جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


دنیای غرب از گفت وگوی منطقی با «جهان اسلام» ناتوان است


دنیای غرب از گفت وگوی منطقی با «جهان اسلام» ناتوان است
از همان روزی که حضرت محمد (ص) پیام وحدت و یکانگی را در سرزمین جاهلان و بت پرستان، سر داد و آنها را به دست برداشتن از بت پرستی و جاهلیت فراخواند، کسانی هم بودند که یگانگی حضرت حق را بر نمی تافتند و با پرخاش و اهانت با صاحب این پیام روبه رو می شدند. چنین است که جاهلیت، رسم دیرینی نامیده می شود و مسبوق به سابقه است. بشر در قرن ۲۱ نیز چشم بر شیوه های استدلالی و منطقی می بندد و به رسم کهن، جهالت پیشه می کند و بر پیروان ادیان الهی، خشم می گیرد و اهانت و توهین را ابزار کار خود می سازد.
حال، نماینده مجلس هلند با کوله باری از همان جهالت، به میدان آمده است و با ساخت و نمایش فیلمی مغرضانه به نام "فتنه" پیروان دین شریف حضرت محمد (ص) را به باد توهین و اهانت گرفته و نسبت های ناروا به آنان داده است. در این فیلم ۱۵ دقیقه ای، تصاویری از سربریدن اتباع غربی توسط اعضای القاعده، اعدام یک زن افغانی در یک زمین فوتبال توسط طالبان و... نشان داده می شود.
حکایت راه اندازی القاعده و طالبان توسط غرب، چنان درنظر جهانیان آشکار است که نیاز به اثبات ندارد و حال عملکرد این دست پروردگان دیروز، از سوی غرب مورد انتقاد قرار می گیرد و حرکات زشت و ضداسلامی و غیرانسانی القاعده و طالبان به پای پیروان راستین اسلام نوشته می شود!
● انتشار کتاب "پاسخ به فتنه"
تشکل غیردولتی "پارسا" نیز خبر از انتشار کتابی با موضوع شناخت ادیان الهی و با محوریت اسلام و دنیای امروز داده است.
بر اساس اعلام این تشکل، این کتاب به مسائلی پیرامون رسالت ادیان الهی، بررسی کتب پیامبران ادیان، شان نزول برخی آیات قرآنی، علل گسترش اسلام در غرب، تاکید قرآن بر رافت و مهربانی و جریان های پشت پرده توهین به پیامبر به ویژه پس از وقایع ۱۱ سپتامبر می پردازد.
● مخدوش کردن چهره اسلام امکان پذیر نیست
دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی نیز طی بیانیه ای اعلام کرد که این فیلم با قصد مخدوش کردن چهره اسلام، تولید و پخش شده است، اما آنها باید بدانند که چنین قصدی، امکان پذیر نیست.
اکمل الدین احسان اوغلو، افزود: این اقدام که از سوی کشور هلند صورت گرفته است، موجب بروز نگرانی ها و تشویش ها خواهد شد و تهدید امنیت و ثبات جهانی را به همراه دارد. دبیرکل سازمان کنفرانس اسلامی از جامعه بین الملل خواست با محکوم کردن ساخت این فیلم، مانع پخش آن شده و همچنین از دولت هلند نیز خواست اقدامات قانونی برای مجازات صاحب این فیلم بر اساس قانون ممنوعیت تبعیض نژادی علیه ادیان را در پیش گیرد.
● تنفر مسلمانان و بشریت آزاده از هلند
اقدام غیرانسانی و موهن "فیلدرز" که عضو افراطی مجلس هلند است، در زمینه ساخت این فیلم مغرضانه نفرت جهانی مسلمانان و بشریت آزاده و آگاه را نسبت به کشور او برانگیخته است. به غیر از مسلمانان، پیروان دیگر ادیان الهی و حتی انسان های آزاده جهان اطلاع دارند که دین اسلام، مبشر آزادی و احترام به انسان ها و حقوق شناخته شده آنها است.
