شنبه, ۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 27 April, 2024
مجله ویستا

جلوگیری از خشم کودک


جلوگیری از خشم کودک
خشم بخشی از فرایند رشد كودك است. با این حال والدین می توانند با روش های زیر از خشم كودك جلوگیری كنند.
▪نتایج منطقی را مطرح كنید: اگر كودك در پارك به بچه های دیگر توپ پرتاب می كند، او را صدا بزنید در كنارتان بنشانید تا بازی كودكان دیگر را ببیند. به او بگویید: اگر بچه ها را اذیت نكنی، می توانی بازی كنی. این روش از كتك زدن مؤثرتر است. شما می توانید الگوی كودك باشید و رفتارش را عوض كنید. با حفظ خونسردی، اولین گام را در راه كنترل او برمی دارید. داد زدن و كتك زدن به كودك نشان می دهد كه او را دوست ندارید.
▪محدودیت خاص اعمال كنید:در برابر رفتار خشن كودك سریع واكنش نشان دهید. منتظر نشوید تا برادرش را برای سومین بار كتك بزند و سپس بگویید كافی است. او باید سریع متوجه اشتباه خود شود. بهترین روش، آرام كردن كودك و دور كردن او از موقعیت مورد نظر است، زیرا كودك پی به عواقب رفتار بد خود می برد.
▪تربیت مستمر:حتی الامكان در برابر رفتار كودك واكنش ثابت داشته باشید. وقتی می گویید: دوباره خواهرت را زدی؟ باید متوجه شود كه دفعه دیگر او را از اتاق بیرون می كنید. هرگز اجازه ندهید خشم و عصبانیت باعث شود كودك را كتك بزنید. اگر دیگران شما را تشویق كردند بگویید: داشتن بچه ۲ ساله سخت است. فقط با روش خود فرزندتان را تنبیه كنید.
▪روش دیگری را آموزش دهید:وقتی كودك آرام شد، با ملایمت آنچه را كه روی داد مرور كنید. از او بپرسید: اگر بار دیگر عصبانی بشوی، به جز كتك زدن چه كار می توانی بكنی؟ بگویید: طبیعی است كه عصبانی شوی ولی نباید آن را با كتك زدن و گاز گرفتن نشان دهی. او را تشویق كنید رفتار درست داشته باشد. او را به پارك ببرید و بگویید: سارا، تو مرا عصبانی می كنی. یا خودت توپ شوت كن یا اگر نمی توانی از بزرگ ترها بخواه كمكت كنند. كودك باید بیاموزد از كسی كه كتك زده، معذرت خواهی كند. شاید در ابتدا برایش سخت باشد، ولی تربیت می شود. كودكان معمولاً مهربان و دلسوز هستند، اما گاهی هیجان دوران كودكی، مانع آن می شود.
رفتار خوب كودك را پاداش دهید:به رفتار بد كودك توجه نكنید. برعكس رفتار خوب و مثبت او را تشویق كنید. اگر كودكی را هل می دهد، از او بخواهید به نوبت بازی كند. اگر حرفتان را گوش كرد، او را تشویق كنید و بگویید: خیلی كار خوبی كردی كه خواستی به نوبت بازی كنی ، یا اگر كار خوبی كرد یك ستاره رنگی به او جایزه دهید. بدین ترتیب می آموزد كه رفتار خوبی داشته باشد، در صورت ادامه رفتارهای گذشته، نهایتا تماشای برنامه تلویزیون را محدود كنید .
الهام مؤدب
منبع : روزنامه همشهری


همچنین مشاهده کنید