سه شنبه, ۲۹ اسفند, ۱۴۰۲ / 19 March, 2024
مجله ویستا

استان زنجان


استان زنجان
از جمله استانهایی است كه به تنهایی با ۷ استان همسایه و هجوار است. استان زنجان براساس آخرین تقسیمات كشوری دارای ۳ شهرستان، ۱۳ بخش، ۸ شهر، ۴۴ دهستان و ۹۸۱ آبادی دارای سكنه است. شهرستانهای این استان عبارتند از زنجان، ابهر و خدابنده.
● دینیهای استان
▪ گنبد سلطانیه
در قسمت جنوب غربی كهن دژ (ارگ سلطنتی) گنبد سلطانیه به عنوان یكی از بناهای عظیم اسلامی و شاید باشكوهترین آنها همچون نگینی سربرافراشته خودنمایی می كند.
▪ بقعه امام زاده زید الكبیر
بقعه امام زاده زید الكبیر در انتهای خیابان استاد مطهری ابهر واقع شده است. برج و گنبد آن كه به شكل مخروط است از آجر ساخته شده است.
▪ بنای تارخی رختشوی خانه زنجان
بنای تاریخی رختشوی خانه زنجان در مركز بافت تاریخی شهر و در محل معروف به (بابا جامال چوقوری) (گودال باباجمال) ساخته شده است و از طریق كوچه فرهنگ به خیابان سعدی زنجان كه به فاصله یكصد متر و از سمت غربی آن می گذرد راه دارد.
▪ بنای تاریخی چلبی اوغلی
در پانصد متری جنوب غربی سلطانیه بر سر راه سلطانیه- خدابنده آثار معروف بقعه چلبی قرار گرفته است. باستان شناسان محققان این مجموعه را به سلطان چپلی نسبت داده اند و تاریخ ساخت آن را سال ۷۲۸ ه.ق ذكر كرده اند.
▪ پل میر بهاءالدین
پل میر بهاءالدین زنجان بر روی رودخانه زنجان رود كه در دوره قاجاریه ساخته شده است.
● صنایع دستی و سوغاتی ها
در زنجان صنایع دستی از رشد و شكوفایی چشمگیری برخوردارند. نمونه های بدیع آفریده های دستان هنرمندان و متخصصان برجسته زنجانی امروزه مایه سربلندی و مباهات موزه های بزرگ جهان است. در اینجا به شرح انواع صنایع دستی استان زنجان می پردازیم؛
▪ چاقو سازی
▪ فرش بافی
▪ چاروق دوزی
▪ ملیله كاری
منبع : رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران


همچنین مشاهده کنید