یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
روانشناسی بازی
بازى فعاليتى است معمولى و همگانى و لذا در تمام جوامع اجراء مىگردد و ريشه در فرهنگ و باورهاى اجتماعى و دينى هر جامعه دارد. بهعبارت ديگر بازى بازتاب فرهنگ اجتماعيِ هر جامعه است. |
بازى کردن يک فعاليت لذتبخش است که دربرگيرندهٔ افراد، اشياء يا تحرک مىباشد. هر چيزي، از فوت کردن حبابهاى صابون به اطراف گرفته تا خواندن يک قطعه شعر نوعى بازى محسوب مىشود. تمامى والدين از اين حقيقت آگاه هستند که بازى مىتواند شامل هر فعاليتى باشد که کودک با اشياء اطراف خود انجام مىدهد. |
بررسى فرآيند بازى و در نظر گرفتن آن به منزلهٔ يکى از فعاليتهاى انسان، بهخصوص فعاليت کودکان، از مسائلى است که روانشناسان همواره به آن توجه کردهاند. بازى مانند کُنشهاى روانى ديگر در شمار فعاليت اساسى سازمان روانى انسان قرار دارد. |
روانشناسان امروزه ديدگاه گستردهترى از جهان کودک و آنچه در آن مىگذرد را عرضه داشته و تأکيد خاصى بر آموزش و پرورش دوران کودکى و نقش مهم آن در زندگى آينده دارند. بهطور مثال بلوم از پژوهشهاى خود نتيجه مىگيرد که حدود ۵۰ درصد از رشد هوشى کودک از بدو تولد تا ۴ سالگي، حدود ۳۰ درصد از ۴ سالگى تا ۸ سالگى و ۲۰ درصد باقىمانده در فاصلهٔ ۸ تا ۱۷ سالگى شکل مىگيرد. |
نتيجهٔ پژوهشها در مورد رشد هوش کودک نشان مىدهد همانطور که بهبود شرايط بهداشتى و تغذيهاى مىتواند بر روى رشد جسمانى فرد نافذ بوده و آن را روز به روز بهتر گرداند، بهبود شرايط محيطى نيز امکان رشد هوشى کودک را هرچه بيشتر فراهم سازد؛ به اين معنا که شرايط محيطى مساعدتر، امکان استفاده از توانائىهاى بالقوهٔ وراثتى را افزونتر و سادهتر مىسازد. در اين راستا بازى يکى از عواملى است که بايستى موردنظر قرار گيرد. |
حال اگر بر اهميت شرايط محيطى اتفاقنظر داشته باشيم، اين سؤال پيش خواهد آمد که چگونه مىتوان از امکانات موجود به بهترين نحو استفاده نمود؟ از نظر ما بازى يکى از مهمترين عواملى است که بايد موردنظر قرار گيرد، زيرا کودک آنچه را در اثر برخورد و تعاملات با محيط مىآموزد، ضمن بازى تکرار کرده و با اين تکرار دربارهٔ آن به بازانديشى پرداخته و از اين طريق آنها را بهتر درک مىکند. بازى امکان تجربه و تعاملات مستقيم با عوامل محيطى را براى کودک فراهم مىسازد. او با دستکارى کردن و تجربهٔ مستقيم اشياء و رويدادهاى محيطي، به دانستهها و دانش خود مىافزايد. |
همچنین مشاهده کنید
- اسباببازی
- ویژگیهای بازی
- نقش بازیها
- رابطهٔ بازی در روابط اجتماعی
- نقش والدین
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک (۳)
- رهبری بازی
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک (۴)
- بازی و خلاقیّت
- رابطهٔ بازی و نقاشی (۲)
- روشهای پایان دادن به بازی کودک
- طبقهبندی بازیهای
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک (۲)
- تسهیل بازی
- تشکیل گروه بازی با توجه به خصوصیات سنی فردی کودکان (۲)
- رابطهٔ بازی و نقاشی
- تشکیل گروه بازی با توجه به خصوصیات سنی فردی کودکان (۳)
- تشکیل گروه بازی با توجه به خصوصیات سنی فردی کودکان
- روانشناسی بازی
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
مجلس مجلس شورای اسلامی ایران حجاب شورای نگهبان دولت دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران جنگ رئیسی افغانستان گشت ارشاد
تهران هواشناسی شهرداری تهران پلیس دستگیری وزارت بهداشت سیل قتل سلامت کنکور سازمان هواشناسی تصادف
قیمت دلار مالیات خودرو قیمت خودرو دلار بانک مرکزی بازار خودرو قیمت طلا سایپا مسکن ارز ایران خودرو
زنان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد خزاعی سریال تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران فیلم سریال پایتخت سینما موسیقی قرآن کریم
کنکور ۱۴۰۳ خورشید
اسرائیل رژیم صهیونیستی فلسطین غزه جنگ غزه آمریکا روسیه چین اوکراین حماس عربستان ترکیه
فوتبال پرسپولیس استقلال فوتسال بازی سپاهان جام حذفی آلومینیوم اراک تراکتور تیم ملی فوتسال ایران باشگاه پرسپولیس رئال مادرید
فناوری همراه اول تبلیغات گوگل اپل سامسونگ ناسا آیفون بنیاد ملی نخبگان ربات
خواب بارداری دندانپزشکی میوه مالاریا