سه شنبه, ۱ خرداد, ۱۴۰۳ / 21 May, 2024
مجله ویستا

آخر پائیز - Late Autumn


آخر پائیز - Late Autumn
سال تولید : ۱۹۶۰
کشور تولیدکننده : ژاپن
کارگردان : یاسوجیرو اوزو.
فیلمنامه‌نویس : کوگونودا و اوزو
فیلمبردار : یوشون آتسوتا.
آهنگساز(موسیقی متن) : تاکانوبو سایتو.
هنرپیشگان : ستسوکو هارا، یوکو تسوکاسا، چیشو ریو، ماریکو اوکادا و کیجی سادا.
نوع فیلم : رنگی، ۱۲۹ دقیقه.


"آکیکو میوا" (هارا) با دخترش "آیاکو" (تسوکاسا) زندگی سعادتمندانه‌ای دارد. سه تن از دوستان قدیمی شوهرش سخت راغبند تا اسباب ازدواج او را فراهم آورند. زن، خود چندان پیشنهاد ازدواج یکی از آنان، "پروفسور هیرایاما"، نیز امتناع می‌کند اما "آیاکو" به اشتباه گمان می‌کند که مادرش واقعاً خیال ازدواج مجدد دارد و خود را مانعی بر سر راه می‌بیند. در میانه این تنش‌های خانوادگی، "یوکیکو" (اوکادا) دوست "آیاکو" مداخله می‌کند و از مردان می‌خواهد تا دست از اقدام‌های‌شان بردارند. "آکیکو" و "آیاکو" آشتی می‌کنند و به سفر می‌روند. در بازگشت، "آیاکو" ازدواج می‌کند و "آکیکو" تنها می‌ماند.
٭ یکی از آخرین فیلم‌های اوزو، با بازی فراموش نشدنی هارا که پیش‌ترها در آخر بهار (۱۹۴۹) دختری دم‌بخت بود که باید ازدواج می‌کرد و این‌جا مادری است که به جای خود، دخترش را روانه خانه شوهر می‌کند (مشکل مشترک مادر و دختر بارها با هم قیاس می‌شود و به جای یکدیگر می‌نشیند). رنگ‌ها در این فیلم، همچون فیلم‌های متأخر اوزو، جلوه‌ای خیره کننده و سحرآمیز دارند و میزانسن دقیق او را بیشتر و بیشتر از جزئیات ظریف و تماشائی می‌آکنند. در ادامه سبک استثنائی و متمایز اوزو، حکایت از پالوده شدن فزاینده قراردادهای این سبک دارد و نشانگر آرامشی کامل در لحن و پیشبرد طرح داستان است که تنها از استادی در اوج و کمال برمی‌آید. مایه غربی شدن ژاپن و ظهور عقاید جدید درباره زندگی، به‌خوبی در رابطه ریزبافت شخصیت‌های مادر و دختر و تقابل‌های جنسی مذکر و مؤنث مجسم می‌شود و اوزو به سیاق خودش به تداعی گذشته‌ها می‌پردازد. روایت نوسانی فیلم چند صحنه‌ای روی یک شخصیت متمرکز است و بعد ناگهان به سراغ دیگری می‌رود و شخصیت‌های مردان مصلحت‌اندیش، خطوط فرعی کمیک فیلم هستند. حرکت فیلم از کمدی به سوی روابط پراحساس و محزون یادآور آثار اولیه اوزو است.