده‌هابه نکات کلیدی زیر، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است:
۱. والدین برای کودکان خود سرمشق به شمار می‌روند و این سرمشق‌ها تعیین می‌کند که کودکان به چه چیزهائی اهمیت می‌دهند.
بررسی‌ها نشان می‌دهند کودکان زمانی در مدرسه عملکرد خوبی دارند که والدین آنها ملاک‌های تحصیلی واقع‌بینانه‌ای را برایشان تعیین کرده باشند. یعنی از همان ابتدای ورود به مدرسه والدین الگوی رفتاری جدیت را از خود بروز دهند و این ویژگی را تا پایان دوره تحصیل فرزند خود حفظ نمایند. البته این نکته شامل سخت‌گیری و دخالت‌های مکرر در روند آموزشی دانش‌آموز نمی‌شود. وجود اخلاق نیروکند و منطقی والدین در کار خود، احساس مسئولیت نسبت به قوانین اجتماع و مشارکت در فعالیت‌های مناسب اجتماعی الگوی مؤثری جهت یادگیری احساس مسئولیت نسبت به قوانین اجتماع و مشارکت در فعالیت‌های مناسب اجتماعی الگوی مؤثری جهت یادگیری احساس مسئولیت در کودکان است. لازم است به والدین یادآوری شود که تنوع فعالیت‌ها در زمینه‌های اجتماعی، آموزشی و تفریحی برای کودکان مفید است و کار مدرسه نباید لزوماً جایگزین این فعالیت‌ها شود ولی در این رابطه والدین می‌بایست برنامه منظمی را برای خود و فرزندانش در قالب برنامه هفتگی طراحی کنند.
۲. کودکان از رابطه‌ای بیشترین بهره را می‌برند که از لحاظ کلامی غنی و از نظر عاطفی حمایت‌گرانه باشد.
آیا همه خانواده‌ها درباره رویدادهای روزمره گفت و گو می‌کنند؟ آیا لحن گفت و گو مثبت و حمایت‌گرانه است؟ آیا جریان گفت و گو، بین والدین و فرزند دو طرفه است؟ آیا هر دو طرف هم گوش می‌دهند و هم صحبت می‌کنند؟
معمولاً هر چه کودکان بزرگ‌تر می‌شوند مدت زمانی که با والدین گفت و گو می‌کنند کاهش می‌یابد. برنامه‌های روزمره مانند صرف شام همراه با آرامش می‌تواند فرصت مناسبی برای گفت و گو اعضاء خانواده باشد. وابستگی عاطفی پایدار و منسجم میان والدین و فرزندان که با ابراز محبت جلوه می‌کند به مناسبات کودک با محیط خارج استحکام بیشتری می‌بخشد و باعث ایجاد نگرش‌های مثبت در مدرسه و در امر یادگیری می‌شود.
والدین بهتر است شنوندگان خوبی باشند و گفت‌ و گوی ناچیز روزمره را به مکالمه‌ای غنی میان افراد خانواده مبدل سازند. خانواده‌های پر مشغله ممکن است عادت گفت و گو را از دست بدهند. می‌توان از والدین خواست که هر روز حداقل دقایقی را به گفت و گوی خصوصی با فرزند خود اختصاص دهند و بدون حضور دیگر اعضاء خانواده یا روشن بودن تلویزیون به دقت به حرف‌های فرزند خود گوش کنند. باید به آنها نشان داد که این لحظات ارزشمند و گران‌بها است.
۳. الگوهای معین زندگی خانوادگی در توانائی یادگیری کودک در مدرسه مؤثر است.
برنامه آموزشی خانه از جمله روابط، رفتارها و الگوهای خانواده بیش از وضعیت اقتصادی خانوادگی زمینه‌ساز موفقیت تحصیلی دانش‌آموز است. خانواده‌هائی که محیطی تشویق‌آمیز و حمایت ‌گرایانه همراه با کنترل منطقی را در پیش می‌گیرند ناسازگاری‌های دوران متفاوت رشد فرزند خود را به نحو قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند. دیدارهای خانوادگی از کتابخانه‌ها، موزه‌ها، باغ‌وحش‌ها، مکان‌های تاریخی، فعالیت‌های فرهنگی، توجه به بازی‌های سنتی، مطالعه گروهی در خانه، توجه به استفاده درست و مؤثر از زبان، نظارت بر تماشای تلویزیون و تحلیل مشترک برنامه‌های آن، مطالعه روزنامه، نظارت بر گروه همبازی‌ها و همسالان فرزند و شرکت در بازی‌ها و گروه‌های دوستانه از جمله الگوهای مثبت زندگی خانوادگی است که توانائی یادگیری در مدرسه را به حداکثر می‌رساند.
۴. کودکان زمانی در مدرسه در وضعیت بهتری قرار می‌گیرند که والدین مرزی قابل پیش‌بینی برای زندگی آنها تعیین کنند. آنها را به استفاده مفید و ثمربخش از وقت تشویق کنند و تجربه‌های یادگیری را به جزئی از زندگی عادی تبدیل نمایند.
چگونگی استفاده از زمان در منزل برای دانش‌آموزان مسأله مهمی است. والدین باید در عین حالی که فرزندان خود را به داشتن استقلال تشویق می‌کنند بر نحوه استفاده مثبت فرزندان خود از این آزادی‌ها نیز نظارت داشته باشند. کودکان این والدین با جدول زمان‌بندی شده تکالیف، فهرست لوازمی که در اختیارشان است، فهرست وسایل در منزل، وقت مطالعه، وقت بازی و ... مواجه هستند. همه این‌ها تحت یک برنامه مشخص است. بنابراین فرزندان به این روش خو می‌گیرند. وقتی خانواده این موارد را جزئی از ارزش‌های خود تعیین می‌کند فرزندان از همان ابتدا متوجه می‌شوند که این ارزش‌ها از اهمیت زیادی برخوردارند.
۵. ارتباط دو سویه بین معلمان و والدین به نفع کودکان است.
دانش‌آموزان وقتی نتایج بهتری به دست می‌آورند که والدین و آموزگاران انتظارهای یکدیگر را درک کنند و در زمینه عادت‌های درس خواندن کودک، نگرش او نسبت به مدرسه، تعامل با دوستان و پیشرفت تحصیلی او، پیوسته با یکدیگر در تماس باشند. مدرسه نیز می‌تواند از طریق سیستم اجرای فضای مناسبی را برای برقراری این ارتباط ایجاد کند. معلمان وقتی بیشترین تمایل را به برقراری ارتباط با والدین نشان می‌دهند که دریابند مدیران به این ارتباط اهمیت می‌دهند و همکارانشان از مشارکت والدین پشتیبانی می‌کنند و والدین نیز قدر این ارتباط را می‌دانند. نشست‌های کاری والدین، دانش‌آموزان و معلمان در این رابطه اثرگذار است.
۶. دانش‌آموزان هنگامی بهتر می‌آموزند که در معرض تکالیف و ارزشیابی‌های مستمر باشند، به آنها نمره داده شود و ضعف‌های آنها مشخص گردد.
تکالیف درسی در صورتی که معلمان از آنها به صورت تخصصی استفاده نمایند اثر زیادی در امر یادگیری دارد. این تکالیف در تسلط دانش‌آموز بر واقعیت مفاهیم درسی، بر تفکر نقادانه و شکل‌گیری نگرش‌ها و عادت‌های مؤثر او نقش دارد به نحوی که دانش‌آموز کم توان می‌تواند با این تکالیف نقاط ضعف خود را جبران کند و دانش‌آموز توانمند مهارت خود را افزایش می‌دهد.

