سه شنبه, ۱۸ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 7 May, 2024
مجله ویستا
شاپور تهرانی
جنسیت: مرد
نام پدر: خواجگی
تخلص: شاپور
تولد و وفات: ( ... - ۱۰۴۸) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: شاعر
ملقب به شرفالدین. نخست فریبی تخلص میکرد و بعد شاپور انتخاب کرد. از نسل مولانا امیدی و از شاعران والاتبار و از استادان نغزگوی عصر خود بود. در ایام جوانی از وطن به هندوستان رفت و در آنجا با میرزا جعفر آصفخان مصاحب بود و با ایشان مدتها در هند و کشمیر سیرکرد ، اشعار خوب و ابیات مرغوب در دارالعیش کشمیر گفت ، از آن جمله پارهای مثنوی است که در برابر "خسرو و شیرین" به نظم در آورد. وی بعد از فوت آصفخان به ایران بازگشت. نسخههای "دیوان"ش فراوان است و معمولاً از پانزده هزار بیت تجاوز نمیکرد. وی با امین رازی و اعتمادالدوله جهانگیری قرابت نزدیک داشت و مداحی اعتمادالدوله مذکور را بسیار میکرد. معاصر و معاشر شاپور تهرانی ، تقیالدین اوحدی بلیانی که مدعی است که نام شاپور در آغاز ارجاسب بود و او وی را در آغاز جلوس شاهعباس در قزوین و اصفهان دید و صحبت خوب با هم داشتند. وی اقامت طولانی در هند را به قصد مداحی اختیار نکرد و به همین جهت قصیدههایش بیشتر در ستایش امامان است. و او هر دو سفر خود را به هند با آهنگ بازرگانی انجام داد و از این راه ثروت اندوخت و به همین سبب هم در صف ملازمان پاشاه یا شاهزادگان درنیامد. وی سفری به مکه معظمه داشت و بعد از دریافت کعبهٔ مقصود به تهران بازگشت.
نام پدر: خواجگی
تخلص: شاپور
تولد و وفات: ( ... - ۱۰۴۸) قمری
محل تولد: مشخص نیست.
شهرت علمی و فرهنگی: شاعر
ملقب به شرفالدین. نخست فریبی تخلص میکرد و بعد شاپور انتخاب کرد. از نسل مولانا امیدی و از شاعران والاتبار و از استادان نغزگوی عصر خود بود. در ایام جوانی از وطن به هندوستان رفت و در آنجا با میرزا جعفر آصفخان مصاحب بود و با ایشان مدتها در هند و کشمیر سیرکرد ، اشعار خوب و ابیات مرغوب در دارالعیش کشمیر گفت ، از آن جمله پارهای مثنوی است که در برابر "خسرو و شیرین" به نظم در آورد. وی بعد از فوت آصفخان به ایران بازگشت. نسخههای "دیوان"ش فراوان است و معمولاً از پانزده هزار بیت تجاوز نمیکرد. وی با امین رازی و اعتمادالدوله جهانگیری قرابت نزدیک داشت و مداحی اعتمادالدوله مذکور را بسیار میکرد. معاصر و معاشر شاپور تهرانی ، تقیالدین اوحدی بلیانی که مدعی است که نام شاپور در آغاز ارجاسب بود و او وی را در آغاز جلوس شاهعباس در قزوین و اصفهان دید و صحبت خوب با هم داشتند. وی اقامت طولانی در هند را به قصد مداحی اختیار نکرد و به همین جهت قصیدههایش بیشتر در ستایش امامان است. و او هر دو سفر خود را به هند با آهنگ بازرگانی انجام داد و از این راه ثروت اندوخت و به همین سبب هم در صف ملازمان پاشاه یا شاهزادگان درنیامد. وی سفری به مکه معظمه داشت و بعد از دریافت کعبهٔ مقصود به تهران بازگشت.
منبع : مطالب ارسالی
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
رافائل گروسی اسماعیل هنیه عراق رهبر انقلاب حج نیچروان بارزانی مجلس شورای اسلامی شورای نگهبان انتخابات دولت حسین امیرعبداللهیان دولت سیزدهم
حجاب قتل تهران شهرداری تهران قوه قضاییه وزارت بهداشت فضای مجازی آموزش و پرورش سلامت سیلاب سازمان هواشناسی شهرداری
مسکن قیمت خودرو مالیات ایران خودرو خودرو قیمت دلار قیمت طلا بانک مرکزی بازار خودرو دلار حقوق بازنشستگان قیمت
تئاتر دفاع مقدس محمدعلی علومی تلویزیون نمایشگاه کتاب سینمای ایران مسعود اسکویی صدا و سیما سریال
دانشگاه آزاد اسلامی دانش بنیان
حماس اسرائیل رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه آمریکا روسیه رفح اوکراین طوفان الاقصی نوار غزه
استقلال فوتبال پرسپولیس لیگ برتر ذوب آهن نساجی لیگ برتر ایران لیگ برتر فوتبال ایران بازی سپاهان رئال مادرید جواد نکونام
هوش مصنوعی اپل سامسونگ آیفون باتری گوگل مایکروسافت ناسا تلفن همراه ماهواره
آب معدنی آب بیماران خاص کاهش وزن زیبایی چای بیمه دندانپزشکی فشار خون سبزیجات