پنجشنبه, ۱۳ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 2 May, 2024
مجله ویستا
روانشناسی بازی
بازى فعاليتى است معمولى و همگانى و لذا در تمام جوامع اجراء مىگردد و ريشه در فرهنگ و باورهاى اجتماعى و دينى هر جامعه دارد. بهعبارت ديگر بازى بازتاب فرهنگ اجتماعيِ هر جامعه است. |
بازى کردن يک فعاليت لذتبخش است که دربرگيرندهٔ افراد، اشياء يا تحرک مىباشد. هر چيزي، از فوت کردن حبابهاى صابون به اطراف گرفته تا خواندن يک قطعه شعر نوعى بازى محسوب مىشود. تمامى والدين از اين حقيقت آگاه هستند که بازى مىتواند شامل هر فعاليتى باشد که کودک با اشياء اطراف خود انجام مىدهد. |
بررسى فرآيند بازى و در نظر گرفتن آن به منزلهٔ يکى از فعاليتهاى انسان، بهخصوص فعاليت کودکان، از مسائلى است که روانشناسان همواره به آن توجه کردهاند. بازى مانند کُنشهاى روانى ديگر در شمار فعاليت اساسى سازمان روانى انسان قرار دارد. |
روانشناسان امروزه ديدگاه گستردهترى از جهان کودک و آنچه در آن مىگذرد را عرضه داشته و تأکيد خاصى بر آموزش و پرورش دوران کودکى و نقش مهم آن در زندگى آينده دارند. بهطور مثال بلوم از پژوهشهاى خود نتيجه مىگيرد که حدود ۵۰ درصد از رشد هوشى کودک از بدو تولد تا ۴ سالگي، حدود ۳۰ درصد از ۴ سالگى تا ۸ سالگى و ۲۰ درصد باقىمانده در فاصلهٔ ۸ تا ۱۷ سالگى شکل مىگيرد. |
نتيجهٔ پژوهشها در مورد رشد هوش کودک نشان مىدهد همانطور که بهبود شرايط بهداشتى و تغذيهاى مىتواند بر روى رشد جسمانى فرد نافذ بوده و آن را روز به روز بهتر گرداند، بهبود شرايط محيطى نيز امکان رشد هوشى کودک را هرچه بيشتر فراهم سازد؛ به اين معنا که شرايط محيطى مساعدتر، امکان استفاده از توانائىهاى بالقوهٔ وراثتى را افزونتر و سادهتر مىسازد. در اين راستا بازى يکى از عواملى است که بايستى موردنظر قرار گيرد. |
حال اگر بر اهميت شرايط محيطى اتفاقنظر داشته باشيم، اين سؤال پيش خواهد آمد که چگونه مىتوان از امکانات موجود به بهترين نحو استفاده نمود؟ از نظر ما بازى يکى از مهمترين عواملى است که بايد موردنظر قرار گيرد، زيرا کودک آنچه را در اثر برخورد و تعاملات با محيط مىآموزد، ضمن بازى تکرار کرده و با اين تکرار دربارهٔ آن به بازانديشى پرداخته و از اين طريق آنها را بهتر درک مىکند. بازى امکان تجربه و تعاملات مستقيم با عوامل محيطى را براى کودک فراهم مىسازد. او با دستکارى کردن و تجربهٔ مستقيم اشياء و رويدادهاى محيطي، به دانستهها و دانش خود مىافزايد. |
همچنین مشاهده کنید
- ارزش و اهمیت بازی
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک (۲)
- اسباببازی
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک (۳)
- روشهای پایان دادن به بازی کودک
- تسهیل بازی
- تشکیل گروه بازی با توجه به خصوصیات سنی فردی کودکان
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک (۴)
- ویژگیهای بازی
- مشخصهها و استفادههای تربیتی از بازی
- طبقهبندی بازیهای
- بازی و خلاقیّت
- رابطهٔ بازی و نقاشی (۲)
- رابطهٔ بازی در روابط اجتماعی
- تشکیل گروه بازی با توجه به خصوصیات سنی فردی کودکان (۲)
- زمینهای بازی
- نقش والدین
- استفاده از بازی سازندگی برای پرورش دوستی بین کودک
- رابطهٔ بازی و نقاشی
- رهبری بازی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت رهبر انقلاب روز معلم معلمان نیکا شاکرمی مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم حجاب شهید مطهری شورای نگهبان
تهران هواشناسی زلزله معلم شهرداری تهران سیل قوه قضاییه آموزش و پرورش پلیس سلامت سازمان هواشناسی دستگیری
خودرو قیمت خودرو بانک مرکزی قیمت دلار دلار ایران خودرو قیمت طلا سایپا کارگران بازار خودرو تورم قیمت
مشهد مسعود اسکویی فضای مجازی تلویزیون سریال سینمای ایران سینما دفاع مقدس موسیقی تئاتر
دانشگاه علوم پزشکی مکزیک
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین اسرائیل آمریکا جنگ غزه روسیه چین نوار غزه حماس عربستان ترکیه
استقلال پرسپولیس سپاهان تراکتور لیگ برتر ایران باشگاه استقلال فوتبال رئال مادرید بایرن مونیخ لیگ قهرمانان اروپا لیگ برتر باشگاه پرسپولیس
اینستاگرام همراه اول دبی واکسن تبلیغات اپل ناسا گوگل وزیر ارتباطات پهپاد
کبد چرب بیماری قلبی کاهش وزن دیابت داروخانه ویتامین طول عمر بارداری