شنبه, ۱۵ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 4 May, 2024
مجله ویستا


پنجره واحد تجارت


پنجره واحد تجارت
هر چند تعریف مشخصی برای پنجره واحد تجارت وجود ندارد ، اما در مجموع می توان آن را "ایده ای برای تسهیل تجارت" نامید، چنین سیستمی تجار و سرمایه گذاران را قادر می سازد ، تمام اسناد قانونی ( اظهارنامه های گمرکی،در خواست واردات وصادرات ، موافقتنامه های اصولی ،صورتحساب های تجاری، درخواست مجوز سرمایه گذاری) را در خصوص انجام یک نوع تجارت یا سرمایه گذاری خاص به یک واحد یا یک محل ارائه ومجوزهای لازم را در همانجا دریافت نمایید.
مهمترین مزیت این روش صرفه جویی در وقت سرمایه گذاران و تجار می باشد زیرا در صورت نبود آن ،آنها می بایست از طریق کانال های مختلف و با مراجعه به چندین سازمان و یا اداره دولتی از این خدمات بهره مند گردند.
یکی از مهمترین مراجع گسترش" ایده تسهیل تجارت" مرکز تسهیل تجارت وتجارت الکترونیک سازمان ملل متحد یا UN/CEFACT است که پنجره واحد تجارت را چنین تعریف نموده است
"پنجره واحد تجارت (single- window system) عبارتست ازتسهیلاتی که به تجار، سرمایه گذاران و شرکتهای دخیل در امر حمل ونقل وترانزیت این امکان را می دهد که اطلاعات لازم را در قالبهای استاندارد به یک واحد ارائه وتمام مجوزها و موارد قانونی مرتبط با فعالیت خویش را در همان نقطه دریافت دارند،گفتنی است در صورتی که سیستم مکانیزه (الکترونیک) باشد اطلاعات می بایست صرفاً یکبارمبادله گردد.
۱) فواید عام (دولتی):
▪ اصلاح وتعدیل منابع درآمدی
▪ بهبود نظام شکایات تجاری
▪ فراهم آوردن امکان بهره گیری ازیک سیستم کارا برای مدیریت ریسک
▪ استفاده موثرتر وکاراتر ازمنابع موجود
۲) فواید خاص(تجاری):
▪ کاهش هزینه ها ازطریق کاهش تأخیر در اخذ مجوزها
▪ تسریع در ترخیص کالاها
▪ فراهم آوردن امکان توضیح قوانین به علت قابل پیش بینی شدن تقاضا برای واردات و صادرات(از آنجا که تقاضا برای فعالیت قابل پیش بینی است میتوان سئوالات عمده مطرح در خصوص موارد قانونی را مشخص و پاسخ آن را ارائه داد)
▪ استفاده موثر وکاراتر از منابع
۳) هزینه های بکارگیری (single- window system)
براساس اطلاعات ارائه شده از سوی مرکز تسهیل تجارت وتوسعه تجارت الکترونیک سازمان ملل متحد با توجه به عدم وجود مدل خاصی ازسیستم single window حدود هزینه های آن کمتر ازیک میلیون دلار(گواتمالا) و بین ۱ تا ۴ میلیون دلار (مالزی ،سنگال و آمریکا) بوده است.
بررسی های انجام شده توسط UN/CEFACT نشان می دهد عناصر کلیدی زیر برای موفقیت در استفاده از سیستم single-window ضروری است.
▪ رهبری قوی ومجرب برای بخش خصوصی (نمونه گواتمالا) ویا بخش عمومی (نمونه های مالزی، ایالات متحده ،غنا،سنگاپور و....)
▪ همکاری و تعهد کلیه سهامداران (فنلاند،غنا، مالزی، سنگاپور،آمریکاو...)
