یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا

جاذبه‌ها و خدمات پشتیبانی


عرضه‌کنندگان جاذبه‌ها و خدمات پشتيباني، نيز بخشى بسيار پراکنده و متنوع را تشکيل مى‌دهند. محصولات اين بخش برخلاف حمل و نقل و اقامتگاه اختصاص به بازارهاى جهانگردى خاص دارد و عرضه‌کنندگان آن اذعان دارند که در صنعت سفر و جهانگردى فعاليت مى‌کنند.
جاذبه‌ها مى‌توانند طيف‌هاى زير را دربر گيرند:
- متکى بر منابع ـــــــــ معطوف به استفاده‌کننده:
اين گروه از جاذبه‌هائى مانند کوه‌ها، پارک‌هاى سفرى يا سواحل آغاز مى‌شود که عمدتاً طبيعى هستند يا غير جهانگردى و ساخت بشر مانند آثار تاريخى و به جاذبه‌هائى ختم مى‌شود که مانند پارک‌هاى موضوعي، کنفرانس‌ها يا کارناول‌ها، فعاليت يا مکان مخصوص جهانگردان هستند.
- کالاهاى عمومى ـــــــــ کالاهاى تجارى و انتفاعى:
اين گروه از جاذبه‌هائى آغاز مى‌شود که به منابع نياز ندارد مگر مجوز دولت براى استفادهٔ جهانگردان (مانند ديدن کانال ونيز)؛ جاذبه‌ها يا فعاليت‌هائى را شامل مى‌شود که يارانهٔ هنگفتى از دولت مى‌گيرند (بعضى جاذبه‌هاى فرهنگي)؛ و به جاذبه‌هائى ختم مى‌شود که بايد سودآور باشند.
- جاذبه‌هاى دولتى ـــــــــ جاذبه‌هاى خصوصى:
در اينجا وجود کليهٔ انواع مالکيت در چيزى مثل توسعهٔ تفريحگاه‌هاى ساحلى ماند تفريحگاه‌هاى لانگدوک - روسيلون در فرانسه يا در کاليفرنيا کاملاً ممکن است.
- 'سبک زندگى' - رويدادها - جاذبه‌هاى ثابت:
از جاذبه‌هائى مانند مقصدها آغاز مى‌شود که جهانگردان براى آزمودن محيط و سبک زندگى محلى از آنها ديدن مى‌کنند؛ جاذبه‌هاى فعاليت‌هائى معين مانند رويدادهاى ورزشى يا جشنواره‌ها را شامل مى‌شود و به جاذبه‌هائى ختم مى‌شود که 'ملموس' يا دائمى هستند.
با توجه به اين تنوع و گستردگي، به سختى مى‌توان ادعا کرد که جاذبه‌هاى جهانگردى به يک بخش واحد منحصر مى‌شود. در تعريف جاذبه‌ها نيز مسائلى پيش مى‌آيد. براى مثال، در حالى‌که والت‌ديسنى ورلد / اپکوت بزرگترين جاذبهٔ تجارى در آمريکا است (با ۲۶ ميليون نفر بازديدکنده در سال ۱۹۸۷) چگونه با ديدن ساحل تورمولينوس در اسپانيا يا مجتمع فروشگاهى کالون در هنگ‌کنگ که نمى‌تواند جاذبه‌هاى جهانگردى بى‌نظيرى باشند قابل قياس است؟
خدمات پشتيبانى معمولاً به‌صورت بسيار دقيق‌ترى تعريف مى‌شوند و مانند شکل P مشخصاً با نيازهاى مسافرتى و جهانگردى در منطقهٔ جهانگردفرست يا مقصد ارتباط پيدا مى‌کنند.
ماهيت بازار و ميزان پيچيدگى اين فعاليت‌ها بستگى به کشور يا منطقهٔ محل فعاليت دارد. فعاليت‌هاى دفتر ملى و دفتر منطقه‌اى يا ايالتى جهانگردى عمدتاً وظيفهٔ انحصارى دولت است که به‌طور کلي، در پى حداکثر کردن عدهٔ جهانگردان يا درآمد هستند. دفتر ملى جهانگردى شايد خود هدف راضى‌کننده‌اى را دنبال نمايد، به عبارت ديگر، فعاليت يا عرضهٔ خدمات را در چارچوب بودجه مشخص انجام دهد.
يک حوزهٔ جالب در عرضهٔ خدمات بين‌المللي، نظام ذخيرهٔ سازى کامپيوترى است. اين نظام متکى بر نظام ذخيرهٔ جا در شرکت‌هاى هوائى است اما دسترسى به پايانه، اقامتگاه، کرايهٔ اتومبيل و نظاير آن را شامل مى‌شود. براى مصرف‌کننده‌اى چون آژانس‌هاى مسافرتى باارزش‌ترين مشخصهٔ اين نظام، پوشش گستردهٔ آن است در نتيجه، فعاليت ذخيره‌‌سازى کامپيوترى به انحصار بين‌المللى گروه‌هائى بدل شده که تحت سيطرهٔ چند نظام کامپيوترى جهانى مانند سابر، کويا / آپولو / گاليله و قرار دارند. بيشتر اين نظام‌ها مشکل کار مشترک دارند و در پى حداکثر کردن پوشش بازار هستند.


همچنین مشاهده کنید