سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
تاریخچهء لندرور
تولد لندرور به زمانی بازمیگردد که جنگ دوم جهانی با تمام تلفات و ویرانیهایش پایان گرفته بود، و کارخانه لندرور هم که در سالی هیل انگلستان واقع شده بود مانند بسیاری از کارخانههای دیگر با پایان گرفتن جنگ میبایست سیاست جدیدی را برای تولیدات خود اعمال میکرد.
این کارخانه که در آن زمان به تولید اتومبیل موریس مشغول بود و در کنار آن مقداری از لوازم و ماشینآلاتی را که در شرایط جنگ مورد نیاز بود نیز تولید مینمود، با پایان گرفتن جنگ تصمیم به تولید وسیلهء نقلیهای گرفت که بتوان با صادر کردن آن قسمتی از نیاز وارداتی خود را نظیر مواد اولیه تامین کند و همچنین خودرو تولید شده برای فعالیتهای عمرانی پس از جنگ نیز مفید واقع گردد.
برحسب تصادف (یا از روی خوششانسی) آقای موریس ویلکس – سرمهندس کارخانه – به همراه برادرش تصمیم به طراحی و تولید یک اتومبیل چندمنظوره دودیفرانسیل گرفتند که بتوان آن را جایگزین اتومبیلهای دودیفرانسیل آمریکائی نظیر جیپ های فورد و ویلیز که در آن زمان اولین و تنها خودروهای دو دیفرانسیل بودند، بکنند.
بعد از گذشت پنج ماه اولین نمونه این تولید جدید که لندرور نامیده میشد، حاضر شد. زمان در تولید این خودرو بسیار حائز اهمیت بود زیرا میبایست برای بقای کارخانه هرچه زودتر به بازار جهانی راه پیدا میکرد و سرانجام در سیام آوریل ١٩٤٨ برای اولین بار در نمایشگاه جهانی خودرو در آمستردام، لندرور به جهانیان معرفی شد.
این خودرو به زودی نظر ها را متوجه خود نمود زیرا دارای ویژگیهای خاصی بود، خودروئی چندمنظوره بود که جزئیات زیادی در طراحی آن رعایت شده بود. جنس بدنه آن از آلومینیوم بود و این مساله باعث جلوگیری از زنگزدگی و پوسیدگی در اثر رطوبت میشد، دارای موتوری چهارسیلندر بود که توسط گیربکسی چهار سرعته نیرو را به چهار چرخ منتقل میکرد و در کنار آن از گیربکس کمک نیز سود میجست، بنابراین دارای چهار دنده سبک و چهار دنده سنگین بود.
فیلتر هوای روغنی که برای آن در نظر گرفته شده بود از ورود کوچکترین ذرات غبار به درون موتور جلوگیری میکرد و بهکار رفتن سیستم آب تحت فشار درون سیستم خنککننده موتور پدیدهای نو در آن زمان به حساب میآمد. سیستم ترمزدستی بر روی گاردان عمل میکرد بنابراین در شیبهای تند با اطمینان کامل اتومبیل را در سرجایش میخکوب میکرد. از دیگر ویژگیهای این خودرو تعبیه قسمتی مخصوص برروی گیربکس بود که توسط آن میشد نیروی موتور را برای بهکار اندازی دستگاههای مختلفی نظیر پمپهای آب، ژنراتورهای مختلف، وینچ گاردانی (مکانیکی) و بسیاری نیازهای دیگر استفاده نمود.
تمام این پارامترها به اضافه دسترسی آسان به قسمتهای مختلف خودرو جهت تعمیرات و نگهداری آسان آن، این خودرو را متمایز کرده بود، و همین تمایز باعث شد تا ایدههای مختلفی برروی این خودرو شکل بگیرد، از اتومبیل آتشنشانی تا وسیلهای برای سمپاشی زمینهای کشاورزی و حتی تبدیل آن به یک نوع Hovercraft و یا لکومتیوی کوچک برای کارهای سبک برروی ریل راهآهن. با توجه به این مطالب میتوان دریافت که لندرور اتومبیلی بود که از ابتدا با هدف چندمنظوره بودن ساختهشده بود.
در زمانی که برادران موریس در کارخانه خود سرگرم ساخت و تغییرات جدید برروی این خودرو بودند، افراد ماجراجوی بسیاری با استفاده از این خودرو به مناطق ناشناخته سفر میکردند. لازم بهذکر است که در بسیاری از مناطق دورافتاده اولین خودروئی که مردم با آن آشنا شدند لندرور بود.
منبع : سایت کویر ایران
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران آمریکا قوه قضاییه رهبر انقلاب شورای نگهبان مجلس مجلس شورای اسلامی صادق زیباکلام حجاب انتخابات مجلس انتخابات مجلس دوازدهم
هواشناسی تهران پلیس بارش باران شهرداری تهران دستگیری قتل سیل سازمان هواشناسی سلامت زلزله وزارت بهداشت
قیمت دلار قیمت خودرو خودرو قیمت طلا بازار خودرو بورس سایپا مسکن بانک مرکزی حقوق بازنشستگان گاز دلار
همایون شجریان نمایشگاه کتاب فضای مجازی نمایشگاه کتاب تهران کتاب شاهنامه سینمای ایران نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران دفاع مقدس تلویزیون سریال رضا عطاران
وزارت علوم دانشگاه تهران تحقیقات و فناوری
اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه حماس روسیه افغانستان ترکیه نوار غزه اوکراین طالبان
استقلال فوتبال پرسپولیس فولاد خوزستان لیگ برتر فولاد مهدی طارمی رئال مادرید باشگاه استقلال لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی
هوش مصنوعی فناوری گوگل تبلیغات نوآوری شفق قطبی ناسا اپل دبی
خواب زیبایی شیر تجهیزات پزشکی درمان ناباروری واکسن فشار خون