▪ سیستم دوستدار- مشتری که هیچگونه پیچیدگی در شیوه های معمول تجارت ایجاد ننماید. (غنا،مالزی، سوئد، سنگال، آمریکا)
▪ سرمایه گذاری در تکنولوژی مدرن(آلمان، سنگاپور)
▪ رویکرد انعطاف پذیر (آلمان، سنگاپور)
▪ بی طرفی،شفافیت وقابلیت اطمینان راه حل های پیشنهادی فنی (هنگ کنگ)
مشکلاتی که دربکارگیری سیستم single window مشاهده شده است عبارتند از:
▪ تغییردرمحیط نهادینه شده تجاری سنتی(غنا،مالزی، سنگال،سنگاپور،آمریکا)
▪ ایجاد روحیه همکاری وتعهد بین مقامات مختلف دولتی که در فرآیند صادرات وواردات دخیل هستند(فنلاند،آمریکا)
▪ مدرنیزه کردن تکنولوژی موجود توسط بخش های عمومی وخصوصی (گواتمالا) به ویژه در مورد بنگاهای کوچک ومتوسط(سوئد)
عبارت دیگری که برای سیستم ( single window) به کارمی رود سیستم one-stop است که از گستره ه ای بسیاری برخوردار بوده ودر صنایع وبازرگانی با پسوندهای متفاوتی به کارمی رود، اما در مجموع سیستم one-stop نیز همانند سیستم فوق بر استفاده از یک محل برای ارائه کلیه خدمات تأ کید دارد، یکی از موارد بکارگیری one-stop استفاده آن در فروشگاههای تحت همین عنوان یا one-stop shop و سوپرمارکت مالی(financial super market)است که اولی کالاهای مختلف و دیگری خدمات مالی وبیمه را دریک محل عرضه می دارند.
● نمونه‌های بکارگیری single – window :
فقط چند سال از معرفی پروژه بکارگیری single – window در سطح جهان به شیوه نوین و با استفاده از فناوری اطلاعات و ارتباطات (ICT) توسط نهادهای بین المللی می¬گذرد ، اما روند توسعه اقتصاد جهانی به گسترش آن کمک شایانی نموده است و درحال حاضر بسیاری از کشورهای جهان و حتی شرکتهای بین المللی با فراهم آوردن امکانات و الزامات چنین سیستمی ، نسبت به پیاده¬سازی آن در امور مختلف مانند ، صادرات و واردات اقدام نموده¬اند ، در این بخش به موضوع به کارگیری سیستم single – window در کشورهای مختلف جهان پرداخته می شود ، و برای این منظور، با استفاده از اطلاعات و مدارکی که توسط unece فراهم آمده است موارد غنا، سنگاپور و آلمان را بررسی نموده است:
الف) آلمان
آلمان از نمونه کشور‌های توسعه یافته و سومین اقتصاد بزرگ جهان است که اولین بار سیستم single – window درآن سال ۱۹۸۲ یعنی پیش از انقلاب اطلاعاتی که در دهه ۹۰ به وقوع پیوست تشکیل شده است در اینجا به بررسی عوامل انگیزشی و خصوصیات سیستم single – window در این کشور صنعتی می‌پردازیم.
● عوامل انگیزشی و پیش زمینه‌های ایجاد سیستم single – window در آلمان :
اولین عامل انگیزشی برای ایجاد single – window سرعت کم جریان اطلاعات در بندر هامبورگ بوده است که چنین نیازی موجبات چاره‌جویی توسط گروههای ذینفع را بوجود آورده است .و در نهایت گروههای ذینفع در بندر هامبورگ برموارد ذیل توافق نموده¬اندکه مقدمات ایجاد سیستم single – window را بوجود آورد.
▪ یک سازمان حمل ونقل کارا نیازمند اطلاعات به روز است.
▪ تبادل اطلاعات ازطریق الکترونیک (EDI) که منجر به صرفه¬جویی در وقت و پول و همچنین تایپ چند‌ باره و اشتباهات حاصل از آن می‌گردد.
▪ جریان اطلاعات در بندر بسیار کند و گران است.
این سیستم هم‌اکنون نیز فعالیت خود را ادامه می‌دهد ، و ازطریق الکترونیک مقامات و مشتریان را به خود ارتباط می‌دهد ، اما در کل می¬توان سیستم single – window را در آلمان ادامه پروژه‌ای به نام " بانک داده‌های هامبورگر هافن " (Data bank hamburger hafen ) که توسط تعدادی از آژانس‌های کشتیرانی ، حمل ونقل و دو اپراتور بزرگ اسکله تشکیل شده بود دانست که در سال ۱۹۸۲ به تاسیس single – window منجر شد .
فرآیند ذیل در تشکیل سیستم single – window در آلمان دنبال شده است :
▪ تشکیل کمیته
▪ شناسایی ابعاد و ساختار تجاری : برآورد تقاضاهای استفاده اسکله و نرخ تعرفه کشتی‌ها
▪ استخدام یک مشاور خارجی : نوشتن شرح خدمات
▪ برآورد زیربنای IT گروههای ذینفع
▪ انجام یک مطالعه موردی که توسط یک مشاوره خارجی نوشته شده و برخی راه حل‌های بازرگانی و فنی را پیش‌بینی نموده است .