مطالب مرتبط

کلمات در حال جستجو
دستاوردهای دفاع , اقیانوس‌پیما , متقی فر , نتانیاه , صنعتگران , قهوه خانه , لفور , مجارستانی , مانور دریایی , پرشین درایور , دیریاسین , تاسوتی , حجاب خانم ها , گلریز زربخش , بدل کار یا آکروباتیک , قصابی ها , ماهان پیوس , سنگ دوزی , دولت اسلامی , بانک خون ,

برخی از مطالبی که کاربران هم اکنون در حال خواندن آن هستند
او بود و او نبود , هرگه که شبی خود را در میکده اندازیم , درمان , پیدایش و تحول راک , عید نوروز , محصولات جهانگردی و هدف‌های خریداران آن , دادگاه نظامی , تیرهٔ گندمیان( Poaceae = Geraminae ) , نسب خانواده , مشکلات ورزشکاران دیابتی نوع I , چشمهٔ پلنگان، نی ریز , آغاز کار در کمپانی بیوگراف , داستان مشغول شدن عاشقی به عشق‌نامه خواندن و مطالع... , فونکسیون گاسترواینتستینال نرمال , پتانسیل آب , سات‌دان (Southdown) , درمان , بریتانیا , مجموعهٔ‌ بازار قزوین، قزوین (صفویان) , چندان حلاوت و مزه و مستی و گشاد , کمپرشن عصب اپتیک , بیست و چهار ماهگی , آزمایشگاه ECG , آشنائی با فنون خبری , معماری , ما به روی دوستان از بوستان آسوده‌ایم , پو و په , ذخایر ارز خارجی و طلا , از سال ۱۶۰۱ تا سال ۱۷۰۰ میلادی(۴) , عوارض طبیعی ,

