شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا

عمره مفرده


عمره مفرده
● فضیلت عمره مفرده
عـمـره مـفرده , از جمله عباداتی است که در روایات بسیاری بدان اشاره شده ,تا جایی که از آن به عـنوان حج اصغر یاد شده است . این عمل عبادی رادر همه ایام سال می شود به جا آورد. و در روایـات , انـجـام عـمـره مفرده در ماه رجب بسیار سفارش شده و برای آن , فضیلت بسیاری بیان شده است .
● وجوب عمره مفرده
ـ مـسـالـه ۱ - عـمره مفرده , همانند حج بر کسی که شرایط وجوب آن از جمله استطاعت را داشته باشد, یک مرتبه در عمر واجب می شود.
ـ مـساله ۲ - بر کسی که استطاعت انجام عمره مفرده را از وطن خود داردو استطاعت انجام حج را ندارد, واجب است عمره مفرده به جا آورد, هر چنداز اهالی مکه و حوالی آن نباشد.
ـ مـسـاله ۳ - کسی که مستطیع نیست و از راه دور به نیابت از دیگری به حج می رود, بنا بر احتیاط وجوبی , پس از انجام نیابت , یک عمره مفرده برای خودش به جا آورد.
ـ مـساله ۴ - برکسی که می خواهد وارد مکه شود, واجب است با احرام حج یا عمره وارد شود, و اگر وقت حج نیست , واجب است با احرام عمره مفرده وارد شود و عمره به جا آورد.
ـ مـسـالـه ۵ - کسی که به احرام عمره مفرده وارد مکه شد اگر احرامش درماههای حج باشد جایز است در حج مستحبی آن را عمره تمتع قرار دهد ودنبال آن حج تمتع به جا آورد.
ـ مـساله ۶ - عمره همچنان که با استطاعت واجب می شود, به وسیله نذر,عهد کردن , قسم خوردن , اجیر شدن و مانند اینها نیز واجب می شود.
▪ فاصله بین دو عمره مفرده
ـ مساله ۷ - تکرار عمره , مانند تکرار حج مستحب است , و اقوی عدم اعتبارفصل بین دو عمره است , عـلـی هذا هر روز می توان عمره مفرده به جا آورد,بر خلاف عمره تمتع که در هر سال بیش از یک بار نمی توان به جا آورد.
ـ مـساله ۸ - کسی که می خواهد حج تمتع انجام دهد, می تواند قبل ازعمره تمتع یا بعد از حج تمتع عمره مفرده به جا آورد, ولی انجام آن در بین عمره تمتع و حج تمتع جایز نیست .
● نیابت در عمره مفرده
ـ مساله ۹ - در عمره مفرده واجب , نیابت یک نفر از چند نفر جایز نیست ,ولی عمره مفرده استحبابی یا طواف استحبابی را می توان به نیابت از چندنفر انجام داد.
ـ مـسـالـه ۱۰ - عـمره و طواف و نماز مستحبی , به نیابت از حضرت ولی عصر - ارواحنا له الفداء - و اهدای ثواب آن به پیشگاه مبارکش صحیح است و از توفیقات بزرگ است .
ـ مـساله ۱۱ - کسی که برای حج تمتع اجیر شده می تواند برای طواف یاسعی یا عمره مفرده , بعد از عمل حج , اجیر دیگری شود, چنانچه می تواند,برای خودش طواف و عمره مفرده به جا آورد.
ـ مساله ۱۲ - اگر کسی اجیر شود که به نیابت از دیگری عمره مفرده به جا آورد, مقداری از اعمال را انـجـام دهـد, اما ناچار شود که به وطنش برگردد, نمی تواند در بقیه اعمال , کس دیگری را نایب بگیرد, مگر با اجازه مستاجر.
ـ مساله ۱۳ - اگر کسی برای عمره مفرده اجیر شود, باید اعمال عمره رامطابق وظیفه خودش , که از راه اجتهاد یا تقلید صحیح احراز کرده انجام دهد, ولی اگر علاوه بر واجبات و شرایطی که احراز کـرده , اعـمـال مـخـصوصی را که مطابق با احتیاط یا مطابق نظر منوب عنه است در ضمن عقد اجاره به عهده او گذاشته اند, باید آنها را نیز انجام دهد.
ـ مـسـالـه ۱۴ - در نـیابت , مماثله نایب و منوب عنه شرط نیست , بنابراین ,مرد می تواند به جای زن نیابت کند و بالعکس .
ـ مـسـاله ۱۵ - اگر نایب در عمره مفرده , پس از احرام و دخول در حرم بمیرد, مجزی از منوب عنه نیست .
ـ مساله ۱۶ - اگر نایب کاری کند که موجب کفاره شود, باید از مال خودتدارک نماید.
ـ مساله ۱۷ - اگر زنی به نیت عمره مفرده محرم شود و بعد از آن عادت شود و در همه روزهایی که مـی تواند در مکه باشد حائض باشد در این صورت باید برای طواف و نماز نایب بگیرد و بقیه اعمال عـمـره را خـودش بـه جـا آورد, و اگـر بـه وطـن آمـده اسـت , اقـدام بـه برگشتن کند, و اگر نمی تواند,برای اعمال عمره نایب بگیرد.
ـ مـساله ۱۸ - مریضی که احتمال می دهد نتواند اعمال عمره مفرده راانجام دهد, همچنین زنی که احـتـمـال مـی دهـد حـائض شـود و نتواند واردمسجدالحرام گردد, می تواند برای عمره مفرده مستحبی محرم شود وبرای اعمالی که نمی تواند خودش انجام دهد, نایب بگیرد, ولی تقصیر راباید خودش انجام دهد.