از سویی دیگر، مسلمانان طی دهه های گذشته، فیلم های تحسین شده ای در تجلیل از مقام پیامبران دیگر ادیان الهی ساخته اند و هیچ گاه، در مقام جسارت و اسائه ادب نبوده اند زیرا به این نکته مهم مبنی بر این که جسارت به یکی ادیان الهی به مثابه توهین به تمام ادیان الهی است، اعتقاد قلبی و عملی دارند.
با این حال، اقدام نابخردانه و مذبوحانه سازنده این فیلم، هلند را در معرض نفرت جهانی قرار داده است و اکنون سفارتخانه های این کشور به حال آماده باش درآمده اند. مردم این کشور نیز درحالتی از بهت و نگرانی به سر می برند و خبرها حاکی است فیلدرز نیز با پنهان شدن در مکانی نامعلوم، تحت محافظت شدید قرار گرفته است، زیرا با محکومیت اقدام او از طرف دبیرکل سازمان ملل متحد و سازمان فرهنگی یونسکو و دیگر سازمان های معتبر جهانی، میزان زشتی و پلیدی حرکت موهن این عنصر افراطی مجلس هلند بر همه جهانیان آشکار شده است.
نخست وزیر هلند نیز طی اظهاراتی درباره این فیلم، گفت: من دیدگاه فیلدرز درباره اسلام را که در فیلمش ارائه شده رد می کنم. این فیلم، اسلام و تروریسم را با یکدیگر قاطی کرده و ما این برداشت را رد می کنیم. ما فکر می کنیم این فیلم هیچ چیز به غیر از توهین را محقق نمی کند.
این، درحالی است که صدای اعتراض مسلمانان جهان و ندای مظلومیت آنها در سراسر کشورهای اسلامی و مسلمان نشین نسبت به نمایش این فیلم، برخاسته است و به نظر می رسد که جهان غرب، از بلندنظری و ادب اسلامی مسلمانان – در شنیدن سخنان مخالفان و غیرمسلمانان – دچار غرور کاذب و سوءاستفاده مفرط شده است.
● اعتراض دانشجویان بسیجی
دانشجویان بسیجی دانشگاه های تهران که در اعتراض به ساخت فیلم اهانت آمیز به اسلام توسط نماینده پارلمان هلند درمقابل سفارت این کشور در تهران تجمع کرده اند، شعار می دهند: یا ایها المسلمون اتحدوا اتحدوا... حسین حسین شعار ما است، شهادت افتخار ما است... مسلمان می میرد ذلت نمی پذیرد. این تجمع کنندگان، پلاکاردهایی با شعارهای "عشق محمد می جوشد"، "قلب اروپا مدهوش می شود"، "مرگ بر قلم به دست مزدور"، "اسلام سنگرهای کلیدی دنیا را فتح خواهد کرد" و "سفیر صهیونیستی اخراج باید گردد"، در دست داشتند.
لحظاتی پس از جای گیری دانشجویان درمقابل سفارت هلند، یکی از دانشجویان، بیانیه صادره دانشجویان را قرائت می کند که با تکبیر حاضران مورد موافقت قرار می گیرد. در همین حال، ماموران نیروی انتظامی وارد صحنه می شوند و درگیری پراکنده ای رخ می دهد.
● موضع گیری مدیرعامل "خانه سینما"
سیدرضا میرکریمی، مدیرعامل خانه سینما نیز پناه بردن به فضای توهین و تحقیر را نشانه واهمه دنیای غرب از استدلال و منطقی می داند و می گوید: فیلم "فتنه" فاقد ارزش های هنری است و در جوامع روشنفکری جهان، حرفی برای گفتن ندارد. این مستند خامدستانه و ابتدایی، صرفاً از یک بغض آلوده به اغراض سیاسی ناشی می شود.
وی، در پایان سخنان خود می گوید: پناه بردن به فضای توهین و تحقیر، نشانه واهمه دنیای غرب است. آنها از این که به طور استدلالی و منطقی با جهان اسلام برخورد کنند، احساس ناتوانی می کنند و به همین دلیل، باتوجه به حرکت رو به رشد فرهنگ اسلامی در اروپا و آمریکا، حرکات سخیف سیاسی و به ظاهر فرهنگی مانند ساخت فیلم هایی مانند فتنه، از آنها انتظار می رود.
منبع : هفته‌نامه آتیه


همچنین مشاهده کنید