جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

گرایش دینی روئسای جمهور امریکا


گرایش دینی روئسای جمهور امریکا
عبارت « ما به خدا اعتقاد داریم» هنوز بر سر در کنگره و سنا و بر روی دلار آمریکا به چشم می­خورد مردم آمریکا بر این باورند که حضور دین در زندگی و سیاست هنر نیست. آنها همواره خود را ملتی می دانند که تحت «مشیت الهی» است. عبارت « ما به خدا اعتقاد داریم» یا همان (In God We trust) هنوز بر سر در کنگره و سنا و بر روی دلار آمریکا به چشم می­خورد.
مردم آمریکا نیز به مانند دیگر ملت ها فراز و نشیب های زیادی را در دوران دینی و عقیدتی خود گذرانده­اند. از آنجایی که بسیاری از میراث­های فرهنگی ودینی ریشه در انگلیس به عنوان نخستین صاحبان آمریکا دارد، این مسئله در گرایش دینی رئیس جمهورها نیز دیده می شود.
● اپی سکوپلین ها(Episcopalinans)
در طبقه بندی های گرایش دینی رئیس جمهورهای آمریکا، فرقه«اپی سکوپلین ها» بیشترین تعداد را با عدد ۱۲ در خود د ارد. جورج واشینگتن که در سال های ۱۷۸۹ تا ۱۷۹۷به عنوان فدرالیست رئیس جمهور آمریکا بود، مهم ترین فرد این گروه است. جیمز مریسون (۱۸۱۷-۱۸۰۹)، جیمز مونرو (۱۸۲۵-۱۸۱۷) ویلیام هنری هریسون که مدت یک سال رئیس جمهور بود و سپس درگذشت.
جان تایلر (۱۸۴۵-۱۸۴۱)، زاشری تیلور نیز که بیش از یک سال نتوانست رئیس جمهور باشد و درگذشت، فرانکلین پیرس دموکرات (۱۸۵۷-۱۸۵۳)، چستر آلن آرتور(۱۸۸۵-۱۸۸۱)، تئودور روزولت (۱۹۰۹-۱۹۰۱)، فرانکلین روزولت (۱۹۴۵-۱۹۳۳) که چهار دوره به عنوان رئیس جمهور دموکرات حکومت کرد، جرالد فورد(۱۹۷۷-۱۹۷۴) و جورج هربرت واکر بوش(۱۹۹۳-۱۹۸۹) از جمله این افراد هستند که از آنها به عوان اپی سکوپلین نام برده می شود.
سابقه این فرقه که از زیرمجموعه پروتستان است به سال ۱۵۳۴ باز می گردد. هنری هشتم پادشاه انگلیس به دلایل سیاسی و به خاطر قطع نفوذ دیگران، ارتباط کلیسای کاتولیک انگلیس را با کلیسای روم قطع کرد و این فرقه را راه انداخت. سابقه این کلیسا- اپی سکوپلین پروتستان – در آمریکا به سال ۱۷۸۹ باز می گردد که نخستین کلیسای آنها در آمریکا تأسیس شد.
بسیاری از اعمال وتشریفات مذهبی این فرقه مانند دیگر فرقه ها است و آنها نیز دارای اسقف هستند که مانند پاپ با رأی دیگر کشیش ها انتخاب می شوند. اعمالی چون غسل تعمید را نیز دارند ولی قدرت اصلی این فرقه در استفاده روحی از اعمال مذهبی است.
آنها براساس تفکر اساسی خود و آئین هشت گانه براین باورند که بسیاری از اعمال مذهبی دارای جنبه های روحی عمیقی هستند که باید به آنها توجه شود. اصلی چون پرورش «چشم برای کلیسا» که در این آئین نامه آمده، اینگونه اعمال می کند که افرادی با آگاهی و بینش دینی و سیاسی در کلیسا تربیت شوند. اعضای این فرقه در خصوص ناهنجارهای اخلاقی و اجتماعی به تساهل و تسامح اعتقاد دارند.
