جمعه, ۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 26 April, 2024
مجله ویستا


فیلمی رومانتیک با طبخ غذاهایی حیرت انگیز


فیلمی رومانتیک با طبخ غذاهایی حیرت انگیز
«شور و شیرین» فیلمی سرگرم كننده است. نخست به دلیل شیوه بازی بازیگران و دوم به علت غذاهای حیرت انگیزی كه در فیلم به نمایش گذاشته می شود.وعده های غذایی كه دراین فیلم سینمایی طبخ و آماده خوردن می شوند به حدی پیچیده و پر جزییات هستند كه در بسیاری موارد حتی تماشاگر را به خنده وا می دارند. سینمایی «شور و شیرین» محصول سال ۱۹۹۴ در كشور تایوان و آمریكاست كه در مدت زمان دو ساعت و سه دقیقه به شیوه رنگی و با صدای دالبی ساخته شده است.
● درباره فیلم
«شور و شیرین» فیلمی قابل بحث در سینمای تایوان است و تماشاگر پس از گذشت دقایقی از فیلم، عنوانی كه برای آن انتخاب شده را فراموش می كند.
این فیلم با همكاری دو كشور تایوان و آمریكا ساخته شده است. با این حال آمریكایی ها نسخه جدیدی از آن با نام «سوپ مكزیكی» را ساخته اند كه اتفاقا بازسازی خوبی است.آنگ لی، كارگردان «شور و شیرین» درمصاحبه ای درباره این فیلم می گوید: همه چیز در «شور و شیرین» متفاوت از آن چیزی است كه پیش از این در فیلم هایم به تصویر كشیده ام. این فیلم از عواملی حرفه ای تر و داستانی پیچیده تر بهره مند است.
من فیلم را با پرداختن به تك تك اعضای خانواده و این كه چگونه با دیگران ارتباط برقرار می كنند شروع كردم. بعضی اوقات مطالبی كه بچه هانیاز دارند به آن گوش دهند، در زمره مطالبی قرار می گیرد كه والدین به سختی درباره آنها صحبت می كنند و بالعكس.وقتی این اتفاق می افتد، ما دست به دامان برگزاری مراسمی تشریفاتی می شویم. برای خانواده «چو» این مراسم، ناهار روزهای یكشنبه است.خانواده «چو» برای صرف شام هر شب دور هم جمع می شوند و هر بار اتفاقی می افتد كه آنان را از هم دورتر می كند.
اگر چه تمامی حوادث فیلم «شور و شیرین» درتایوان اتفاق می افتد. اما فیلم حاوی پیامی برای تمامی جهانیان است. خانواده «چو» با مشكلاتی مواجه می شوند كه در تمام كشورهای دنیا اتفاق می افتد. مشكل برقراری ارتباط و گفت وگوی موفق میان دو نسل متفاوت را تقریبا هر كسی در مقطعی از زمان تجربه كرده است. نفوذ عشق در وجود دختران چو معمولا با سكوت همراه است. چرا كه بیان احساسات برای آنان به منزله اعتراف به آسیب پذیری است.
● داستان فیلم
فیلمنامه «شور و شیرین» را آنگ لی با همكاری جیمز شاموس در ژانر كمدی و رومانس به نگارش درآورده است. این فیلم باشعار «جزیی از زندگی» درباره مردی به نام «چو» است كه معروفترین آشپز تایپه است او سه دختر دارد كه هر كدام با حضور در جامعه با افرادی جدید مواجه می شوند و ارتباطاتی جدید میان آنان شكل می گیرد.
● حضور در جشنواره های جهانی و اكران در سینماها
«شور و شیرین» در كشورهایی چون تایوان، كانادا، آمریكا، استرالیا، پرتغال، اسپانیا، شیلی، فنلاند، پرو، سوئد، انگلیس، كره جنوبی و آلمان به اكران عمومی درآمده است.این فیلم در سال ۱۹۹۵ كاندیدای جایزه اسكار بهترین فیلم خارجی بوده است. «شور و شیرین» در همان سال در جشنواره بین المللی باختا شركت كرد و كاندیدای دریافت جایزه بهترین فیلمی كه به زبان انگیسی ساخته نشده است، شد.به گزارش ایسنا،نامزدی دریافت جایزه گلدن گلاب بهترین فیلم خارجی، از دیگر موفقیت های این فیلم در سال ۱۹۹۵ بوده است. ساخته آنگ لی همچنین در سال ۱۹۹۴ با حضوردر جشنواره فیلم آسیا - پاسفیك، جوایز بهترین فیلم و بهترین تدوین را دریافت كرد.
● درباره فیلمساز
آنگ لی، كارگردان و نویسنده تایوانی، ۲۳ اكتبر ۱۹۵۴ متولد شد. او كه یكی از بزرگترین كارگردانان حال حاضر سینمای جهان است تا كنون یازده فیلم را كارگردانی كرده و «شور و شیرین» سومین فیلم وی محسوب می شود.آنگ لی كه قبل از ساخت شور و شیرین، عروسی بانكو را در سال ۱۹۹۳ ساخته بود، پس از شور و شیرین در سال ۱۹۹۵ نیز حس و حساسیت را كارگردانی كرد. از دیگر آثار این فیلمساز می توان به «رانندگی با شیطان» (۱۹۹۹)، «ببرخیزان اژدهای پنهان» (۲۰۰۰) و «كوهستان بروك بك» (۲۰۰۵) اشاره كرد.آنگ لی اخیرا قصد ساخت فیلمی با نام «فساد؛ احتیاط كنید» را دارد. او از كالج بین المللی هنر تایوان در سال ۱۹۷۵ فارغ التحصیل شد و سپس برای تكمیل تحصیلات خود در رشته كارگردانی تئاتر به آمریكا رفت.او از دانشگاه نیویورك با رتبه بالا فارغ التحصیل و سپس به عنوان دستیار اسپایك لی به كار مشغول شد.
● بازیگران فیلم
در این فیلم بازیگرانی چون سی هوآنگ لانگ(در نقش چو)، یوون وانگ، چین لین وو، كوئه می یانگ و سیلویا چانگ به ایفای نقش پرداخته اند.
منبع : روزنامه ابرار


همچنین مشاهده کنید