یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا

تاریخچه هتلداری


صنعت هتلداری نوین آغاز خود را به کشورهای اروپائی، به ویژه کشور سوئیس، مدیون است. این صنعت از ساختمان‌های کوچک و محقر، که برای گشودن آنها از کلید‌های چوبین استفاده می‌شد، شروع شد و در همین هتل‌های کوچک انواع خدمات و سرویس‌ها به مشتریان عرضه می‌گردید. دارندگان این گونه هتل‌ها، بیشتر طبقه ثروتمند و اشراف بودند. این مراکز هتل خوانده نمی‌شد و کلمه HOTEL حدوداً ازسال‌های ۱۷۶۰ میلادی برای نامیدن این مراکز به کار رفت. این واژه خود از کلمه HOSTEL مشتق شده است که در همان سال‌ها و در کشور انگلستان برای نامیدن این مراکز به کار می‌رفت. در کشور امریکا، مکان‌هائی که به این منظور اختصاص می‌یافت را با واژه Inn مشخص می‌کردند واژه Inn در زبان انگلیسی به مفهوم‌های کاروان‌سرا، مسافرخانه، میهمان‌خانه و گاه به معنی منزل به‌کار برده می‌شد و همراه با این کلمه و در مواردی مشابه از عبارت COFFEE HOUSE استفاده می‌شد.
رشد واقعی و تکامل این صنعت در آمریکا با گشایش (سیتی هتل) در نیویورک درسال ۱۷۹۴ آغاز شد و این نخستین ساختمانی بود که به ارائه خدمات مربوط به هتلداری اختصاص می‌یافت. فعالیت‌های این مرکز به ایجاد انگیزش و رقابت در میان شهرهای دیگر انجامید به طوری که سرمایه‌داران متعدد به این صنعت روی آوردند و هتل‌های چندی تأسیس کردند. در این هنگام بود که بر تعداد هتل‌ها افزوده شد، اما گسترش افسانه‌ای و شگفت‌آور این صنعت به سال‌های قرن بیستم برمی‌گردد. سال ۱۹۳۰ با رویدادی غم‌انگیز برای این حرفه همراه شد به طوری که چنان رکود سرد و سنگینی بر آن تحمیل شد که سرمایه داران اندکی امید به بهبود آن داشتند ولی آغاز جنگ جهانی دوم با عث شد که رونقی سریع و شگفت‌آور در این صنعت به وجود آید.
این همای سعادت در تمامی دوران جنگ و تا آغاز دهه ۱۹۵۰ بر بام همه مراکزی که هتل نامیده می‌شدند، در پرواز بود و رشد و شکوفائی آنها ادامه داشت، اما بحث مراکزی به نام (متل‌ها)، که فقط به آمریکای شمالی محدود می‌شد، با مقو له مذکور جدا بود. کارهای جمعی و گسترش سرمایه‌ها به منظور تأسیس هتل‌های زنجیره‌ای در همان سال‌ها شروع شد و این پدیده با عارضه‌ای نیز همراه می‌شد. بدین ترتیب که دارندگان هتل‌های کوچک‌تر خود را در مبارزه برای بقا با سرمایه‌داران بزرگ، ازبین رفته می‌دیدند. این صنعت در ابعاد و ملیت‌های مختلف توسعه می‌یافت و هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی می‌توانستند تخصص، تکنولوژی و بازاریابی را به خود اختصاص دهند که دارندگان هتل‌های کوچک و (منفرد) از این امتیاز بی‌بهره بودند و راهی نداشتند غیر از آنکه به هتل‌های زنجیره‌ای مانند شرایتون، هیلتون، هایت، هالیدی این، رامادا این و غیره بپیوندند.
این هتل‌ها باجذب و شرکت دادن صاحبان هتل‌های منفرد، سرویس‌ها و خدماتی به شرح زیر برای آنها فراهم می‌کردند:
ـ شراکت:
منفردها در هتل‌های زنجیره‌ای بین‌المللی شرکت داده می‌شدند و از مزایای این مشارکت برخوردار می‌گردیدند.
ـ زنجیره‌ای کردن:
هتل‌های کوچک متعلق به دارندگان آنها به عنوان نماینده یا بخشی از هتل‌های زنجیره‌ای معرفی می‌شدند.
ـ تعیین مدیریت:
مدیران مجرب و متخصص برای اداره هر چه بهتر هتل‌های کوچک ادغام شده، تعیین می‌شدند.
ـ بازاریابی:
شامل فروش مداوم و فعال، سودرسانی مداوم، آمیختگی و اشتراک در تصمیم‌گیری‌های مربوط به حال و آینده، رزرو کردن اتاق‌ها و دیگر فعالیت‌های اقتصادی.
رونق و گسترش هتل‌های بزرگ روز‌افزون است به طوری که نمی‌توان برای آن پایانی متصور شد. نیاز‌های مراجعین، مسافران و میهمانان در همین هتل‌ها به کامل‌ترین صورتی برآورده شده و این خواسته‌ها بی‌انتهاست، هتل‌هائی که مدیران آنها بخواهند به زندگی اقتصادی و شکوفائی آن امید‌وار باشند، چاره‌ای ندارند غیر از آنکه انواع خدمات و سرویس‌های مورد نیاز میهمانان خود را درکامل‌ترین صورتی برآورده کرده و رضایت آنها را فراهم کنند.
ـ درچه زمانی هتل‌ها دارای اتاق‌ها و حمام خصوصی شدند؟
تا سال ۱۸۲۹، زمان افتتاح هتل Tremoht House در بوستون، هیچ هتلی که دارای اتاق‌های خصوصی باشد وجود نداشت. این نوآوری، یعنی قابلیت قفل شدن در اتاق‌های خواب، یک موفقیت بزرگ بود و استانداردهائی برای یک صنعت جدید و شکوفا وضع کرد. در قرن نوزدهم صنعت هتل‌سازی برای حفظ رقابت امکانات تکنولوژیکی جدید به‌ سرعت در کار خود تغییراتی، نظیر استفاده ازگاز طبیعی، آب لوله کشی، چراغ‌های الکتریکی، سیستم‌های صوتی پیام رسانی، مخابرات ( تلفن) آسانسورها و بالاخره سیستم حرارت مرکزی ایجاد کرد. این نوآوری‌ها در سال ۱۹۰۸ در هتل Statlier درBuffalo به اوج شکوفائی خود رسید، یعنی برای اولین مرتبه در یک هتل بزرگ تمامی اتاق خواب‌ها دارای حمام خصوصی شدند. صاحبان این هتل‌ها در آگهی‌های تبلیغاتی با کمال افتخار اعلام می‌داشتند: یک اتاق با حمام یک دلار و نیم.
از دیگر نوآوری‌های هتل Statlier می‌توان طرح پشت به پشت بودن حمام و دستشوئی‌ها به‌ خاطر مسائل اقتصادی، ویژگی‌های نظیر گردش آب در هر اتاق، آینه تمام قد، قرار دادن کلید چراق برق در آستانه در ورودی و بالای تخت خواب و تلفن، رادیو‌های توکار و Servidors را نام برد، مورد آخری که تأثیر فراوانی بر مشتریان گذاشت، قفسه‌ای کم عمق و به اندازه پوشاک میهمان بود که در داخل در اتاق خواب به گونه‌ای ساخته می‌شد تا تحویل البسه چرک و دریافت لباس شسته یا اتو کشیده میهمانان، آسان و بدون مزاحمت انجام شود.


همچنین مشاهده کنید