▪ سرمایه‌گذاری اولیه با استفاده ازا شخاص حقوقی و طراحی و توسعه طرح برای شروع کار Pilot
▪ گروههای اولیه شامل آژانس¬های حمل ونقل ، اپراتورهای اسکله ، در Pilot شرکت کرده‌اند.
▪ در سال ۱۹۸۳ کمپانی‌های بیشتری به پروژه ملحق شدند.
خدمات single – window در آلمان :
اداره single – window در آلمان برعهده شرکتی به نام (Dakosy AG ) است که تمام خدمات شامل سرویسهای کامل الکترونیک (EDI) و تقاضاهای single – window را با استفاده ازاهرم¬های الکترونیک یا همان سیستم (EDI) ارائه می دهد.
خدمات شامل موارد ذیل می‌گردد :
▪ خدمات پشتیبانی
▪ مدیریت ریسک
▪ خدمات شبکه ای و ارتباطی
▪ برون سپاری
▪ خدمات اینترنتی
▪ خدمات مرکزداده ها
۱۳۶۰ شرکت در سال مشتری سیستم single – window هستند.
● مدل اجرایی single – window در آلمان :
داکوزی (Dakosy ) شرکتی است که از سه شرکت سهامدار تشکیل شده است ، این شرکتها ، گروههای ذینفع شامل شرکتهای حمل ونقل ، خطوط کشتیرانی (کشتی های اقیانوس پیما و گرداندگان اسکله( quay operators) را نمایندگی می‌نمایند کل دارایی این شرکت ۱.۵۳ میلیون یورو می‌باشد و شرکت از نوامبر سال ۱۹۹۴ توانسته است استاندارد ISO۹۰۰۱ را دریافت نماید.
سه شرکت واقع در ساختار داکوزی (Dakosy ) عبارتند از :
DIHS- کنسرسیوم حمل ونقل بار هامبورگ که از استفاده‌کنندگان از Dakosy نیز می باشد. ( ۳۳.۳ % )
DHU – کمپانی‌های اداره کننده بندر هامبورگ (سهم ۳۳.۳ %)
DIHLA- کنسرسیوم خطوط کشتیرانی هامبورگ که از استفاده‌کنندگان ازDakosy نیز می باشد. (۳۳.۳%(
▪ عمده مشتریان Dakosy شرکتهای حمل ونقل ، انبارها ، مراکز لجستیکی صنایع و شرکتهای تولیدی هستند و هیچ شرکت دولتی در آن دخالتی ندارد.
▪ سهامداران مبلغی را به صورت سالیانه جهت استفاده ازسیستم EDI پرداخت می نمایند
▪ هزینه¬های تاسیس تسهیلات single – window ۲ میلیون مارک (واحد پول سابق آلمان ) یعنی ۱.۲۸۴.۰۰۰ دلار آمریکا بوده است که در حال حاضر درآمدهای بدست آمده کل هزینه را پوشش داده است و شرکت در روند درآمدی قرار دارد.
تکنولوژی مورد استفاده از single – windowآلمان ( Dakosy) سرورهای سری I شرکت IBM می باشد که کلیه خدمات شامل Asp و EDI را ارائه می¬دهند .
فرمت سیستم تبادل الکترونیکی داده ها (EDI) به صورت فرمهای ذیل است :
▪ Un-EDIFACT
▪ XML
▪ In house- Format
▪ سایر
● پروتکل های سیستم تبادل الکترونیکی داده ها (EDI) :
▪ FTP
▪ E-Mail(SMTP/POP۳)
▪ APPC OVERTCP/IP
▪ X.۴۰۰
▪ OFTP
▪ FATM
● برنامه های مورد استفاده ASP :
▪ Ms windows ۹۸/۲۰۰۰/NT/XP
▪ (Windows Based Terminal) WBT
▪ ۵۲۲۰- Emulation
▪ مرورگر مجهز به JDK
▪ Citrix
▪ مشتریان ازطریق تحریک دیگران به استفاده از خدمات Dakosy عامل پیشرفت فعالیتهای آن بوده‌اند.
