یکشنبه, ۱۶ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 5 May, 2024
مجله ویستا
ارزشیابی برنامههای آموزشی ترویجی
با طرح کردن 'ارزشيابي' حتى ذکر کلمهٔ 'ارزشيابي' اين تصور به ذهن خطور مىکند که بايد بهنحوى دستآوردهاى يک برنامه يا فعاليتى را شناخت و با معيار يا معيارهائى سنجيد و نسبت به نتيجه حاصل قضاوت و تصميمگيرى کرد. اين تصور عرفاً صحيح است و ايرادى به آن وارد نيست جز اينکه ارزشيابى تنها شامل چنين روالى نيست و نيز هرگز منحصراً در پايان برنامه يا فعاليت مطرح نمىشود. ارزشيابى از اولين مراحل برنامهريزى شروع مىشود و هر قدم يا هر مرحله از کل برنامهها را بررسى و ارزشگذارى مىکند. اين روال که برآورد ارزشپذيرى ناميده مىشود متضمن برنامههائى کارآمد است و نهايتاً به برنامهٔ ارزشيابى نهائى مفيدى مىانجامد. در اين مرحلهٔ مقدماتى که آغاز کار برنامهريزى است، بررسى ارزشپذيرى هر مرحله از برنامهريزى مىتواند با روشهاى زير در طرح يک برنامهٔ ترويجى خوب مؤثر واقع شود. |
۱- معرفى نيازها و ملزومات براى برنامهريزى |
۲- معرفى فعاليتها و اقداماتى که براى افزايش اطمينان خاطر از دستآوردهاى برنامه بايد انجام شود. |
۳- معرفى موانعى که در اجراء موفقيتآميز يک برنامه ممکن است بهوجود آيد. |
۴- معرفى خط مشى کلى براى کاهش موانع. |
۵- معرفى اطلاعات مورد نياز در خصوص افراد شاخص و مسئول در برنامه (مديران و مسئولان). |
۶- افزايش تعهد برنامهريزان نسبت به انجام مراحل برنامهريزى و اجراء آن. |
سؤالى که در ارزيابى هميشه مطرح مىشود اين است که آيا در زمينههاى مورد نظر تغييرات مورد انتظار پذيرفته است؟ اگر پاسخ مثبت است چگونه مىتوان آن را نشان داد؟ و تغييرات حاصل در کدام جهت و تا چه اندازهاى صورت گرفته است؟ و اين پاسخ به سؤالها بايد بر پايهٔ اندازهگيرىهاى دقيق استوار باشد. بولا مىگويد 'تعجبآور نيست که برنامهها و طرحهاى عصر حاضر در معرض نظارت مستقيم قرار مىگيرند. کسانى که تحت پوشش اين طرحها و برنامهها هستند مايلاند بدانند چه کسى چه چيزى را به چه هزينهاى و به خرج چه کسى دريافت مىکند. آنها مايلاند بدانند که آيا برنامهريزان، طراحان و توسعهگران و متصديان را بهعمل مىآورند؟' اين مطلب واقعيت و انگيزه ارزشيابى است. در واقع عمدهترين دليل ارزشيابي، آگاهى يافتن از ميزان توفيق در دستيابى به اهداف پيشبينى شدهٔ يک پديده است. در وراى اين موضوع مفاهيم خاصى نهفته است؛ به اين معنا که ماهيت و محدودهٔ توفيق، معيار براى سنجش ميزان موفقيت و همچنين ماهيت و تنوع اهداف پيشبينى شده، هر يک بهنوبهٔ خود مدنظر ارزياب واقع مىشود تا او بتواند نتايج حاصل را مطالعه و بر مبناى دستآوردهاى خويش اعلام نظر کند. |
همچنین مشاهده کنید
- جایگاه ترویج در فرهنگ جامعه(۲)
- آموزش بزرگسالان در ترویج
- اهداف ترویج
- رهبری، شورا و مشارکت عمومی
- تاریخچه ترویج
- تاریخچه ترویج(۲)
- نوآوری و نوپذیری
- تاریخچه ترویج(۳)
- برنامه و برنامهریزی مشارکتی در ترویج
- مدیریت در ترویج کشاورزی
- بهرهوری و اقتصاد ترویج کشاورزی
- تکنولوژی آموزشی در ترویج کشاورزی
- ارزشیابی برنامههای آموزشی ترویجی
- جایگاه ترویج در فرهنگ جامعه
- مراحل طرح و اجراء برنامههای ترویجی
- تاریخچه ترویج(۴)
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران شورای نگهبان انتخابات حسین امیرعبداللهیان دولت مجلس شورای اسلامی حجاب جنگ دولت سیزدهم حسن روحانی انتخابات مجلس دوازدهم دانشگاه تهران
تهران شهرداری تهران هواشناسی سیل فضای مجازی قتل سامانه بارشی سازمان هواشناسی باران یسنا آموزش و پرورش هلال احمر
خودرو قیمت دلار بازار خودرو قیمت خودرو یارانه قیمت طلا بانک مرکزی مسکن دلار حقوق بازنشستگان ایران خودرو تورم
تلویزیون نمایشگاه کتاب دفاع مقدس سینمای ایران صدا و سیما رهبر انقلاب مسعود اسکویی صداوسیما موسیقی سریال مهران غفوریان تئاتر
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه امیرعبداللهیان اوکراین نوار غزه انگلیس یمن
فوتبال پرسپولیس استقلال رئال مادرید مهدی طارمی لیگ برتر سپاهان جواد نکونام بارسلونا باشگاه استقلال بازی علی خطیر
باتری گوگل اپل آیفون پهپاد سامسونگ ناسا عکاسی مایکروسافت
ویتامین کاهش وزن دیابت خواب بیمارستان سلامتی چای افسردگی توت فرنگی چاقی آلرژی اعتماد به نفس