جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


حقیقت پیچیده است


حقیقت پیچیده است
▪ خائن Traitor
▪ کارگردان: جفری ناچمانوف
▪ نویسنده: جفری ناچمانوف براساس داستانی از استیو ماتین
▪ بازیگران: دان چیدل، گای پیرس، جف دانیلز، آرچی پپنجابی، علی خان، سعید تقماویی
▪ استودیو: اورتور فیلمز/ فروش هفته: ۱۳.۲ میلیون دلار/ فروش کل: ۷۴.۲۰میلیون دلار/
امتیاز منتقدان :۶۰ از ۱۰۰
▪ تعداد سینماها: ۲۰۱۴ / بودجه : ۲۲میلیون دلار/ جملات تبلیغاتی: حقیقت پیچیده است.
در جشنواره تئاتر فجر گذشته اجرای متفاوتی را تجربه کرد با نام راشامون که هنوز هم گاه دوستداران تئاتر از آن صحبت می کنند. تئاتری از کشور سوئد که هر اجرایش تنها پذیرای یک تماشاگر بود. شعار تئاتر این جمله بود: حقیقت در اتاق بغلی است !راشامون کوروساوا هم با چنین دغدغه ای ساخته شد. حقیقت پیچیده است و نمی توان به راحتی آن را مورد قضاوت قرار داد. نمی توان به طور قطع یکی را بد و دیگری را خوب نامید. مجرم نامیدن یکی کاری بسیار سخت و گاه حتی غیر ممکن است!
حال، پس از سالها بعد از راشامون، هالیوود این ایده را دستمایه یکی از فیلمهای خود کرده است. داستان به طور یقین رنگ و بویی هالیوودی به خود گرفته و صد البته انتظار دیدن کاری عمیق، از نوع روسی اش را نداشته باشید. با این حال خائن در میان فیلمهای قهرمان محور و به قول خودشان «فاجعه» یک سر و گردن بالاتر است (فیلمی به تازگی به اکران درآمده است با نام فیلم فاجعه که از نظر کاربران سایت imdb لقب بدترین فیلم قرن را از آن خود کرد!).
روی کلایتن (با بازی گای پیرس) یکی از مأموران فعال اف.بی.آی است که هنگام کار، از الگوهای خاص خودش پیروی می کند. او مأمور تحقیق پیرامون یک پرونده مهم بین المللی می شود که درباره یک توطئه خطرناک بین المللی است.
تمام نشانه هایی که پیدا می کند، او را به سمت یک نفر راهنمایی می کند. این شخص که در همه جا ردپایی از او دیده می شود، کسی نیست جز سمیر هورن (با بازی دان چیدل) که قبل از این مأمور عملیات ویژه ارتش آمریکا بوده است. او موجودی مرموز و ناشناخته است که کارش را با یک شبکه اینترنتی پرقدرت و فعال انجام می دهد.
اطلاعات رسیده حکایت از آن می کند که وی پنهانی ارتباط نزدیکی با گروه ها و سازمانهای تروریستی دارد. گفته می شود او به دنبال هر عملیاتی که صورت گرفته در صحنه عملیات حضور داشته است. کلایتن در تحقیقات خود پیرامون سمیر هورن به چیزهایی مثل فرار چند زندانی از یمن، بمب گذاری در ساحل نیس فرانسه و یک هجوم مسلحانه در لندن می رسد. در شرایطی که کلایتن احساس می کند واقعیتهای مربوط به سمیر هورن را کشف کرده، ناگهان با چند مدرک متناقض جدید رو به رو می شود و خیلی زود با پس زدن پرده ها، به واقعیتی دردناک می رسد. این واقعیتی است که نمی توان آن را به راحتی در اختیار رسانه های گروهی قرار داد ...
دان چیدل که برای درام اجتماعی و سیاسی «هتل رواندا» نامزد دریافت جایزه اسکار بهترین بازیگر مرد شد، نقش اصلی فیلم «خائن» را بازی می کند.
● و حالا چند نگاه رسانه ای به فیلم خائن:
▪ بوستون گلاب: ارائه یکی از بهترین و جذاب ترین شخصیتهای اصلی پیچیده که اخیرا در سینما دیده شده است.
▪ شیکاگو سان تایمز: فیلمی جذاب در به تصویر کشیدن تصویر سیاستهای داخلی.
▪ ریل ویوز: فیلمی هوشمندانه و غیرمتعارف که با لحن دلهره آور به مکاشفه ای در احوالات سیاسی و اجتماعی می پردازد و یک بحث اخلاقی را پیش می کشد.
▪ شیکاگو تریبون: من البته احترام زیادی برای دان چیدل قائلم، اما فقط برخی از این حقه های سیاسی جواب می دهند.
▪ ای آنلاین: فیلم، هدفهای زیادی را مدنظر داشته، اما نتوانسته به خیلی از آنها برسد.
▪ سایت فیلم کریتیک: آیا یک فیلم تریلر هیجان انگیز می تواند بدون صحنه های اکشن و هیجان انگیز، هیجان داشته باشد؟!
▪ هالیوود ریپورتر: یک تریلر خشک بین المللی که فقط به طور کافی بر روی کاراکتر اصلی اش تمرکز کرده تا به فیلم، وزن اخلاقی بدهد.
▪ نیویورک تایمز: فیلمی جذاب، تاریک با پیچیدگی ای ملایم.
▪ سان فرانسیسکو کرونیکل: مسائل را پیچیده مطرح می کند، اما سورپرایزهای جدی خیلی کمی دارد.
▪ سیتل پست اینتلیجنسر: کاملا جواب می دهد!
▪ یو اس ای تودی: مشخص نشده که بالاخره این فیلم می خواهد یک تریلر اکشن باشد یا یک درام هوشمندانه از جاسوسی و سیاست.
کمیل سهیلی
منبع : روزنامه قدس


همچنین مشاهده کنید