وبگردی
کلاه قرمزی 94 - رقص و آواز هندی ! - رقص و آواز هندی در حد ...
فرخنده زنده زنده سوزانده شد / تصاویر - گروهی از مردم افغانستان در کابل پایتخت این کشور یک زن را به شدت مورد ضرب و شتم قرار داده و کُشتند. مقامات امنیتی در کابل با تأیید این خبر اعلام کردند که مردان خشمگین در مرکز شهر، یک زن را که گفته شده قرآن را به آتش کشیده کشتند.
پاسخ فرزاد حسنی به افشاگری آزاده نامداری - بر فرض محال اگر این ادعاهای کذب صحت هم داشت، آیا این روش درستی برای بیان آنهاست؟ ریختن آبروی دیگران و حتی خانواده خود به چه قیمتی؟ به قیمت پخش تصویرمان از تلویزیون؟! انسان ها را از روشی که برای رسیدن به هدفشان انتخاب می کنند بشناسید...
ضرب و شتم آزاده نامداری و افشاگری بی‌سابقه - آزاده نامداری با به اشتراک گذاشتن عکسی تلخ و دردناک از آثار شدید ضرب و شتم روی صورت و چشم خود، از اتفاقاتی غیرقابل باور مربوط به زندگی گذشته اش . آقای حسنی چهل تا فایل صوتی دست من داری که مدت هاست حتی خودم گوشش ندادم.
شایعه رابطه احسان علیخانی و آزاده نامداری! / تصاویر اینستاگرام - توضیحات آزاده نامداری درباره یک شایعه - امروز آقای علیخانی چون صفحه‌ای دراینستاگرام ندارن ازمن خواستن توضیحی به هوادارانشون ودوستای خوب خودم بدم.
دختر گلفروش تجریش پدیده جدید شبکه‌های اجتماعی - دختر گلفروش میدان تجریش. این همه چیزی بود که از پدیده این روزهای شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها می‌دانستیم و البته چند عکس که از او منتشر شده بود. دختری که با ظاهری خاص توجهات را به خود جلب کرده بود.
شبکه‌های اجتماعی با ما چه کرده‌اند / فیلم - شبکه‌های اجتماعی چگونه ما را منزوی کرده‌اند. آیا شما هم ساعت‌های زیادی را صرف شبکه‌های اجتماعی و دنیای مجازی میکنید حتما این ویدیو را نگاه کنید.
پربازدیدها
«فوق سری» سریالی پربیننده، اثرگذار و جذاب است - مدیر شبکه یک سیما معتقد است که سریال «فوق سری» کار پربیننده و اثرگذار و جذابی است.
کاهش تقاضای مصرف دخانیات نیازمند فرهنگ‌سازی است - رستمیان گفت: متاسفانه به علت نبود نظارت‌ها شاهد قاچاق روز افزون سیگار هستیم و تاکنون هیچ اقدام موثری نیز در این زمینه صورت نگرفته است.
آزاده نامداری صفحه اینستاگرام خود را بست/ عکس - آزاده نامداری با انتشار پیامی در صفحه شخصی اش در اینستاگرام به طور موقت از اینستاگرام خداحافظی کرد.
بابک حمیدیان: با آدم‌های تاثیرگذار زندگی‌ام در خیابان آشنا شدم - بابک حمیدیان بازیگر جوان و پرانرژی سینما و تلویزیون سال 93 در شش فیلم ، یک سریال و یک تئاتر بازی کرد و چهار فیلم روی پرده داشت .او ...
باد صبا در کدام جهت می‌وزد؟ - تیم فوتبال صبای قم با اینکه لیگ چهاردهم را با تغییرات گسترده آغاز کرد اما عملکرد مناسبی در لیگ برتر تا الان داشته...
چشم‌اندازی از ورزشگاه راه آهن - ورزشگاه راه آهن درشهر تهران واقع شده و این ورزشگاه ورزشی تأسیس سال 1352 است.
شوهرم دستپخت مرا مسخره می‌کند - زن میانسال وقتی دید که شوهرش دستپخت او را مسخره می‌کند به دادگاه خانواده رفت و درخواست طلاق داد.
نظر «مرتضی شایسته» درباره عملکرد رییس سازمان سینمایی - مرتضی شایسته، تهیه کننده سینما اقدام مسئولان سینمایی و حجت‌الله ایوبی را برای دیجیتالی کردن تجهیزات اکران سینماها تحسین کرد.
آنچه در روز سوم مذاکرات هسته‌ای گذشت/ از بن‌بست تا پدربزرگ شدن صالحی - مذاکرات فشرده ایران و 6 قدرت جهانی دیروز هم با اخباری ضد و نقیض همراه بود.
آغاز مجدد اعزام زائران عمره/جانمایی اعزام ۲۳هزار زائر بازمانده - رئیس سازمان حج و زیارت از آغاز مجدد اعزام زائران به عمره مفرده از ۱۰ فروردین ماه خبر داد و اظهار امیدواری کرد که با قول سفارت و کنسولگری عربستان در تهران در صدور ویزای زایران نظم ایجاد شود.




Copyright © 2008 - 2015 vista.ir. All Rights Reserved