چهارشنبه, ۱۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 8 May, 2024
مجله ویستا
پیسارو PISSARRO
کامی پیسارو (نقاش فرانسوی، ۱۸۳۰ ـ ۱۹۰۳). از شخصیتهای برجسته و راهبر در جنبش امپرسیونیسم بهشمار میآید.
او در پاریس و در بیست و پنجسالگی به طور جدی با نقاشی روبهرو شد. زیر نظر کورو، و نیز در آکادمی سوئیس هنرآموزی کرد. مانه، مونه، و سزان را در همین زمان شناخت. طبق توصیهٔ کورو به نقاشی هوای باز روی آورد. آثار اولیهاش با رنگ سایههای ملایم و ترکیببندی ساده، مورد توجه منتقدان واقع شدند. در جریان جنگ پروس و فرانسه بسیاری از آثارش را از دست داد. یکسالی را همراه مونه در انگلستان گذرانید (۱۸۷۰ ـ ۱۸۷۱)، و به مطالعهٔ آثار ترنر، کانستبل، و نقاشان هلندی پرداخت. پس از بازگشت به فرانسه در تشکل نقاشانی که بعداً امپرسیونیست نام گرفتند، نقشی مؤثر ایفاء کرد. بعداً نیز آثارش را در هشت نمایشگاه امپرسیونیستها به تماشا گذاشت (۱۸۷۴ ـ ۱۸۸۶). از پُنتواز به اِرانی تغییر مکان داد (۱۸۸۴)؛ ولی برای نقاشی از چشماندازهای شهری و ساحلی بارها به شهرهای لوهاور، روان، و پاریس سفر کرد. او بهرغم تنگدستی هرگز در پی آن نبود که از سوی سالن رسمی پذیرفته شود و بدین طریق امتیازی بهدست آورد. پیسارو که راهنمای هنرمندانی چون سزان و گوگن بود و بر آنها اثر گذاشت، خود نیز همواره آمادهٔ پذیرش دستاوردهای دیگران بود. چنانکه اسلوب نقطهگذاری سورا را چند سالی به عاریت گرفت (۱۸۸۶ ـ ۱۸۸۸)؛ و به پیروی از مونه، نقاشی از موضوع واحد در اوقات و اوضاع مختلف را تجربه کرد. با اینحال، هیچگاه خصوصیتهای کار خود را از دست نداد. شکلگیری سبک و اسلوب امپرسیونیسم تا حد زیادی مدیون تجربههای اوست. ولی نقاشیهایش از دو لحاظ با آثار امپرسیونیستهای دیگر تفاوت دارند؛ اولاً، منظرههای او و بهخصوص چشماندازهای پُنتواز (مثلاً: کُت دُژاله ـ ۱۸۶۷) با افق رفیع، فضای فراخ، و انباشتگی رنگ از ترکیببندی دقیقتری برخوردارند (سزان که به تناوب در سالهای ۱۸۷۲ ـ ۱۸۷۷ در کنار پیسارو کار میکرد، تحتتأثیر همین آثار قرار گرفت.) ثانیاً، نقاشیهای او نه فقط محصول مشاهدهٔ دقیق موقعیتهای معین در طبیعت، بلکه نمایانگر کار و زندگی آدمها هستند. پیسارو که ستایشگر میه و دومیه بود، انسان زحمتکش را شایستهٔ احترام میدانست. اعتقاد به سوسیالیسم را از محتوای برخی نامههایش میتوان دریافت. از جمله دیگر آثارش: صحنهٔ خیابان در پُنتواز (۱۸۷۹)؛ جلوهٔ مه (۱۸۸۸)؛ بولوار دز ایتالین (۱۸۹۷)؛ گردآوری علوفه در اِرانی (۱۹۰۱) است.
منبع : جنبش هنر مدرن
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران حماس دولت سیزدهم آمریکا رافائل گروسی دولت رهبر انقلاب اصفهان مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان رئیس جمهور مجلس
سلامت تهران بارش باران هواشناسی شهرداری تهران قتل حجاب پلیس آموزش و پرورش فضای مجازی شهرداری وزارت بهداشت
خودرو مسکن حقوق بازنشستگان مالیات سایپا قیمت طلا قیمت دلار ایران خودرو قیمت خودرو بازار خودرو بانک مرکزی بورس
تلویزیون نمایشگاه کتاب سینما تئاتر دفاع مقدس سریال سینمای ایران موسیقی کتاب
دانش بنیان اینوتکس دانشگاه آزاد اسلامی
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین رفح جنگ غزه روسیه چین نوار غزه ترکیه اوکراین طوفان الاقصی
پرسپولیس فوتبال استقلال لیگ برتر ذوب آهن لیگ قهرمانان اروپا نساجی لیگ برتر فوتبال ایران بازی لیگ برتر ایران سپاهان جواد نکونام
اپل هوش مصنوعی سامسونگ ناسا آیفون مایکروسافت گوگل باتری فضاپیما ماهواره
بیماران خاص استرس کاهش وزن بیمه زیبایی دندانپزشکی فشار خون