یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

بررسی تاثیر آموزش خواندن و تفسیر ECG به روش کارگاهی بر سطح دانش دانشجویان پزشکی


بررسی تاثیر آموزش خواندن و تفسیر ECG به روش کارگاهی بر سطح دانش دانشجویان پزشکی
● زمینه:
اهمیت آموزش صحیح خواندن و تفسیر الکتروکاردیوگرافی ( (ECGبرای دانشجویان پزشکی واضح و روشن است و مطالعات مختلفی در زمینه ارایه روش های جدید آموزشی، انجام شده است.
● هدف:
این مطالعه،‌ با هدف تعیین تاثیر آموزش خواندن و تفسیر ECG به روش کارگاهی به دانشجویان پزشکی و مقایسه آن با سیستم آموزشی موجود صورت گرفت تا با بهره گیری از روش های نوین آموزشی بتوان گامی در جهت بهبود آموزش ECG برداشت.
● روش کار:
این مطالعه تجربی بر روی دو گروه با انجام پیش آزمون و پس آزمون به اجرا در آمد. دانشجویان یک ترم (۸۸ نفر) به طور تصادفی به دو گروه تجربی (آموزش به شیوه کارگاهی) و کنترل (آموزش به شیوه رایج) تقسیم و در بخش داخلی تحت آموزش قرار گرفتند.
● یافته ها:
از ۸۸ دانشجوی شرکت کننده در مطالعه، ۴۵ نفر در گروه تجربی و ۴۳ نفر در گروه شاهد قرار گرفتند. مقایسه میانگین (انحراف معیار±) نمرات گروه تجربی در پیش آزمون ۶ (±۱.۱) و پس آزمون ۱۷ (±۰.۷)، اختلاف معنی داری را نشان داد (P=۰.۰۰۰۱). همچنین میانگین تفاوت نمرات پیش آزمون و پس آزمون گروه تجربی به طور معنی داری از گروه شاهد بیشتر بود ۸۵ (p=۰.۰۰۰۱)درصد گروه شاهد معتقد به ناکارآمدی و ناکفایتی سیستم موجود آموزشی در بخش داخلی، خصوصا بخش قلب در مورد آموزش مبانی ECG بودند. ۸۳.۸ درصد از شرکت کنندگان در شیوه جدید آموزشی از نحوه اجرای آن کاملا راضی بودند.
● نتیجه گیری:
به کارگیری روش های جدید برای برطرف کردن محدودیت های سیستم فعلی آموزشی و دستیابی دانشجویان به فرصت های یادگیری و همچنین دستیابی به تفکر نقادانه و یادگیری کارآمدتر ضروری هستند. نتایج به طور واضحی نمایانگر کارایی بیشتر شیوه پیشنهادی نسبت به شیوه رایج موجود در بخش داخلی بود.
نیکو یمانی
نوید امیدی فر
علیرضا یوسفی
منبع : پایگاه اطلاعات علمی


همچنین مشاهده کنید