سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
لزوم جذابیت فیلم کوتاه برای مخاطب عام
نویسنده در وهله نخست باید مخاطبش را بشناسد.اگر این مخاطب، مخاطب عام است،نویسنده باید عوام را نیز بشناسد.او باید در کنار مخاطب در سالن سینما،در ردیف جلو،عقب و وسط بنشیند
هر ماه در یک پنج شنبه با چند نفر از دوستانم دور هم جمع می شویم و به پیشنهاد یکی از بچهها میرویم تفریح.
در یکی از این پنج شنبهها نوبت من بود که پیشنهاد بدهم چه کار کنیم.درآن روزها جشنواره فیلم کوتاه تهران شروع شده بود پیشنهاد دادم که برویم فیلم کوتاه ببینیم اکثریت بچهها فیلم کوتاه ندیده بودند قبول کردند.رفتیم نشستیم در سالن شماره ۱ سینما فلسطین، برنامه شروع شد.فیلم اول فیلم مستند بود پخش شد کم کم صدای بچهها درآمد که حوصله آنهاسر رفته بود،اما امیدوارشان کردم که الان فیلم های داستانی نمایش داده میشود حتما لذت میبرید.
فیلم بعدی فیلم داستانی بود فیلم آنقدر غرق مفهوم بود که حوصله من هم سر رفت.همه عصبانی بودند و با عصبانیت رفتند بیرون من هم دنبال آنها البته فقط ما نبودیم خیلی از تماشاگران سالن را ترک کردند. بعد از کلی قر قر رفتیم خانه !
ازآن شب تا حالا این سوال برام پیشآمد که واقعا چرا فیلمهای کوتاه مورد توجه مخاطب عام قرار نمیگیرند؟
چرا حتی خود فیلمسازان هم از فیلم کوتاه خسته میشوند؟
تنها جوابهای این سوال که به فکرم رسید :
۱)عدم مخاطب شناسی فیلمسازان جوان
۲) غرق شدن در افکار خارق العاده فراموش کردن جایگاه مخاطب عام در فیلم کوتاه
اغلب فیلمسازان جوان ما با اصل اول سینما یعنی سرگرم بودنآن بیگانه شدند و در پروسه تولید فیلم کوتاه بیشتر به فکر خلاقیت و نوآ وری و انجام کارهای خارق العاده در زبان سینما و فرم هستند.امسال هم در این سه هفته ای که به تماشای فیلمهای کوتاه در سینما فردا میروم کاملا این عدم مخاطب شناسی در فیلمها قابل محسوس بود.اکثر فیلمها وقتی تمام میشوند ابهامات زیادی در ذهن مخاطبان ایجاد میشود.
جیمز ای.بوریج James.E.Borieg استاد سینما در دانشگاه پاریس در جواب این چنین مینویسد:<نویسنده در وهله نخست باید مخاطبش را بشناسد. اگر این مخاطب، مخاطب عام است، نویسنده باید عوام را نیز بشناسد.او سپس در مورد مسئله بسیار مهم لزوم جذابیت فیلم کوتاه برای مخاطب عام این گونه سخن میگوید:
<اما این بدان معنا نیست که نباید فیلم کوتاه سرگرم کننده ساخت.هر فیلم کوتاهی که میسازیم حتی اگر حاوی موضوعات سیاسی،اجتماعی و آموزشی باشد،باید فیلمیسرگرم کننده و جذاب نیز باشد. اگر فیلمنامه کوتاهی مینویسیم که فاقد عناصر جذاب و مخاطب پسند باشد،ما در هدفمان با شکست مواجه شده ایم.هیچ مخاطبی حوصله دیدن فیلمی را ندارد که صرفا به نمایش و ارائه موضوعی خاص میپردازد.باید عناصر جذاب و تماشایی به فیلم وارد کرد تا تماشاگر نیز جذب فیلم شود. >
اکثر فیلمسازان جوان دوست دارند که فیلمهای خود را در کنار مردم عادی ببینندو عکس العملهای آنها را از نزدیک مشاهده کنند و نظرات آنها را بدانند اما چقدر در نوشتن فیلمنامه ما به فکر این بوده ایم که تماشگر تا آخر فیلم بر روی صندلی بنشیند و فیلم را دنبال کند و خسته نشود یا آخر فیلم این سوال را از ما نپرسد که موضوع فیلم چه بود؟
از این رو نباید هرگز فراموش کنیم که :
<سینما در وهله اول یک سرگرمی ساز است>
علیرضا گل پور
منبع : روزنامه سیاست روز
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رافائل گروسی اسماعیل هنیه عراق رهبر انقلاب حج نیچروان بارزانی مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
حجاب قتل تهران شهرداری تهران قوه قضاییه وزارت بهداشت فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت سیلاب سازمان هواشناسی شهرداری
مسکن قیمت خودرو مالیات ایران خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان قیمت
تئاتر دفاع مقدس محمدعلی علومی تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران مسعود اسکویی صدا و سیما سریال
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
حماس اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
استقلال فوتبال پرسپولیس لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت ناسا تلفن همراه ماهواره
آب معدنی آب بیماران خاص کاهش وزن زیبایی چای بیمه دندانپزشکی فشار خون سبزیجات