یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
نفعى رومى
در ميان نسخههائى از ديوانهاى شاعران نيمهٔ اول قرن يازدهم هجرى در کتابخانهٔ ملى پاريس به ديوانى از قصيدهها و غزلها و ترجيع و قطعه و باعى باز خوردم از کسى بهنام نفعى که در روم (آسياى صغير) و دارالمک آن (استانبول) مىزيست و در شمار دلباختگان مولوى بود. وى چنانکه خود گويد بدو زبان فارسى و ترکى شعر مىسرود و سخنانش بيشتر در نعمت خداوند و ستايش پيامبر و ثناى پيشواى معنويش جلالالدين محمدبلخى رومى بود و از اين روى خود را 'نفعى نعتسرا' معرفى مىکرد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
دوران حياتش سدهٔ يازدهم هجرى و به قول خود شاعر 'پس از سال هزار' بود و از اين سده چنانکه از نام ممدوحانش بر مىآيد نيم اول آن را درک کرد. از اين ممدوحانند: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۱. سلطان مراد خان رابع (۱۰۳۲-۱۰۴۹ هـ) که شاعر او را در قصيدهاى به اقتفاء انورى ستوده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۲. شاه سليم پادشاه هند که پس از رسيدن به پادشاهى بهنام 'نورالدين جهانگير پادشاه' خوانده شد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
۳. حسامالدين گراى خان از خانان قريم (کريمه) که در نيمهٔ اول سدهٔ يازدهم مىزيسته است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ولى از همهٔ ممدوحان آنکه واقعاً نفعى او را از دل و جان مىستود، بعد از پيامبر اسلام، مراد و مرشد معنوى او جلالالدين محمد مولوى رومى بود که شاعر چند قصيدهٔ غرا در ستايش او سروده است و از آنجمله در يکى از قصيدهها کيفيت ارادت خود را به مولوى از راه کلام و حسن بيانش بازمىنمايد. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
وى در شعر پيرو استادان پيشين بود و سعى داشت قصيدهها و غزلهاى معروف آنان را جواب گويد. زبان و شيوهٔ بيان معنى در شعرش اصلاً به هم دورگانش در ايران و هند شباهت ندارد و او همان سبک و همان طرز گفتار و همان انديشههائى را در شعر دارد که پيشينيان خاصه گويندگان بزرگ صوفيه داشتهاند. در قصيدهاى که در نعت پيامبر اسلام سروده دربارهٔ مقام بلند شاعرى خود، از راه مبالغه و اغراق، سخن گفته و خود را مريد عطار و مولانا دانسته است و از باقى شاعران تنها حافظ را پسنديده و او را از نديمان خداوند و طبع او را دل عشق و عين عشق شمرده، و تحليلى از شيوهٔ شاعران مختلف در آن قصيده کرده است. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
بر روى هم بايد پذيرفت که نفعى خواه از اصل ايرانى برخاسته باشد يا از خاندان رومى، شاعرى خوب و تواناست که بهويژه در قصيدهسرائى و ساختن چکامههاى طولانى و پرمطلب مهارت دارد. در شعرهايش نفوذ انديشهٔ عرفانى بهشدت مشهود است. بيشتر رباعىهايش در حقيقت بيان مقامات سلوک يا اصطلاحهاى اهل خانقاه و بازگفت باورداشتهاى صوفيان است. غزلهايش در دنبال همان روشى پرداخته شده است که از ديرباز در ديوان شاعرانى چون عطار و مولوى و سيفالدين محمد فرغانى و اوحدى مراغى و همانندگانشان مىبينيم يعنى بيان مقصودهاى صوفيانه در لباس عشق و مضمونهاى عاشقانه. از غزلها و رباعىهاى اوست و نيز چند بند از ساقىنامه ترجيعش: | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
| |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
امیرعبداللهیان دولت سیزدهم گامبیا دولت حسین امیرعبداللهیان سیستان و بلوچستان انتخابات جنگ مجلس شورای اسلامی حجاب مجلس افغانستان
سیل یسنا تهران هواشناسی شهرداری تهران بارندگی سازمان هواشناسی باران فضای مجازی آتش سوزی هلال احمر آموزش و پرورش
هوش مصنوعی خودرو دلار قیمت خودرو قیمت دلار مسکن قیمت طلا تورم بانک مرکزی بازار خودرو حقوق بازنشستگان ایران خودرو
تلویزیون صدا و سیما جهان مسعود اسکویی مهران غفوریان موسیقی صداوسیما سریال سینمای ایران سازمان صدا و سیما
رژیم صهیونیستی فلسطین اسرائیل جنگ غزه روسیه آمریکا انگلیس اوکراین یمن نوار غزه ایالات متحده آمریکا جنگ اوکراین
فوتبال پرسپولیس استقلال سپاهان رئال مادرید لیگ برتر باشگاه استقلال بازی باشگاه پرسپولیس علی خطیر جواد نکونام بایرن مونیخ
آیفون اینستاگرام دیابت اپل ناسا عکاسی تبلیغات موبایل گوگل
کبد چرب فشار خون