● پرس بی ترین ها(Presbyterian)
اعضای یان فرقه که در قرن اول میلادی برای نخستین بار سنگ بنای این فرقه را گذاشت، یهودیانی بودند که به آمدن عیسی مسیح عقیده داشتند و به تعالیم و گفته های او معتقد بودند. به تدریج این فرقه به خاورمیانه و دیگر نقاط جهان نیز رفت.
در قرن چهارم میلادی و پس از ۳۰۰ سال تعقیب و گریز از چنگ امپراتور روم، امپراتور کنستانتین اجازه داد کلیسای آنها تأسیس شود. شرقی ها با زبان یونانی و غربی ها با زبان لاتین در این مکتب همیشه به مشاجره مشغول بودند و در نهایت اروپا تحت حمایت کلیسای کاتولیک روم و شرق تحت کلیسای ارتدوکس قرار گرفت. در روم این نظام دست نخورده ماند تا قرن ۱۵ و رنسانس که با صنعت چاپ، انجیل چاپ و منتشر شد و متفکران به اظهار نظر درباره آن پرداختند و بیشتر نقدها متوجه کلیسای کاتولیک روم بود.
در چنین اوضاعی مارتین لوتر پروفسور و کشیش آلمانی درسال ۱۵۱۷ نهضتی به عنوان رفرم پروتستان راه انداخت. ۲۰ سال بعد کشیش فرانسوی- سوئیسی به نام جان کالوین به عنوان «الهیات اصلاح شده» به بررسی رابطه خدا و بنده پرداخت. جان ناکس اسکاتلندی که همکلاسی کالوین بود تعالیم اوو را با خود به اسکاتلند برد و پس از آن در انگلیس، هلند و فرانسه نیز می شد تعالیم کالوین را دید.
فرانسیس ماکمی درسال ۱۶۸۳ نخستین کلیسای پرس بی ترین را در ایرلند و پس از آن درسال ۱۷۰۶ در فیلادلفیا تأسیس کرد. عقیده این فرقه به نگاه متفاوت در رابطه دینی است که آن را با دید اجتماعی نگاه می کنند و به نسبت عملگرا به شمار می آیند.
اندرو جکسون (۱۸۳۷-۱۸۲۹)، ناکس پولک(۱۸۴۹-۱۸۴۵)، اولیسه گرانت(۱۸۷۷-۱۸۶۹)، جیمز بیوکانان(۱۸۶۱-۱۸۵۷)، گرور کلیولند(۱۸۹۷-۱۸۹۳)، بنجامین هریسون(۱۸۹۳-۱۸۸۹)، وودرو ویلسون (۱۹۲۱-۱۹۱۳)، دوایت آیزنهاور(۱۹۶۱-۱۹۵۳) و رونالد ریگان(۱۹۸۹-۱۹۸۱) از جمله رئیس جمهورهایی بودند که در رتبه دوم با نه نفر در فرقه پرس بی­ترین­ها عضویت داشتند.
● متدیست ها (Methodists)
درسال ۱۷۳۸ این فرقه منشعب از کلیسای پروتستان در انگلیس پایه گذاری شد و در ۱۷۸۴ در شهر بالتیمور ایالت دلاویر کار خود را در آمریکا به طور رسمی آغاز کرد.
در این فرقه اسقف اعظم توسط پیروان انتخاب و به صورت مادام العمر فعالیت می کند. در این مذهب تفسیرهایی براساس سنت، عقل و تجربه وجود دارد که همگی از انجیل استنباط شده است. متدویست ها به شدت به این نکته معتقدند که زندگی اجتماعی آینه تجلی دین است و هیچ دستوری قابل بحث نیست مگر اینکه در زندگی روزمره تأثیر خود را نشان دهد.
پنج رئیس جمهور آمریکا در این فرقه عضویت داشته و دارند. ناکس پولک (۱۸۴۹-۱۸۴۵) از پرس بی ترین هایی بود که تغییر عقیده داد و به متدیست ها پیوست. اولیسه گرانت نیز عضوی از پرس بی ترین ها بود که در اواخر ریاست جمهوری خود به آئین متدیست ها در آمد. رادفورد هیز (۱۸۸۱-۱۸۷۷) ، ویلیام مک کینلی(۱۹۰۱-۱۸۹۷) و جورج واکر بوش رئیس جمهور فعلی آمریکا همگی عضو متدیست ها هستند.
