پنجشنبه, ۲۰ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 9 May, 2024
مجله ویستا


تحلیل پیام‌های رسانه‌ای: کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق


تحلیل پیام‌های رسانه‌ای: کاربرد تحلیل محتوای کمی در تحقیق
نویسنده : رایف - دانیللیسی - استفنفیکو - فریدریک
مترجم : بروجردی‌علوی - مهدخت
محل نشر : تهران
تاریخ نشر : ۱۳۸۱/۱۰/۰۲
رده دیویی : ۳۰۲.۲۳۰۱۴
قطع : وزیری
جلد : شومیز
تعداد صفحه : ۲۲۲
نوع اثر : ترجمه
زبان کتاب : فارسی
شماره کنگره : P۹۳/ر۲ت۳
نوبت چاپ : ۱
تیراژ : ۲۰۰۰
شابک : ۹۶۴-۴۳۵-۷۳۲-۹

کتاب, با نگاهی اجمالی به زمینه تحقیقات ارتباطی و با تاکید بر مرکزیت تحلیل محتوا و نیز کاربرد این روش در سایر رشته‌ها آغاز می‌شود .سپس ضمن تعریفی رسمی از 'تحلیل محتوا', اصطلاحات مهم آن مانند اندازه‌گیری, تحلیل داده‌ها و استخراج نتایج بررسی می‌شود .بخش سوم, توصیفی است از مراحل طرح‌ریزی یک تحقیق بر مبنای بخش‌های مقدماتی .شش فصل باقی مانده مراحل تحقیق را عمیق‌تر بررسی می‌نماید .این مراحل عبارت‌اند از :اندازه‌گیری یا مشخص کردن واحدهای تحلیل و ساختن مقوله‌ها یا طبقاتی که بتوان واحدهای تحلیل را در آنها جای داد ;نمونه‌گیری یا انتخاب از کل محتوا به اندازه مورد نیاز ;پایایی یا اطمینان از این که افراد دیگری با رعایت قواعد کد گذاری اولیه به همان نتایج می‌رسند ;تحلیل داده‌ها یا به کار بردن آزمون‌های آماری مناسب ;اعتبار یا معنی داری عملی و نظری یافته‌های تحقیق و فن‌آوری یا استفاده از کامپیوتر در تحلیل محتوا .