یکشنبه, ۹ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 28 April, 2024
مجله ویستا
سازمانده باشید
در تعریف سازماندهی گفتهاند; سازماندهی فرآیندی است که طی آن تقسیم کار میان افراد و گروههای کاری و هماهنگی میان آنان به منظور کسب اهداف صورت میگیرد. ساخت سازمانی یا طراحی سازمان، حاصل فرآیند سازماندهی است و عبارت است از سیستم روابطی که به طور غیررسمی شکل گرفته و به طور رسمی تصویب شده و حاکم بر فعالیتهای افرادی است که برای کسب اهداف مشترک به هم وابستهاند.
به زبان سادهتر میتوان گفت، سازماندهی یعنی تقسیم کار بین دوایر مختلف یک سازمان و تفکیک وظایف بین افراد سازمان بر مبنای همدلی.
اگر کلمهء همدلی را از تعریف فوق برداریم ساختاردهی سازمان نشان داده میشود اما ما از سازمانهای موفق عصر حاضر انتظار داریم فقط خود را در چارچوب باکسها و چارتسازمانی محصور نکنند بلکه نیروهایی که دور هم جمع شدهاند و تحت فرمان یک مدیر سازمانی را تشکیل میدهند برای رسیدن به اهداف سازمانی همدل و همجهت باشند به عبارتی نگرش سیستمی در آن سازمان حاکم باشد. (به نگرش سیستمی در نوشتهای جداگانه پرداخته خواهد شد.)
دوستی میگفت، شاید بتوانیم بگوییم بزرگترین اختراع دنیای توسعهیافته ایجاد سازمان است. مگر یک انسان کارآفرین و خلاق به جای چند نفر میتواند کار کند؟ وقتی فعالیتها گسترش مییابد نیاز به جذب نیرو ضرورت پیدا میکند و تا حدی آن فرد اصلی میتواند سازمان ایجاد شده را مدیریت کند ولی وقتی سازمان گسترش مییابد و نفرات زیاد میشوند مسایل و مشکلات هم بروز میکنند. به خصوص این که سازمانها در ایران خانوادگی باشند و افراد خانواده توانایی تفکیک بین نقشهای خانوادگی و نقشهای سازمانی را نداشته باشند و کارکنان را در فضای چند رییسی گرفتار کنند. سازمان فقط داشتن چارت سازمانی و بهکارگیری چند نفر نیست; سازمان مجموعهای با بینش و بصیرت است که آنها مدیر خود را میشناسند، به آن سازمان متعهد هستند و هر یک توان و مهارت خویش را برای نیل به اهداف سازمان به کار میگیرند و مهمتر از همه این که اهداف سازمانی را به اهداف فردی مقدم میشمارند. بدیهی است در این بین نقش مدیران ارشد بسیار مهم است چه نیکو گفتهاند که توفیق و بهبود در سازمان به میزان تعقل و تفکر و توان مدیریتی مدیر ارشد آن سازمان بستگی دارد. من با سازمانهای خانوادگی مخالف نیستم بلکه حسب مشاوره در شرکتهای متعدد ایرانی به این نتیجه رسیدهام که اگر افراد خانوادهها بتوانند نقشها و مسایل و مشکلات خانواده را در محیط کار دخیل نکنند و اگر هر کسی جایگاه خود را در سازمان بشناسد، آن گاه به اهداف بهتری نیز دست خواهیم یافت.
پرویز درگی
استاد دانشگاه و مشاور و محقق بازاریابی
منبع : روزنامه سرمایه
همچنین مشاهده کنید
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
pameranian.com
پیچ و مهره پارس سهند
خرید میز و صندلی اداری
خرید بلیط هواپیما
گیت کنترل تردد
ایران دولت جمهوری اسلامی ایران مجلس شورای اسلامی حجاب دولت سیزدهم مجلس گشت ارشاد رئیسی امام خمینی رئیس جمهور جنگ
آتش سوزی وزارت بهداشت سلامت تهران قتل شهرداری تهران سیل کنکور هواشناسی فضای مجازی پلیس پایتخت
خودرو دلار بازار سرمایه قیمت دلار قیمت خودرو بازار خودرو قیمت طلا بانک مرکزی سایپا مسکن تورم ایران خودرو
سریال سینمای ایران تلویزیون سینما موسیقی سریال پایتخت مهران مدیری ترانه علیدوستی کتاب تئاتر
اینترنت خورشید کنکور ۱۴۰۳
جنگ غزه اسرائیل غزه رژیم صهیونیستی فلسطین آمریکا روسیه چین حماس اوکراین ترکیه ایالات متحده آمریکا
فوتبال پرسپولیس استقلال بازی جام حذفی سپاهان آلومینیوم اراک فوتسال تیم ملی فوتسال ایران تراکتور باشگاه پرسپولیس لیورپول
هوش مصنوعی تبلیغات ناسا سامسونگ فناوری اپل بنیاد ملی نخبگان آیفون ربات
بارداری کاهش وزن مالاریا زوال عقل