● با پتیست ها(Baptists)
بپتایزbaptize به معنای غسل تعمید کودکان و نوزادان در مذهب پروتستان مخالفان زیادی داشت و از این رو آنها را باپتیست نامیدند. این فرقه از اصلی ترین مدافعان جدایی دیناز سیاست است. این فرقه در نوع خود منحصر به فرد است چرا که درعین اجماع برسراجماع نظر نمایندگان، کلیساهای محلی خودمختار نیز هستند و در ضمن هیچ گونه سلسله مراتب مذهبی در این فرقه دیده نمی شود.
پیروان آن معتقدند بدون واسطه می توان با خداوند سخن گفت ومخالف استعمال تنباکو و الکل هستند. چهار رئیس جمهور آمریکا در میان اعضای این فرقه دیده می شوند: وارن هاردینگ جمهوریخواه(۱۹۲۳-۱۹۲۱)، هری ترومن دموکرات (۱۹۵۳-۱۹۴۵)، جیمی کارتر(۱۹۸۱-۱۹۷۷) و ویلیام جفرسون کلینتون (۲۰۰۱-۱۹۹۳).
● یونیتارین ها(Unitarians)
این فرقه براین باور است که باید به آمیزه ای از اصول دین یهودی و دین مسیحی عمل کند.
عمل گرایی اجتماعی این فرقه درحدی است که نظرات باز تمامی افراد این فرقه تمسک به مناسبی چون یهودیت و مسیحیت تأمین شود. اعضای این فرقه عقیده دارند حق فردیت برای اعضای پیرامون محترم است وآنها می توانند با چرخش های مختلف به نکات ابهام آمیز پاسخ گویند. نبود هیچ گونه محدودیت عملی و آئینی از مختصات اصلی این فرقه است.
جان آدامز، فدرالیست(۱۸۰۱-۱۷۹۷)، جان کوینسی آدامز(۱۸۲۹-۱۸۲۵)، میلیارد فیلمور(۱۸۵۳-۱۸۵۰) و ویلیام هوارد تافت (۱۹۱۳-۱۹۰۹) چهار رئیس جمهوری بودند که دراین فرقه عضویت داشتند.
● مریدان مسیح (Disciples of Christ)
تأسیس این فرقه به سال ۱۸۰۰ باز می گردد و بیشتر پرس بی ترین ها بودند که این فرقه را پایه گذاری کرده و به تکامل آنها کمک کردند.
عقیده پیروان مسیح این است که با جامعه باز درجلسات هفتگی شرکت کنند و به عقاید یکدیگر گوش دهند، در ایمان خود آزاد باشند و مجبور نباشند از یک مقام برتر دستور بگیرند و از راه مطالعه انجیل بر حصول عقیده خود و آزادی دیگران بکوشند، هرچند به غسل تعمید احترام می گذارند ولی آن را ضروری نمی­دانند و هرکس بنا بر خواست خود به آن عمل می کند.
دو رئیس جمهور در ا ین میان هستند که عضو این فرقه بوده اند: لیندون جانسون (۱۹۶۹-۱۹۶۳) و جیمز گارفیلد جمهوریخواه که درسال ۱۸۸۱ رئیس جمهور شد و پیش از پایان دوره ریاست جمهوری ترور شد.
● داتچ ریفورم (Dutch Reformed)
اصلاحات مذهبی در قرن ۱۶ به هلند رسید و در سال ۱۶۲۸ در نیو آمستردام که امروزه نیویورک سیتی نامیده می شود نخستین کلیسای آن پایه گذاری و تأسیس شد. درسال ۱۷۴۷ آلمان ها اصلاحات خود راتعقیب کردند به طور کامل از داتچ ریفورم ( اصلاحات هلندی) جدا شدند و کلیسای داتچ رسماً در سال ۱۷۹۲ از آلمان ها جدا شد.
