سه شنبه, ۲۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 14 May, 2024
مجله ویستا
مشکلات فوکویاما
از فحوای كلام فوكویاما در مقاله جدیدش در opendemocracy.net كه در عین حال به عنوان موخره بر چاپ جدید كتاب معروفش «پایان تاریخ و...» نیز منتشر شده چنین به نظر من می رسد كه او به این مسئله آگاهی یافته كه اتحادیه اروپا در مسیری دموكراتیك به جلو نمی رود و این كه گرایش های موجود در آن كه برای اولویت دادن به «حقوق گروه ها» در برابر حقوق فردی در حال افزایش است اتحادیه اروپا را در مسیر برخورد با فلسفه روشنگری قرار می دهد دقیقا همان مسیر برخوردی كه توسط كمونیست ها و فاشیست ها پیشتر از این انتخاب شده بود و دیگر این كه نوع دیوان سالاری موقر اما بی نیاز از پاسخ دهی كه اتحادیه اروپا در تلاش ایجاد آن است در سراسر قاره دقیقا نقطه مقابل آرمان هایی است كه در قانون اساسی ایالات متحده تقدیس می شود. فوكویاما میان تروریست های اسلامی با كسانی كه تا به امروز در تاریخ اروپا و در میان خود دیده ایم شباهت هایی می بیند: با بلشویك ها، ناسیونالیست های افراطی، هیچ انگارهای بادر ماینهوف. همه آنها در واكنش به جهان مدرن با هم مشترك هستند و همه شان در جست وجوی یك جامعه ناب و الینه نشده از خود بی خود نشده هستند، جامعه ای كه مطابق با سید قطب در «سایه قرآن» می روید. و پاسخ من به آن چنین است: بله و نه. فوكویاما این نظریه را كه لیبرال دموكراسی از مسیحیت نشٲت گرفته است به ساموئل هانتینگتون نسبت می دهد و این كه از این رو هیچ گونه قانون جهانشمول برای تاریخ وجود ندارد كه مطابق با آن جوامع بشری در همه جا همراه با تفوق اقتصادی در حال رشد خود به مسیر لیبرال دموكراسی بروند. دلایل فوكویاما برای نپذیرفتن این نظریه آنقدر ها هم قانع كننده نیست. آن گونه كه او معتقد است، افراط گرایی قرائتی است از «سیاست های هویت سازی مدرن»، اما این توضیحی كافی برای موضع و نگرش او نیست. اصول و عقاید حزب محافظه كار انگلیس نیز قرائتی از «سیاست های هویت سازی مدرن» است اما این حزب به طور كل نگرش فلسفه روشنگری درباره جدایی میان حوزه عمومی و خصوصی را می پذیرد و علاوه بر آن به قانون سكولار و نهادهای آزاد كاملا وفادار است و هرگز یك تروریست هم به وجود نیاورده است.مسیح به ما آموخت كه بر چنین چیزهایی غلبه كنیم و بهای آن گونه بودن را هم خود پرداخت. شاید این تاثیر طولانی مدت فداكاری او است كه باعث شده تاریخ اروپا تا این اندازه زیاد به یك جریان از رهایی دائمی از حقایق ناخوشایند زندگی شباهت داشته باشد. اما این واقعیت فقط می تواند همان نظریه ای را تایید كند كه فوكویاما آن را به هانتینگتون نسبت می دهد: این كه پیشروی تاریخ به سوی لیبرال دموكراسی دستاورد محلی فرهنگ مسیحی است.
منبع: ایران امروز
راجر اسكروتن
ترجمه: علی محمد طباطبایی
منبع : روزنامه شرق
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران قوه قضاییه مجلس شورای اسلامی مجلس دولت سیزدهم شورای نگهبان رهبر انقلاب قوه قضائیه حسن روحانی صادق زیباکلام مجلس دوازدهم انتخابات
هواشناسی پلیس قتل تهران شهرداری تهران فضای مجازی بارش باران سازمان هواشناسی سیل سلامت شورای شهر تهران وزارت بهداشت
قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی دولت خودرو قیمت خودرو سایپا بازار خودرو بورس مسکن دلار ایران خودرو
نمایشگاه کتاب همایون شجریان فردوسی سحر دولتشاهی شاهنامه کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران تلویزیون دفاع مقدس سریال تئاتر
دانشگاه تهران وزارت علوم تحقیقات و فناوری فضا آیفون
رژیم صهیونیستی اسرائیل غزه جنگ غزه فلسطین آمریکا روسیه حماس ترکیه افغانستان اوکراین نوار غزه
فوتبال استقلال لیگ برتر پرسپولیس فولاد خوزستان لیگ برتر ایران مهدی طارمی فولاد باشگاه استقلال رئال مادرید لیگ برتر فوتبال ایران بازی
هوش مصنوعی همراه اول گوگل موبایل دوربین فناوری تبلیغات هواپیما ناسا نوآوری دبی ایلان ماسک
کاهش وزن افسردگی زوال عقل کودک تجهیزات پزشکی دوچرخه سواری واکسن فشار خون سلامت روان