شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

بررسی رابطه بین شاخص توموری ۲-Her و قدرت تهاجمی سرطان پستان (متاستاز به غدد لنفاوی زیر بغل) در بیماران ماستکتومی شده در انستیتو کانسر طی سال‌های ۸۲-۱۳۸۰


بررسی رابطه بین شاخص توموری ۲-Her و قدرت تهاجمی سرطان پستان (متاستاز به غدد لنفاوی زیر بغل) در بیماران ماستکتومی شده در انستیتو کانسر طی سال‌های ۸۲-۱۳۸۰
سرطان پستان شایع‌ترین سرطان عضوی زنان و دومین علت مرگ و میر ناشی از سرطان در زنان است که عوامل مختلفی در پیش‌آگهی آن دخالت دارند. مهم‌ترین عوامل عبارتند از: درگیری غدد لنفاوی زیربغل، اندازه تومور، میزان فعالیت گیرنده‌های استروژن (ER) و PR، درجه تومور، نوع هیستولوژیک و سرعت تکثیر سلول‌ها. تعدادی از عوامل نیز که در حال اثبات شدن هستند شامل پروتئاز، کاتپسین، ۲-Her و … می‌باشند. ۲-Her، ساب تایپ ۲ از رسپتورهای (Epidermal Growth Factor) EGF می‌باشد که ممکن است در ۳۴-۱۰% موارد، در سطح سلول‌های تومورال ظاهر شود و بیان آن به عنوان یک عامل در پیش‌آگهی بد تومور پستان (احتمالا به علت قدرت تهاجم بالای تومورال ۲-Her(+)) در نظر گرفته می‌شود. هدف از این مطالعه، بررسی رابطه بین شاخص توموری ۲-Her و قدرت تهاجمی تومور پستان (متاستاز به غدد لنفاوی زیربغل) بوده است.
بدین منظور، تمام موارد سرطان‌های پستان که طی سال‌های ۸۲-۱۳۸۰ در انستیتو کانسر بیمارستان امام‌خمینی تحت عمل جراحی قرار گرفته بودند، از نظر اندازه، وضعیت قاعدگی بیمار، ER، PR، P۵۳، ۲-Her، متاستاز غدد لنفاوی زیربغل بررسی شدند. از تعداد کل ۱۳۴ بیمار، ۵۰ بیمار (۳/۳۷%)T۱ (اندازه‌ کم‌تر از ۲ سانتی‌متر)، ۶۲ بیمار (۳/۴۶%) T۲ (اندازه برابر ۵-۲ سانتی‌متر)، ۱۸ بیمار (۴/۱۳%) T۳ (اندازه بزرگ‌تر از ۵ سانتی‌متر)، ۴ بیمار (۳%) T۴(هر اندازه‌ای از تومور با درگیری پوست یا دیواره قفسه سینه) بودند.
تمام سرطان‌های ۴T و ۳T پستان متاستاز به غدد لنفاوی زیربغل داشتند و هیچ‌گونه ارتباطی بین شاخص توموری ۲-Her و درگیری زیربغل وجود نداشت. در سرطان‌های ۱T، از ۳۲ بیمار ۲-Her(+)، ۲۱ بیمار (۷/۶۷%) (+)LN و ۱۱ بیمار (۳/۳۲%) (-)LN و از ۱۸ بیمار ۲-Her(-)، ۳ بیمار (۳/۱۶%) (+)LN و ۱۵ بیمار (۷/۸۳%) (-)LN بودند. در سرطان‌های ۲T، از ۳۷ بیمار ۲-Her(+)، ۲۹ بیمار (۳/۷۸%) (+)LN و ۸ بیمار (۷/۲۱%) (-)LN و از ۲۵ بیمار ۲-Her(-)، ۷ بیمار (۲۸%) (+)LN و ۱۸ بیمار (-)LN بودند. در سرطان‌های T۲ و T۱، ارتباط مستقیمی بین تومورهای ۲-Her(+) و درگیری آگزیلا از نظر آماری وجود داشت (Pv<۰.۰۵) اما با وضعیت قاعدگی، ER، PR،P۵۳ و نوع پاتولوژی ارتباطی نداشت.
فریدون سیرتی
کیوان یادگاری
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید