پنجشنبه, ۲۷ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 16 May, 2024
مجله ویستا
نفتکش ـ کشتی
در ماه اوت سال ۱۹۶۸ بزرگترین تانکر دنیا طی مراسمی سنتی در بندر یوکوهاما غسل تعمید داده شده و به آب انداخته شد.
این اولین تانکر از یکسری شش فروندی سوپر تانکری بود که وارد خدمت میشد.
وزن این سوپر تانکر ۳۱۲۰۰۰ هزار تن یعنی ۱۰۰،۰۰۰ تن سنگینتر از بزرگترین کشتی بود که تا آن زمان در جهان ساخته شده بود. این تانکر ۲۰۹۰۰۰ تن ”ایدی میتسو“ نام دارد که نفت خلیجفارس را به بندر ”یوکوهاما“ در ژاپ حمل میکند و دارای ۳۴۲ متر طول است.
روزی که ”ایدی میتسو“ ساخته شد همه فکر میکردند که بزرگترین تانکر جهان باقی خواهد ماند ولی اکنون باید جای خود را به تانکر جدیدی که نام آن را ”اورنی ورزه ـ ایرلند“ گذاشتهاند واگذار نماید.
”اورنی ـ ورزه ـ ایرلند“ با پرچم کشور لیبی و تحت قراردادی با آمریکا نفت خلیجفارس را به ایرلند جنوبی حمل مینماید.
طول این نفتکش ۳۵۰ متر و عرض آن ۳۵ متر است.
ارتفاع این تانکر از پائین تا سر آنتن رادار نصب شده بر روی آن، ۶۳۰ متر است که به اندازه ارتفاع یک ساختمان ۱۷ طبقه میباشد.
سرنشینان این نفتکش بیش از ۷۷ نفر نیستند که عبارتند از کارگران فنی و همچنین متخصصین کامپیوتر بزرگی که تمام اعمال را بهطور اتوماتیک کنترل میکند.
این نفتکش غولآسا میتواند ۴۰۰ هزار مترمکعب نفت در مخازن خود جای دهد و با سرعت ۵/۱۵ گره دریائی حرکت کند. هزینه ساختن این نفتکش به ۸۱ میلیون مارک بالغ گشته است.
با تمام این احوال پیشبینی میشود که این غول هفت دریا که میتواند تولید یک روز نفت کویت را در خود جای دهد، بزرگترین نفتکش دنیا باقی نماند و آن نیز به زودی جای خود را به دیگری سپرد. تمام بنادر جهان برای این نفتکش کوچک هستند و در ایرلند بندری را جهت این تفتکش بازسازی کردند که خرج آن بالغ به ۱۰۰ میلیون مارک گشت. چنانچه بنادر دیگر جهان بخواهند از این نوع تانکرها استفاده کنند مجبورند اولاً تغییر ساختمان داده و در ثانی ظرفیت بارگیری خود را افزایش دهند تا بتوانند هر چه زودتر ۴۰۰ هزار متر مکعب نفت را تخلیه و به انبارهای خود انتقال دهند. از جهت ایمنی و پیشبینی خطرات ناشی از آتشسوزی و دیگر ضایعات، کامپیوتری که در این نفتکش تعبیه شده است توسط دستگاههای الکترونیکی حساس و بسیار دقیق خود میتواند همه چیز را پیشبینی نموده و قبل از اینکه خطری نفتکش را تهدید نماید، اقدامات لازم را انجام دهد.
برای مثال با ایجاد اولین جرقه آتش در هر محلی آژیر خطر بهطور خودکار بهصدار در میآید و کارگران فنی میتوانند فوراً وارد عمل شده و ظرف چند دقیقه آتش را خاموش نمایند.
در بندر جدیدی که در ایرلند برای پذیرش این کشتی ساخته شده و ذکرش آمد، تا چندی دیگر دومین نفتکش غولپیکر از همان سری بالا بنام ”اورنی ورزه... کویت“ لنگر خواهد انداخت با تمام این احوال پیشبینی میشود که این سری ۶ فروندی از نفتکشها که ظرفیت بارگیری ۴۰۰ هزار مترمکعب نفت را دارند، نیز در مقابل سوپر تانکرهای ۵۰۰ هزار تنی آینده سر فرود آورند واضح و مسلم است که نفتکشهای غولآسای دیگر که به آب انداخته میشوند همگی از بنادر ژاپنی سفرهای خود را آغاز مینمایند و ژاپن پیشتاز ساخت نفتکشهای غولپیکر است. البته کشورهای دیگر مانند روسیه و آمریکا دست به ساختن این نوع نفتکشها زدهاند ولی هیچکدام از لحاظ اقتصادی نمیتوانند بازارهای جهان را تسخیر نمایند چه از لحاظ قیمت تمام شده و چه از نظر زمان ساخت، چرا که از این لحاظ هنوز در جهان رتبه اول را حائز است و هر روز عجایب جدیدی را روانه بازارهای جهان مینماید.
این اولین تانکر از یکسری شش فروندی سوپر تانکری بود که وارد خدمت میشد.
وزن این سوپر تانکر ۳۱۲۰۰۰ هزار تن یعنی ۱۰۰،۰۰۰ تن سنگینتر از بزرگترین کشتی بود که تا آن زمان در جهان ساخته شده بود. این تانکر ۲۰۹۰۰۰ تن ”ایدی میتسو“ نام دارد که نفت خلیجفارس را به بندر ”یوکوهاما“ در ژاپ حمل میکند و دارای ۳۴۲ متر طول است.