▪ سهامداران از طریق فصلنامه و سالنامه از فعالیتهای Dakosy مطلع می گردند.
▪ مرکز آموزشی Dakosy ، آموزش‌های فوری و آموزش‌های خصوصی مرکز را ارائه می دهد.
▪ Dakosy کمکهای حمایتی واضطراری را برای مشتریان خود در زمینه‌های مختلف ارائه می دهد.
▪ استانداردهای بین المللی شامل UNLOCODE, UNLK, UN/EDIFACT, UN/ CEFACT رعایت می گردد.
▪ ایجادسیستم single – window سبب ایجاد زنجیره اطلاعات ، سرعت جریان اطلاعات ، کیفیت بهتر داده‌ها ، صرفه‌جویی در زمان و پول ، نیاز به مدارک کمتر، شفافیت و کنترل بر زنجیره حمل و نقل شده است .
▪ از عوامل بنیادی موفقیت single – window در کشور آلمان ، بی‌طرفی و سهولت استفاده و همچنین برآورده ساختن رضایت مشتریان به صورت فوری می باشد
● برنامه های آینده :
▪ ورود واردکنندگان و صادرکنندگان بیشتر
▪ توسعه زنجیره اطلاعات به آن سوی مرزها
▪ تجدید طراحی خدمات ASP
▪ توسعه خدمات دارای ارزش افزوده
▪ افزودن اطلاعات بیشتر به زنجیره اطلاعات
▪ استفاده از سیستم Workflow – engine به منظور نظارت بر فرآیند انجام کار
ب) سنگاپور
در اواسط دهه ۸۰ دولت سنگاپور تصمیم گرفت ، تجارت خارجی را به نحوی تسهیل نماید که سنگاپور بتواند به صورت یک Hub تجاری مطرح گردد ، بدین منظور کمیته مخصوصی متشکل از وزرا و بازرگانان عمده تشکیل گردید ، و در ۱۹۸۹ سیستمی بنام TradeNet®راه‌اندازی شد ، که هدف آن تحویل الکترونیکی اسناد و صدور فوری مجوزهای بازرگانی می باشد وطبق چنین سیستمی تجار پس از ۱۰ دقیقه قادر خواهند بود ، جواب را به صورت الکترونیکی دریافت دارند ، که ممکن است قبول یا رد یک درخواست براساس دلایل قانونی باشد.
هدف اولیه TradeNet®شامل موارد ذیل بوده است :
▪ کاهش هزینه صدور اسناد تجاری
▪ کاهش زمان صدور اسناد تجاری
▪ افزایش کارایی نهادهای دولتی و جریان موثر امور
▪ جذب سرمایه¬گذاری خارجی به مثابه نتیجه کارایی درامور اجرایی
اکنون چنین سیستمی منجر به کاهش شدید هزینه¬ها، بهبود محیط تجاری و افزایش کارایی شده و در حال حاضر ۱۰۰% فعالیتهای آن به صورت الکترونیکی انجام می پذیرد ، و از آن به عنوان اولین سیستم الکترونیکی ترخیص تجاری در جهان با ابعاد ملی یاد می گردد ، که در آن سالیانه ۹ میلیون درخواست تجاری پردازش می شود ، که ۹۰% آنها فقط در ۱۰ دقیقه انجام می¬گیرند که شامل ۷۰.۰۰۰ مجوز سالیانه سرمایه¬گذاری نیز می گردد
با اعمال این شیوه هوشمند تقریباً ۹۰ درصد اظهارنامه‌ها نیاز به دخالت دست نخواهند داشت که مدت انتظار را برای آنها فقط به ۱۰ دقیقه می رساند.
همچنین سایر خدمات وب شامل سیستم هماهنگ کدگذاری ، امکانات دانلود، جداول کد، تقاضای پرداخت قبوض ، بررسی وضعیت معاملات و ...در TradeNet® ارائه می گردد.
مشتریان عمده single – window عبارتند از:
▪ مجامع تجاری – تجار، شرکتهای حمل ونقل بار، اظهارنامه نویسان ، دفاتر خدماتی
▪ آژانسهای کنترلی (CA )
▪ گمرک سنگاپور
▪ تکنولوژی مورد استفاده در TradeNet® در سنگاپور
نسل اولیه TradeNet® در سال ۱۹۸۹ COBOL/CICSبوده است ، اما نسل دوم آن با ابزارهای ذیل ارتقاء یافته است .
ـ JAVA & J۲EE
J۲EE, EJB۲۰۰ (Enterprise Java Bean), Core Java, Java ServLets, Jsp, Jms (Messaging), RMI, Java Applet, JDBC
ـ ابزارهای تکنولوژی XML
Xml, Xsl, Xslt, Jaxp, Apaches&#۰۳۹;xerces Parser, Sax & Dom APIs, Xquery (Object- Oriented)
▪ ارتباطات: متدلوژی طراحی و تحلیل هدف¬دار مبتنی بر UML وe-mail خدمات پیام کوتاه ، معمولی ، فراملیتی ، FTB عادی و امنیتی و فاکس
▪ تمامی داده¬ها براساس استانداردهای UN/EDIFACT ودر یک فرمت استاندارد و به صورت الکترونیکی ارائه می‌گردد البته مشتریان می‌توانند در فرمتهای غیراز فرمت بالا داده‌ها را ارائه کنند و شرکت این داده‌ها را براساس ملزومات TradeNet® ترجمه می‌نماید.
▪ داده‌ها توسط بنگاههای خصوصی به مقامات دولتی برای بررسی و اعمال پردازش ارسال می گردند.
▪ واردکنندگان ، صادرکنندگان ، شرکتهای حمل و نقل ، ترخیص کارانی که در گمرگ سنگاپور ثبت شده‌اند ، می توانند اظهارنامه¬های خود را تسلیم ارائه دهندگان خدمات نمایند و این ارائه دهندگان خدمات این اطلاعات ازطرف تجار به منظور پردازش امور در اختیار TradeNet® می دهند.
▪ قبل از اجرای سیستم الکترونیکی single – window هیچ نوع سیستم مشابه ای در سنگاپور وجود نداشته است و فقط نیازهای مربوط به کاهش مراجعه به آژانسهای مختلف از عوامل تحریک کننده برای اجرای این طرح در آن کشور می باشد.
▪ از شیوه Pilot استفاده نشده است بلکه پروژه در سه فاز اجرا گردیده است که در فاز اول فقط درخواست های واردات و صادرات کالاهای کنترل نشده و بدون تعرفه گمرکی ارائه و تائید می‌شد و سپس در فاز دوم این موضوع به کالاهای کنترل‌ شده و دارای تعرفه تعمیم یا فته و در فاز سوم نیز صدور مجوزهای سرمایه‌گذاری به آن افزوده شده است.
▪ علاوه بر دوره‌های کامپیوتر ،۳ دوره کلیدی در زمینه‌های ذیل ارائه می¬گردد:
▪ مدیریت تجاری و مهندسی مجدد
(Business process management & re-engineering)
▪ اسناد
▪ دانش پایه صدور اسناد تجاری
▪ سیستم TradeNet® اعمالی شامل درخواست ، تحویل مدارک ، دریافت ، پردازش وارائه جواب را انجام می‌دهد ،که واردات (کالاهای دارای تعرفه گمرکی / مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات / کالاهای غیرتعرفه ای / انبارداری/ مناطق آزاد تجاری) و صادرات ( مالیات بر ارزش افزوده کالا و خدمات / کالای بدون تعرفه گمرکی ) و اظهارنامه مربوط به ترانشیپ کالاها را پوشش می دهد
خدمات مربوط به صادرکنندگان / واردکنندگان ، شرکتهای حمل ونقل کالا ، عبارتند از :
▪ ثبت شرکتها و مشتریان
▪ دریافت و اتصال هوشمند ، مدارک دریافتی از مشتریان (Users ) از طریق TradeNet® به گمرک سنگاپور و نهادهای کنترلی برای پردازش آنها
▪ قراردادن چک ها در ساختار پیام های الکترونیکی
▪ بررسی اعتبار کدهایی که برخلاف جدول کدبندی بر روی درخواستها درج گردیده اند.
▪ پردازش اتوماتیک (خودکار) مجوزها براساس قوانین و معیارهای گمرک سنگاپور
▪ تسهیلات مربوط به درخواست وب شامل
- بررسی وضعیت TradeNet® مشتریان
- درخواست ودانلود جداول کدها (کد بنادر ، کشورها و ...)
