جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا

نگاهی به زندگی روزمره مردم نواحی فلسطینی نشین


نگاهی به زندگی روزمره مردم نواحی فلسطینی نشین
پزشکی در نواز غزه پس از شرکت در مراسم فارغ التحصیلی برادرش در دانشکده پلیس بازداشت می شود. گلوله ای به پای وی شلیک می شود، تنها به این دلیل که وی از طرفداران احتمالی حماس است. پیرمرد ۷۲ ساله ای در یکی از مساجد نوار غزه تنها به این دلیل که پوسترهای حماس را پاره کرده ، مورد ضرب و شتم شدید قرار می گیرد.درگیری ها میان طرفداران فتح و حماس همچنان ادامه دارد. پایان ناپذیری این اختلافات، تنها یک حقیقت را بر همگان آشکار کرده است؛ در غزه نه هیچ جا امن است و نه هیچ کس در امنیت.
هر فردی هدف گلوله ای است که از جانب همشهری ناشناس شلیک خواهد شد. خطر و ریسک پذیری که زمانی رودرروی مبارزان بود اکنون راه خود را به منازل، مساجد و بیمارستان ها نیز باز کرده است.ساکنان غزه دیگر در مورد سیاست صحبتی نمی کنند. ترس مجال هرگونه بحث را از آنان گرفته است. رانندگان آمبولانس های امداد از پاسخ به تماس های اضطراری سر باز می زنند، تنها به این دلیل که نمی دانند برای کمک به نیازمندان مجروح باید از کدام ایست بازرسی بگذرند.فعال حقوق بشر راجی سورانی در این باره می گوید؛ «ترس و نفرت تمام شهر را در بر گرفته است.» ساکنان غزه بر این باورند که روزهای هفت سال جنگ با اسرائیل آسان تر از این روزها می گذشت.
یک سال است که طرفداران حماس و فتح، نوار غزه را به آشوب کشیده اند. در مبارزه با سربازان اسرائیلی حداقل خطوط قرمز مشخص بود. در آن زمان مردم فکر نمی کردند که باید با کدام گروه بجنگند و در برابر کدام گروه سکوت اختیار کنند. هیچ کس نمی داند گلوله بعدی از کجا شلیک خواهد شد. هفته گذشته بود که دکتر فیاض البراوی که ۲۹ سال سابقه پزشکی را در پرونده خود دارد، در مراسم فارغ التحصیلان گارد جدید امنیتی در نوار غزه شرکت کرد.
گاردی که از حامیان جنبش فتح محسوب می شود. برادر فیاض یکی از فارغ التحصیلان بود. فیاض خود از طرفداران حماس است. وی در حال فیلمبرداری از مراسم بود که ناگهان چند مامور امنیتی به وی نزدیک شده و ادعا کردند که وی به عنوان جاسوس حماس در این مراسم شرکت کرده است. ماموران به تذکر اکتفا نکرده و وی را با زور با خود بردند. چشمان وی را بسته و بر دست هایش دستبند زدند. فیاض به مکانی نامعلوم منتقل شد.
پس از مدتی خودرو متوقف شد. شکنجه فیاض آغاز شد. عده ای وی را مورد ضرب و شتم قرار دادند. شش گلوله نیز به پاهای وی شلیک شد. فیاض اکنون در بیمارستان خوابیده است. پزشکان به جای استخوان های شکسته فیاض، میله هایی را در پاهای وی جاسازی کرده اند. همکاران فیاض بر این باورند که وی برای مداوا به حداقل یک سال زمان نیاز دارد. حمله کنندگان به فیاض بی شک از طرفداران فتح بودند. اما گارد امنیتی فتح هر گونه دخالت در این حادثه را تکذیب کرده و حتی ادعا می کند که آدم ربایی در طول مراسم نیز انجام نگرفته است. نیمر باکر نیز از جمله مضروبانی است که روزهای سختی را در یکی دیگر از بیمارستان های غزه سپری می کند. وی نیز مورد ضرب و شتم افراد ناشناس قرار گرفته است.
ضرب و شتمی که آثار کبودی ناشی از آن همچنان بر بدن وی باقی است. بکر که از خانواده ای مشهور و طرفدار فتح است، به عنوان گارد امنیتی داوطلبانه حفاظت از مسجدی در نوار غزه را برعهده گرفت. این مسجد در اردوگاه شطی در حومه جنوبی غزه قرار دارد. بکر علاقه ای به دیدگاه های حماس نداشته و به همین دلیل یکی از پوسترهای آنها را پاره می کند. ساعاتی پس از این اقدام، چهار مرد مسلح به وی نزدیک می شوند.
آنها خود را طرفداران حماس معرفی می کنند. آنها وی را به زیرزمین مسجد برده و پس از آنکه دستان وی را از پشت می بندند شروع به ضرب و شتم وی می کنند. بکر می گوید؛ «آنها چنان من را می زدند که گویی جاسوسی که قصد منهدم کردن مسجد را داشته بازداشت کرده اند.» اما حماس نیز به راحتی هر گونه دخالت در این حادثه را تکذیب می کند.
یکی از شهروندان که از ترس مورد تعقیب قرار گرفتن از افشای نام خود خودداری می کند، در این خصوص می گوید؛ «هدف آشوب های داخلی در حال حاضر شهروندان هستند. من حتی از دیدن دوستی در شب واهمه دارم. قدم زدن در ساحل نیز این روزها ترسناک است.» عبدل عابد فروشنده عطر در نوار غزه همواره از ترس سارقان مبلغ اندکی پول در مغازه اش نگهداری می کند. میزان سرقت از مغازه ها و سوپرمارکت ها در سال ۲۰۰۶ نسبت به ۲۰۰۵، سی درصد افزایش یافته است.
پسر ۷ ساله عبدل عابد نمی تواند بدون همراهی پدرش در خیابان ها قدم بزند. ادم ابو که ۲۸ سال سن داشته و مددکار محسوب می شود در این باره می گوید؛ «در طول حملات شبانه روزی اسرائیل، ۵ تا ۶ نفر برای درخواست کمک با من تماس می گرفتند اما در طول یک ماه گذشته ۱۵ بیمار با من تماس گرفته اند. آنچه این روزها در اطراف ما صورت می گیرد همه را می ترساند. همه چیز در غزه ترسناک است.»
ترجمه: سارا معصومی
منبع: آسوشیتدپرس
منبع : روزنامه شرق


همچنین مشاهده کنید