روزی که ”ایدی میتسو“ ساخته شد همه فکر میکردند که بزرگترین تانکر جهان باقی خواهد ماند ولی اکنون باید جای خود را به تانکر جدیدی که نام آن را ”اورنی ورزه ـ ایرلند“ گذاشتهاند واگذار نماید.
”اورنی ـ ورزه ـ ایرلند“ با پرچم کشور لیبی و تحت قراردادی با آمریکا نفت خلیجفارس را به ایرلند جنوبی حمل مینماید.
طول این نفتکش ۳۵۰ متر و عرض آن ۳۵ متر است.
ارتفاع این تانکر از پائین تا سر آنتن رادار نصب شده بر روی آن، ۶۳۰ متر است که به اندازه ارتفاع یک ساختمان ۱۷ طبقه میباشد.
سرنشینان این نفتکش بیش از ۷۷ نفر نیستند که عبارتند از کارگران فنی و همچنین متخصصین کامپیوتر بزرگی که تمام اعمال را بهطور اتوماتیک کنترل میکند.
این نفتکش غولآسا میتواند ۴۰۰ هزار مترمکعب نفت در مخازن خود جای دهد و با سرعت ۵/۱۵ گره دریائی حرکت کند. هزینه ساختن این نفتکش به ۸۱ میلیون مارک بالغ گشته است.
با تمام این احوال پیشبینی میشود که این غول هفت دریا که میتواند تولید یک روز نفت کویت را در خود جای دهد، بزرگترین نفتکش دنیا باقی نماند و آن نیز به زودی جای خود را به دیگری سپرد. تمام بنادر جهان برای این نفتکش کوچک هستند و در ایرلند بندری را جهت این تفتکش بازسازی کردند که خرج آن بالغ به ۱۰۰ میلیون مارک گشت. چنانچه بنادر دیگر جهان بخواهند از این نوع تانکرها استفاده کنند مجبورند اولاً تغییر ساختمان داده و در ثانی ظرفیت بارگیری خود را افزایش دهند تا بتوانند هر چه زودتر ۴۰۰ هزار متر مکعب نفت را تخلیه و به انبارهای خود انتقال دهند. از جهت ایمنی و پیشبینی خطرات ناشی از آتشسوزی و دیگر ضایعات، کامپیوتری که در این نفتکش تعبیه شده است توسط دستگاههای الکترونیکی حساس و بسیار دقیق خود میتواند همه چیز را پیشبینی نموده و قبل از اینکه خطری نفتکش را تهدید نماید، اقدامات لازم را انجام دهد.
برای مثال با ایجاد اولین جرقه آتش در هر محلی آژیر خطر بهطور خودکار بهصدار در میآید و کارگران فنی میتوانند فوراً وارد عمل شده و ظرف چند دقیقه آتش را خاموش نمایند.
در بندر جدیدی که در ایرلند برای پذیرش این کشتی ساخته شده و ذکرش آمد، تا چندی دیگر دومین نفتکش غولپیکر از همان سری بالا بنام ”اورنی ورزه... کویت“ لنگر خواهد انداخت با تمام این احوال پیشبینی میشود که این سری ۶ فروندی از نفتکشها که ظرفیت بارگیری ۴۰۰ هزار مترمکعب نفت را دارند، نیز در مقابل سوپر تانکرهای ۵۰۰ هزار تنی آینده سر فرود آورند واضح و مسلم است که نفتکشهای غولآسای دیگر که به آب انداخته میشوند همگی از بنادر ژاپنی سفرهای خود را آغاز مینمایند و ژاپن پیشتاز ساخت نفتکشهای غولپیکر است. البته کشورهای دیگر مانند روسیه و آمریکا دست به ساختن این نوع نفتکشها زدهاند ولی هیچکدام از لحاظ اقتصادی نمیتوانند بازارهای جهان را تسخیر نمایند چه از لحاظ قیمت تمام شده و چه از نظر زمان ساخت، چرا که از این لحاظ هنوز در جهان رتبه اول را حائز است و هر روز عجایب جدیدی را روانه بازارهای جهان مینماید.
منبع : مطالب ارسال شده
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
دولت مجلس شورای اسلامی تعطیلی شنبه ها ایران مجلس دولت سیزدهم قوه قضائیه شورای نگهبان رئیس جمهور رهبر انقلاب حسن روحانی مجلس یازدهم
مشهد سیل سیل مشهد قوه قضاییه تهران هواشناسی قتل پلیس شهرداری تهران فضای مجازی بارش باران سازمان هواشناسی
خودرو دلار مالیات قیمت دلار قیمت خودرو قیمت طلا بانک مرکزی بازار خودرو مسکن سایپا بورس ایران خودرو
نمایشگاه کتاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران تلویزیون فردوسی سحر دولتشاهی شاهنامه سینمای ایران سریال مهران مدیری
وزارت علوم دانشگاه تهران شورای عالی انقلاب فرهنگی فضا تحقیقات و فناوری
رژیم صهیونیستی روسیه جنگ غزه فلسطین غزه ترکیه چین اوکراین نوار غزه طوفان الاقصی افغانستان یمن
فوتبال استقلال پرسپولیس لیگ برتر جواد نکونام بازی لیگ برتر ایران باشگاه استقلال رئال مادرید فولاد خوزستان مهدی طارمی فولاد
هوش مصنوعی گوگل عیسی زارع پور سرعت اینترنت تبلیغات تلفن همراه موبایل دوربین ناسا
دیابت خواب کاهش وزن چاقی زوال عقل کودک بارداری نمک