▪ سیستم اتوماتیک پرداخت قبوض و دیون
▪ مرکزپشتیبان تلفن ۷*۲۴
برای آژانسهای کنترلی و گمرک سنگاپور خدمات عمده ذیل قابل ارائه است :
▪ پردازش درخواست مجوز خودکار
▪ تقاضایonline و در خواست دانلود مجوز از TradeNet®
▪ نگهداری کدهای آژانس‌های کنترلی گمرک به صورت online
▪ ارتباط بین سیستم داخلی آژانس‌های کنترلی برای انتقال فایل‌ها ، گزارش عملکرد و آپ لود پایگاه داده¬ها و اطلاعات مجوزهای کنترل شده توسط آژانسهای کنترلی (CA) (اطلاعات مجوزها و اظهارکنندگان ،تجار و...)
▪ تهیه آمار و گزارشات دوره‌ای
علاوه بر آن سیستم single – window استفاده¬کنندگان دیگری نیز دارد که در اینجا به آن پرداخته نخواهد شد.
▪ TradeNet® به صورت تقریبی روزانه ۳۰.۰۰۰ درخواست مجوز را صادر می‌کند ، که مقدار سالیانه آن به ۹ میلیون می‌رسد ، و دولت سنگاپور تسلیم درخواست مجوز از طریق این شبکه را اجباری نموده است.
▪ TradeNet® توسط ۲۵۰۰ شرکت و ۸۰۰۰ مشتری ((User مورد استفاده قرار می گیرد.
▪ مدل اجرایی به گونه ایست که مجامع تجاری می توانند اظهارنامه‌های خود را از طریق یکی از نرم افزارهای TradeNet® (به نام نرم افزارFE یا Front- End )ارسال نمایند، این نرم افزار توسط گمرک سنگاپور تهیه شده و مشتریان می توانند با روشهای مختلف درخواستهای خود را از طریق اینترنت و وب و اتصال میزبان به میزبان (Host to Host ) ارائه دهند، سپس این اطلاعات توسط TradeNet® و یا single – window الکترونیکی به منظور پردازش اتوماتیک به مقامات دولتی ارسال می گردد، برای این منظور یکی از زیرشاخه های TradeNet® که مسئول پردازش مجوزها است و امکانات هوشمند را برای تشخیص روند کار فراهم می آورد ،اطلاعات رابه مقامات مسئول انتقال می دهد.
در مورد شناسایی کالاهای که نیاز به کنترل دارند، مجموعه‌ای از قوانین در موتور قوانین (Rules Engine ) قرار داده شده اند، تا این موتور بتواند آژانس‌‌های کنترلی (AC) را شناسایی نماید.
▪ هزینه اولیه ساخت TradeNet®که در سنگاپور ۲۴ میلیون دلار سنگاپور برابر ۱۴.۳۰۰.۰۰۰ دلار آمریکا بوده است .
▪ از آنجا که TradeNet® سنگاپور توسط شرکت crismonlogic که فعالیتهای گسترده ای غیر از آن دارد، اداره می شود ، بنابر این هزینه‌های جاری آن بخشی از هزینه‌های کل شرکت است.
▪ باایجاد شرکت crismonlogic که عملاً یک مرکز تجاری مستقل است دولت مجبور نیست برای تامین هزینه¬های ایجاد زیرساختها و خدمات آن در سطح ملی مبلغی را پرداخت نماید ، گروههای ذینفع شامل شرکتهای تجاری و استفاده‌کنندگان از سرویسهای شبکه بسته به انواع استفاده ، ابتدا در شبکه عضو و به صورت ماهیانه مبالغی را برای ادامه عضویت پرداخت می‌نمایند ، ولی برای هر استفاده مجبورند مبالغ جداگانه ای نیزپرداخت کنند.
▪ هزینه های TradeNet® به صورت ذیل بوده است :
▪ هزینه های عضویت : ۱۱.۹۰ دلار آمریکا برای هر عضویت
▪ هزینه های هر معامله : ۱.۹۶ دلار آمریکا
منافع حاصل ازبکارگیری single – window در سنگاپور در جدول ذیل خلاصه شده است :
معیار مقایسه فرآیند دستی (manual process) با استفاده از TradeNet®
تحویل مدارک توسط کارمندان مختلف ودر ساعات اداری توسط یک دفتر و ۲۴ ساعت شبانه روز
تعداد مراجعه به مقامات حداقل ۲ مراجعه لازم است هیچ مراجعه ای لازم نیست
فتوکپی نمودن مدارک ۳۵ فرم ، هرفرم ۲ بار کپی یک کپی (البته براساس تقاضای مشتری )
زمان لازم برای اخذ تائیدیه ۴ ساعت تا ۲ روز ۱۰ دقیقه
ترخیص کالاهای تعرفه ای مدارک جداگانه برای انجام امورگمرکی لازم است مدارک الکترونیکی به بخشهای مختلف گمرک برای انجام امور اتصال می یابد.
