شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا


با شیطان دست بده Shake Hands with the Devil


با شیطان دست بده Shake Hands with the Devil
▪ کارگردان: راجر اسپاتیس وود.
▪ فیلمنامه: مایکل داناوان بر اساس کتاب رومئو دالر.
▪ موسیقی: دیوید هیرشفلدر.
▪ مدیر فیلمبرداری: میروسلاو باژاک.
▪ تدوین:مایکل آرکاند، لویی مارتن پارادی.
▪ طراح صحنه: لیندسی هرمر-بل.
▪ بازیگران: روی دوپوآ[ژنرال رومئو دالر]، دبرا کار اونگر[اما بیکر]، جیمز گالاندرز[سرگرد برنت بیردزلی]، اودیل کاتسی گاکیره[نخست وزیر آگاته]، اوئن لباکنگ سژک[ژنرال هنری آنیدیهو]، ژان هیو آنگلاد[برنار کوشنر]، مایکل مونگیو[لوک مارشال].
▪ ١١٢ دقیقه.
▪ محصول ٢٠٠٧ کانادا.
▪ برنده جایزه بهترین بازیگر/روی دوپوآ از جشنواره فیلم آتلانتیک، نامزد ١٢ جایزه از مراسم جنی، برنده جایزه تماشاگران و بهترین فیلم کانادایی از سادبری سینه فست.
▪ ژانر: تاریخی.
خاطرات ژنرال رومئو دالر کانادایی تبار فرمانده نیروهای سازمان ملل در روآندا به هنگام نسل کشی بزرگ سال ١٩٩٤ در آن کشور.
● چرا باید دید؟
راجر اسپاتیس وود متولد ١٩٤٥ اتاوا از استان اونتاریوی کاناداست. در بریتانیا بزرگ شده، اما همه او را فیلمسازی آمریکایی می شناسند. از دهه ١٩٧٠ در مقام تدوین گر وارد عالم سینما شده و تعدادی فیلم قابل توجه تلویزیونی نیز کارگردانی کرده است.
اولین فیلمش قطار وحشت محصول مشترک کانادا و آمریکا بود و از آن زمان تاکنون اغلب فیلم هایی که ساخته، تولید آمریکا محسوب می شوند. اسپاتیس وود با زیر آتش-یکی از بهترین فیلم های تاریخ سینما با محوریت خبرنگار جنگی در ١٩٨٣ برای اولین بار در میان منتقدان دنیا شناخته شد و از آن زمان تا حال امضای خود را پای فیلم های متفاوت و اکثراً پول ساز چون شلیک به قصد کشتن، روز ششم، همیشه فردایی هست[از سری جیمز باند] و این اواخر Ripley Under Ground انداخته است.
بی تعارف باید گفت که تمامی این فیلم ها هر چند حرفه ای و خوش ساخت هستند، اما هرگز از نظر جدیت و ساختار به پای دو فیلم اولیه او تعقیب دی. بی. کوپر و زیر آتش نمی رسند. شاید بتوان با شیطان دست بده را پس از دو دهه بازگشت به همان حال و هوای زیر آتش دانست.
با شیطان دست بده فیلمی گران قیمت برای سینمای کانادا است. هزینه ١١ میلیون دلاری آن نیز تنها با یک هدف تامین شده و آن نقش این کشور در حمایت از حقوق بشر در دهه های اخیر است. اما فیلم فاقد تحرک اثری چون هتل روآندا است.
البته به همان اندازه تلخ و ناراحت کننده است که از کارگردانی تا حدی قابل قبول و بازی ها بسیار خوب آن[البته غیر از دوپوآ که چهره ای سنگی اش آزارنده است] نشات می گیرد.
فیلم در واقع نمایش تک نفره دالر است و اسپاتیس وود نیز روی اعمال و رفتار وی بیشتر زوم کرده است. دالر مردی شجاع، صادق و یک انسان دوست واقعی است.
او از نمایش ضعف ها و احساسات خود واهمه ندارد، اما به موقع شجاعت خود را برای نجات جان انسان های بیگناه درگیر نسل کشی بیهوده را نیز به نمایش گذاشته و عمل خود را از یک مخاطره شخصی فراتر می برد.
فیلم با دقتی مستند گونه و قدرتمندانه شروع نسل کشی و ناتوانی دالر در جلوگیری آن را تصویر می کند، و به نظر می رسد که هنوز حرف های زیادی درباره فاجعه رواندا برای گفتن وجود داشته باشد!
با شیطان دست بده شاید به اندازه همیشه فردایی هست، سرگرم کننده نباشد که اصلاً با این هدف نیز ساخته نشده است.
با این حال می تواند خاطره خوش زیر آتش را برای دوستداران اسپاتیس وود تجدید کند. حتی اگر به همان قدرت نباشد!
امیر عزتی
منبع : موج نو


همچنین مشاهده کنید