دوشنبه, ۱۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 29 April, 2024
مجله ویستا
تکنولوژی آموزشی در ترویج کشاورزی
آموزش از هر جنبه و در هر مرحلهاى که باشد لازمهاش تأثير بخشيدن در فراگير است. اين تأثير مىتواند بسته به موضوع مورد نظر و حيطهٔ مورد عمل متفاوت باشد. آنچه به ترويج مربوط مىشود عمق اين تأثير در قوه ادراک و مهارت فراگيران است تا حدى که باعث تغيير بشود. اين تغيير هرگز بهسادگى حادث نمىشود مگر آنکه در مراحلى خاص اجزاى آموزشى طرح با امکانات اجرائى برنامه مورد نظر تلفيق گردد و برنامهٔ تدوين شده مرحله به مرحله در قالب نظام کاربردى ويژهاى ارائه و اجرا شود. امور ارشادي، بهخصوص ارشادهاى فنى و توليدى اقتصادي، از حساسيتى برخوردار است که نمىتوان حتى از قسمتى از مهارتهاى لازم در طرح و اجراى برنامههاى مربوط به آن چشم پوشيد و نکتهاى از آن را سهل انگاشت. |
کنتادو -Contado، کارشناس آموزش کشاورزى سازمان خواربار و کشاورزى جهانى دربارهٔ برنامههاى ترويجى به چهار پرسش اساسى اشاره مىکند؛ وى معتقد است که نقش ارتباطات در طرح برنامههاى ترويجى را مىتوان در پاسخ به اين پرسشها جستجو کرد: |
۱- چگونه يک زارع مىتواند بهطور مؤثر ياد گيرد و روشهاى جديد توليد را بهکار بندد تا بتواند بهرهوري، کارائى و رفاه خويش را افزايش دهد؟ |
۲- چگونه کارگزار ترويج مىتواند به هزاران و گاهى ميليونها نفر کشاورز دست يابد بهنحوى که آنها بتوانند روشهاى نوين توليد را بهطور مؤثرى ياد گيرند و به آنها عمل کنند؟ |
۳- مروج با چه ديدگاهى مىتواند کشاورزان را وادار سازد تا آنچه را که ياد گرفتهاند با حداقل تأخير به کار برند؟ |
۴- قابليتها و نيازهاى حرفهاى کار ترويج کدام هستند و چه مواد آموزشى مورد نياز است تا اهداف برنامههاى ترويجى تحقق يابند؟ |
با توجه به همين ويژگىها لازم مىايد مروجان دقيقاً نسبت به آنچه بايد انجام دهند آگاهى کامل داشته باشند، زيرا در اين صورت مىتوانند وظيفهٔ خود را در بهبود وضع دستاندرکاران کشاورزى انجام دهند. اين کار بدون داشتن علم ويژهاى که يکى از شاخسهاى آن شناخت فن کاربردى در آموزش است ميسر نمىشود. |
همچنین مشاهده کنید
- جایگاه ترویج در فرهنگ جامعه(۲)
- تاریخچه ترویج(۳)
- ارزشیابی برنامههای آموزشی ترویجی
- رهبری، شورا و مشارکت عمومی
- تاریخچه ترویج(۴)
- برنامه و برنامهریزی مشارکتی در ترویج
- بهرهوری و اقتصاد ترویج کشاورزی
- تکنولوژی آموزشی در ترویج کشاورزی
- آموزش بزرگسالان در ترویج
- تاریخچه ترویج
- تاریخچه ترویج(۲)
- نوآوری و نوپذیری
- مراحل طرح و اجراء برنامههای ترویجی
- اهداف ترویج
- مدیریت در ترویج کشاورزی
- جایگاه ترویج در فرهنگ جامعه
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
خلیج فارس ایران مجلس شورای اسلامی آمریکا مجلس دولت شورای نگهبان حجاب بودجه دولت سیزدهم جمهوری اسلامی ایران مجلس یازدهم
شهرداری تهران هواشناسی تهران فضای مجازی قتل شهرداری شورای شهر پلیس شورای شهر تهران سیل وزارت بهداشت سازمان هواشناسی
ایران خودرو قیمت دلار خودرو قیمت خودرو دلار بازار خودرو مالیات بانک مرکزی قیمت طلا سایپا مسکن تورم
تلویزیون سریال رسانه تئاتر سینمای ایران موسیقی فیلم بازیگر رسانه ملی سینما کتاب قرآن کریم
دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی سازمان سنجش انتخاب رشته باتری
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه اوکراین نوار غزه ترکیه عراق طوفان الاقصی
استقلال فوتبال پرسپولیس سپاهان تیم ملی فوتسال ایران فوتسال بازی تراکتور لیگ برتر جام حذفی آلومینیوم اراک باشگاه پرسپولیس
اپل همراه اول امارات ایلان ماسک گوگل تبلیغات ایرانسل آیفون فناوری سامسونگ ناسا
مواد غذایی سازمان غذا و دارو خواب دیابت سلامت روان بارداری مالاریا دندانپزشکی