● کنترل کالاها
مدارک جداگانه برای انجام کنترل یک مدارک الکترونیکی به بخشهای مختلف نهاد کنترلی اتصال مییابد
هزینه ۲۰-۱۰ دلار سنگاپور ۳.۳۰ دلار سنگاپور
نحوه اخذ تعرفه بوسیله چک کسر توسط بانک به صورت اتوماتیک
● برنامه های آینده :
در آینده نزدیک TradeNet® با غلبه بر پیچیدگی‌های موجود دایر بر وجود سیستم‌های مشابه دیگر اما با فعالیت کمتر ، بیشتر گسترش خواهد یافت . که هدف از آن فراهم آوردن یک چشم انداز جهانی برای اقتصاد سنگاپور خواهد بود. که البته توسعه TradeNet® نیازمند مباحث بیشتری در خصوص توسعه تکنولوژی ، افزایش سطوح اقتصادی و مکانیزمهای جدید است که نشانگر عزم آنها برای بهبود امور نیز می باشد.
● غنا
▪ دولت غنا که کشورش به مراتب از کشور پیش گفته بسیار عقب مانده‌تر است ، نیز در پی نیازهای مشابه یعنی کندی و طاقت فرسا بودن ترخیص کالا در بنادر نسبت به ایجاد single-window که در غنا بهGCNET شهرت دارد اقدام نمود ، که در سال ۲۰۰۲ یعنی ۵ سال قبل کار خود را شروع کرده است و در حال حاضر این سیستم با ظرفیت کامل در حال فعالیت می باشد . اگر چه برنامه هایی برای توسعه فعالیتهای آن نیز وجود دارد و دولت قصد دارد موارد دیگری را به آن بیافزاید.
▪ سیستمGCNet با ساختار قانونی و ویژگی های اقتصاد غنا تطابق داده شده است و عمده عملکرد آن بر ارسال الکترونیکی پیام از یک سیستم به سیستم دیگر استوار است.
▪ سیستم غنا از موریتانی اقتباس شده است که خود تقلیدی از سیستم TradeNet® سنگاپور می باشد. و برای این منظور ابتدا فرآیند طولانی ( فرآیند دستی ) که قبلاً انجام می گرفت مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته و سپس براساس مدل موریتانی به کامپیوتری کردن امور پرداخته شده است ، اما بعد از آن نیز یک بررسی مجدد برای جلوگیری از ایجاد یک سیستم کامپیوتری ناکارا صورت گرفته و در چند فاز اجرا شده است.
▪ آموزشهای لازم در تمامی سطوح انجام می‌شود و یکی از نقاط مرکزی فعالیت پروژه می باشد که موارد زیر را شامل میگردد..
▪ مقامات گمرک در ۱۲ ماه آموزش داده شده‌اند.
▪ تمامی استفاده‌کنندگان شامل رابطه‌های گمرکی ، آژانسهای کشتیرانی ، بانکهای تجاری و....به صورت رایگان به مدت ۱۸ ماه آموزش دیده اند.
▪ در کل ۲ سال تا بهره‌برداری پروژه طول کشیده است به نحوییکه پروژه در سال ۲۰۰۰ ، با سرمایه‌گذاری یک شرکت سرمایه‌گذاری مشترک آغاز و در سال ۲۰۰۲ با انجام تمام مراحل ساخت و آموزش، اجرایی شده است.
▪ خدمات سیستم GCNet غنا مشابه خدمات سنگاپور است با این تفاوت که باید تمایز بین ساختار اقتصادی را در نظر گرفت که استفاده‌کنندگان از این خدمات کمتر را بیشتر می‌نماید.
▪ ۹۵% کل فعالیتهای گمرکی توسط GCNet انجام می‌گردد.
▪ در سال ۲۰۰۵ ، ۴۰۰ آژانس ترخیص کالا در ۶۲۵ مکان متفاوت ، ۶۵ آژانس کشتیرانی ، ۶ ترمینال باری خصوصی ، ۱۰ آژانس و وزارتخانه دولتی از خدمات GCNet استفاده کرده اند ، واین سیستم در ۲ بندر ، یک فرودگاه بین المللی و ۳ پست مرزی فعال است.