درسال ۱۸۱۶ ویلیام اول نخستین کلیسای مستقل داتچ ریفورم را پایه گذاری کرد. این فرقه بیشترین تغییر و انشعاب را در تاریخ خود داشته که آخرین انشعاب آن در همین سال ۲۰۰۴ رخ داد. هرچند اصول فکری آنها تفاوت چندانی با دیگر فرقه های پروتستان ندارد اما در فرقه داتچ ریفورم ازدواج همجنس قدغن است.
دو رئیس جمهور آمریکا در این فرقه عضویت داشتند: مارتین ون بورن دموکرات که اصلیت هلندی داشت و از سال ۱۸۳۷ تا ۱۸۴۱ رئیس جمهور بود و تئودور روزولت که از ابتدا داتچ ریفورمیست بود ولی درسال های آخرریاست جمهوری خود به ایی سکوپلین ها پیوست.
● کوایکرها(QuaKers)
کوایکرها معتقدند با حضور تمامی علائم و نشانه ها این عیسی مسیح است که به نزد مردم می آید تا فرزندان خود را هدایت کند. کوایکرها از زمان حضور در قرن ۱۷ در انگلیس تغییرات زیادی به خود دیده اند و در حال حاضر به دو نوع «زیرزمینی» و«کلیسایی» تبدیل شده اند. کوایکرها براین باورند که هیچ نیازی به طرفداری از کشیش نیست و هرکس می تواند به تنهایی و آنگونه که می خواهد مردی مذهبی باشد.
ابتدا این فرقه درسال ۱۷۹۷ در انگلیس پایه گذاری شد به دلیل آنکه نسل جدید پرسش های زیادی درباره کلیسا داشت که اجازه پرسش نداشت به تدریج به صورت انفرادی سعی کردند آنچه ابرهای شک می نامیدند را کنار بزنند.
اعضای این فرقه به فردگرایی محض معتقدند. هربرت کلارک هوور (۱۹۳۳-۱۹۲۹) و ریچارد نیکسون که در پی رسوایی واترگیت استعفا داد. از اعضای این فرقه بودند.
● کاتولیک ها
با این که کاتولیک ها اکثریت مسیحیان آمریکا و حدود ۶۲ میلیون نفر از جمعیت این کشور را به خود ا ختصاص می دهند، ولی تا به امروز فقط یک رئیس جمهور آمریکا کاتولیک بوده است. جان فیتز جرالد کندی (۱۹۶۳-۱۹۶۱) که ترور شد.
● کانگروگیشنالیست ها(Congregationalists)
این فرقه درسال ۱۶۴۸ در آمریکا پایه گذاری شد و از آنجا به کانادا، استرالیا و انگلیس رفت. اعضای این فرقه از نخستین افرادی بودند که به تبع تشکیل مجمعی چون شورای شهر در کلیسا دور هم جمع می­شدند و طبیعی است که کلیسا برای منطقه خود تصمیم می گرفت.
افراد این فرقه تعصبی در اعمال مذهبی ندارند و نفس جمع شدن وتبادل نظر کردن را مورد اهمیت قرار می دهند. کالوین کولیج رئیس جمهور جمهوریخواه آمریکا درسال ۱۹۲۳تا۱۹۲۹ تنها عضو این فرقه بود.
● سه غیر دینی
در میان رئیس جمهورهایی که از آنها نام برده شد تنها سه تن می مانند که در هیچ فرقه مذهبی یا دینی گرایش نداشتند و یا حداقل هیچ گه به هیچ فرقه دینی نگراییدند و از آن نام نبردند. توماس جفرسون (۱۸۰۹-۱۸۰۱)، آبراهام لینکلن(۱۸۶۵-۱۸۶۱) و جانشین او اندرو جانسون (۱۸۶۹-۱۸۶۵) که پس از ترور لینکلن جایگزین او شد، از جمله این افراد هستند.
منبع : دیپلماسی ایرانی


همچنین مشاهده کنید