دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا

شیطان در لباس آبی رنگ - Devil In Blue Dress


شیطان در لباس آبی رنگ - Devil In Blue Dress
سال تولید : ۱۹۹۵
کشور تولیدکننده : آمریکا
محصول : جسی بیتن و گاری گوتسمن.
کارگردان : کارل فرانکلین، برمبنای کتابی نوشته والتر موزلی.
فیلمنامه‌نویس : کارل فرانکلین، برمبنای کتابی نوشته والتر موزلی.
فیلمبردار : تاک فوجیموتو.
آهنگساز(موسیقی متن) : المر برنستاین.
هنرپیشگان : دنزل واشینگتن، تام سایزمور، جنیفر بیلز، دان چیدل، ماری چایکین، تری کینی و آلبرت هال.
نوع فیلم : رنگی.
صدا : ۱۰۲ دقیقه.


"ایزی رالینز" (واشینگتن)، سرباز سابق جنگ جهانی دوم در لس آنجلس، دنیال کار می‌گردد و اجازه خانه‌اش نیز عقب افتاده، در نتیجه پیشنهاد پیدا کردن زنی به نام "دافنی" (بیلز) را قبول می‌کند بی‌آنکه بداند این جست‌وجو او را به قلب شبکه‌ای از جنایت، حق‌السکوت، فساد پلیس و تباهی‌های زندگی خصوصی سیاستمداران خواهد کشانید....
٭ فیلمی از فرانکلین، کارگردان و فیلم‌نامه‌نویس سیاه‌پوست نیمه مستقل و از دست پروردگان مکتب راجر کورمن و سازنده فیلم تحسین شده یک حرکت غلط (۱۹۹۲)، به‌رغم منتقدان ترکیبی از شاعرانگی خشن و سیاه ریموند چندلر جنائی‌نویس با واقع‌گرائی اجتماعی ریچارد رایت، نویسنده سیاه‌‌پوست به‌شمار می‌آید. در ادامه روی کرد سال‌های دهه ۱۹۹۰ در سینمای هالیوود به فیلم نو آر و داستان‌هائی که در دهه‌های ۱۹۳۰ و ۱۹۴۰ می‌گذرند، فیلم فضاسازی موفقی در لس‌آنجلس گذشته، شهر آشنای این گونه داستان‌ها دارد (از جمله با کمک موسیقی برنستاین و رنگ‌های گرم و زنده فیلم‌برداری فوجیموتو) و آن را مکانی برای جویندگان فرصت‌های طلائی تصویر می‌کند که سرانجام به پوچی و بطلان رویای‌شان پی می‌برند (داستان در منطقه‌ای موسوم به خیابان مرکزی رخ می‌دهد که در سال ۱۹۴۸، زمان حوادث فیلم، قلب جامعه سیاه‌پوستان شهر بود). با این حال این امتیاز به اضافه جذابیت تبدیل قهرمان / کارآگاه نمونه‌ای این گونه فیلم‌ها به یک سیاه‌پوست و نقش رنگ پوست در تعیین سرنوشت "دافنی"، زن مسئله‌ساز ماجرا، برای جبران ضرباهنگ یک‌نواخت و شخصیت‌پردازی‌های نه چندان هوشمندانه کافی نیست و فیلم به‌رغم صبغه‌های جامعه‌‌شناسانه و اشاره‌های تاریخی و طنز ملایم، چیز جدیدی به سنت فیلم نو آر آمریکائی ـ حتی شاخه‌های معاصرش ـ نمی‌افزاید.