▪ GCNet از دو بخش عمده تشکیل شده است که عبارتند از :
▪ نرم افزار مدیریت گمرکی بنام (GCMS) یا سیستم مدیریت گمرکی غنا
▪ یک شبکه تبادل اطلاعات الکترونیکی به نام TradeNet
GCMSوظیفه انجام تمام فرآیندهای مرتبط با امور گمرکی را بر عهده دارد و TradeNet مسئول اتصال GCMSعلاوه بر آن که اتصال گروه‌های استفاده‌کننده جهت تبادل اطلاعات الکترونیک با دولت امکانپذیر می سازد ، گروه‌ها را به یکدیگر ارتباط می دهد.
▪ استفاده کنندگان از GCNetعبارتند از :
▪ وزارت صنعت و تجارت غنا (دستگاه ناظر )
▪ گمرکات غنا
▪ اداره بنادر غنا
▪ شرکتهای حمل ونقل بار
▪ بانکهای تجاری
▪ ترمینال بار
▪ اپراتور بار فرودگاه
▪ GCNet یک شرکت سرمایه گذاری مشترک خصوصی – دولتی است که توسط شرکتهای ذیل تشکیل شده است:
▪ SQSS.A (خصوصی)
▪ گمرکات غنا (دولتی )
▪ اکون بانک غنا (خصوصی )
▪ بانک تجارت غنا ( عمدتاً دولتی )
▪ شورای کشتیرانان غنا (دولتی )
این شرکت به عنوان یک شرکت خصوصی به منظور کسب سود فعالیت می نماید و سود خود را تقسیم می کند ، که ازطریق عوارض وضع شده بر اظهارنامه¬های گمرکی به منظور استفاده از سیستم GCNet بدست می آید ، اما برصادرات ، ترانزیت ، انبارداری ، مناطق آزاد تجاری و ارائه داده¬ها عوارضی وضع نشده است.
▪ کل هزینه GCNet ، ۶ میلیون دلار آمریکا بوده است که در حقیقت ۷۰۰.۰۰۰ دلار از هزینه پیش¬بینی شده بالاتراست. این اضافه هزینه در ایجاد زیرساختها و محورهای ارتباطی اتفاق افتاده است.
هزینه های در گردش سیستم GCNet عبارتند از :
▪ عملیات مرکز تلفن
▪ پشتیبانی و نگهداری سیستم
▪ آموزش کارمندان
▪ شبکه توانسته است تمام هزینه¬های خود را پوشش دهد بدون آنکه بر هیچ نوع ضمانت و یا سوبسیدی تکیه کند.
▪ تکنولوژی
سیستم عامل ALX، پایگاه داده¬ای oracle ، شبکه فیبر نوری ، خطوط اتصالی ، DSL و رادیو
نحوه انجام کار : داده¬ها ازطریق TradeNet به شکل الکترونیک ارائه و در سیستم مدیریت گمرکی غناGCSM)) برای پردازش و انجام امور ثبت می شود.
▪ شبکه تمام استاندارد بین المللی مورد نیاز واردات را داراست.
▪ مفاید سیستم GCNet عبارتست از :
- برای صادرکنندگان و وارد کنندگان : کاهش بروکراسی ،ترخیص سریع کالا ، کاهش زمان و هزینه
- برای گمرکات : بهبود گسترده در انجام امور به وسیله زیربنای مدرن، افزایش اساسی در درآمدهای گمرکی ، کنترل محیط کاری
- بانکهای تجاری: افزایش مشتریان ، افزایش حجم عملیات بانکی ،اخذ سهم درآمدی از GCNet
- دولت : افزایش درآمد ، ایجاد یک الگوی منطقه ای
- اقتصاد : بهبود شفافیت و اداره گمرک
▪ افزایش درآمد گمرک در سال ۳۵% و در سالهای بعد به صورت مداوم ۲۰ درصد بوده است
● برنامه های آینده GCNet :
- گسترش اتصالات برای افزایش کاربردهای آن به منظور افزایش سود
- آماده نمودن تفکر سازمانی به منظور گسترش فعالیت single – window
- افزایش همکاری های منطقه ای
خلیل الرحمان سردارزائی