● میقات عمره مفرده
بـرای احـرام بستن , جاهای بخصوصی تعیین شده که به آنها میقات گفته می شود و باید احرام از یـکـی از آن مکانها بسته شود. میقات عمره مفرده ,برای کسانی که از شهرهای دور به قصد عمره مفرده به مکه می آیند, یکی از میقاتهای پنجگانه معروف است , که بدانها اشاره می شود:
اول) مـسـجد شجره , که در مکانی به نام ذی الحلیفه در نزدیکی مدینه منوره در سر راه مکه واقع شده , و آن میقات اهل مدینه و هر کسی است که بخواهد از راه مدینه منوره به عمره برود.
دوم) جحفه , برای کسانی که از راه شام و مصر و مغرب عازم عمره هستند.
سوم) وادی عقیق , برای کسانی که از راه نجد و عراق و از سمت مشرق عازم عمره هستند.
چهارم) یلملم , برای کسانی که از راه یمن قصد عمره دارند.
پنجم) قرن المنازل , برای اهل طائف و هر کسی که از آنجا عبورمی کند.
ـ مـسـالـه ۱۹ - مـیـقات عمره مفرده برای کسانی که در مکه تصمیم می گیرند عمره به جا آورند, ادنـی الحل است , یعنی نزدیک ترین منطقه خارج از حرم به حرم - که تنعیم از همه نزدیکتر است - ولـی بـرای کـسـانی که از شهرهای دور به قصد عمره مفرده حرکت کرده اند, یکی از مواقیت فوق است .
● احکام میقاتها
ـ مـسـاله ۲۰ - احرام بستن از داخل مسجد شجره واجب نیست و از خارج مسجد, تا حدودی که جزء ذی الحلیفه محسوب می شود, جایز و صحیح است .
ـ مـساله ۲۱ - شخص جنب یا حائض , می تواند در خارج از مسجد محرم شود, و لزومی ندارد که صبر کـنـد تـا پـاک شـود و لازم نیست تیمم کند تاداخل مسجد شود, و اگر عصیانا وارد مسجد شد و محرم شد, احرام اوصحیح است .
ـ مـسـالـه ۲۲ - در صورت ضرورت جایز است که فرد احرام را از مسجدشجره تا میقات اهل شام به تاخیر بیندازد.
ـ مـسـالـه ۲۳ - مـیقات به علم پیدا کردن یا به شهادت دو شاهد عادل یا دوشاهد اهل اطلاع , ثابت مـی شـود و اگـر علم و بینه ممکن نشود, شخص می تواند به ظن حاصل از پرسیدن از کسانی که نسبت به آن مکانها مطلع هستند, اکتفاکند محاذات میقات هم , حکم میقات را دارد.
ـ مـسـالـه ۲۴ - تـقـدیم احرام بر میقات جایز نیست و اگر کسی قبل ازمیقات احرام ببندد, اعتبار نـدارد, هـر چـند از میقات عبور کند, بلکه باید درمیقات احرام را تجدید کند, ولی اگر نذر کرده بـاشـد کـه قـبـل از مـیقات احرام ببندد, جایز است , در صورتی که علم به محرمات نداشته باشد, مـثل استظلال , والا ترک آن احوط است . لازم به ذکر است که در امثال این موارد,اذن شوهر معتبر نیست , چون از امور ناخوشایند شوهر و یا در مال خود زن نیست .
ـ مساله ۲۵ - کسی که در غیر از ماههای حج به مکه رفته و عمره مفرده به جا آورده و تا ماههای حج در مـکـه مـانـده , برای عمره تمتع , بنا بر احتیاطبه یکی از مواقیت معروفه برود, هر چند اکتفا به ادنـی الحل برای این گونه افراد خالی از قوت نیست , چون مواقیت , میقات کسی است که از آنها یا ازمحاذی آن عبور می کند, نه آن که موضوعیت داشته و شرط صحت .
ـ مـسـالـه ۲۶ - اگـر شـخصی در عمره مفرده , عمدا بدون احرام از میقات عبور کرد, جایز است از ادنـی الـحـل مـحرم شود, گرچه احوط احرام بستن ازمیقاتی است که بدون احرام از آن گذشته است .
ـ مساله ۲۷ - خدمه کاروانها که می خواهند به مکه مشرف شوند و بعدا به دلیل ضرورت شغلی باید از مـکـه خـارج شـونـد, اگـر از مـواقیت یا محاذی آنهاعبور نکنند, برای دخول به مکه می توانند از ادنی الحل برای عمره مفرده محرم شوند و پس از انجام عمره مفرده , می توانند از مکه خارج شوند.
درصورتی که از زمان خروج آنان یک ماه نگذشته باشد, برای ورود به مکه احرام واجب نیست , ولی اگر از خروج آنان یک ماه گذشته باشد, باید بااحرام وارد مکه شوند.
ـ مساله ۲۸ - کسی که به احرام عمره مفرده در یکی از میقاتها محرم شده است مانعی ندارد به طرف خـلاف مکه برود و بعد از چند روز به مکه بیاید, مثلا از مسجد شجره به مدینه و بعد از همان راه یا راه دیگری به مکه برود.
● واجبات عمره مفرده
در عمره مفرده هشت چیز معتبر است :
اول) نـیـت (یـعـنـی به جا آوردن عمل برای خدا از اول تا آخر عمل , و درنیت به زبان آوردن لازم نیست , بلکه خطور در دل کفایت می کند).
دوم) احرام .
سوم) طواف .
چهارم) نماز طواف .
پنجم) سعی بین صفا و مروه .
ششم) حلق یا تقصیر.
هفتم و هشتم) طواف نساء و نماز آن .
منبع : مرکز جهانی اطلاع رسانی آل بیت