دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 13 May, 2024
مجله ویستا
افسانه شهری - urban legend
سال تولید : ۱۹۹۸
کشور تولیدکننده : آمریکا و فرانسه
محصول : نیل هـ. موریتس، جینا ماتیوز و مایکل مکدانل
کارگردان : جیمی بلنکس
فیلمنامهنویس : سیلویو هورتا
فیلمبردار : جیمز کرسانتیس
آهنگساز(موسیقی متن) : کریستوفر یانگ
هنرپیشگان : جارد لتو، آلیشیا ویت، ربکا گیهارت، جاشوآ جکسن، ناتاشا گرگسن واگنر، رابرت انگلاند و براد دوریف.
نوع فیلم : رنگی، ۱۰۰ دقیقه.
در دانشگاه پندلتن شایعهای قوت میگیرد که ذهن همه را به خود مشغول میکند. میگویند بیست و پنج سال پیش، یکی از استادان تهی مغز و دچار جنون، کشتار جمعی به راه انداخته و پس از کشتن شش دانشجو به زندگی خودش هم خاتمه داده است. ̎افسانههای شهری̎ موضوع درس یکی از کلاسهائی است که ̎پروفسور وکسلر̎ (انگلاند) مدرس آن است. زمانی که یک رشته قتلهای مرموز در دانشگاه اتفاق میافتد، ̎ناتالی̎ (ویت)، یکی از دانشجویان جسور ̎پروفسور وکسلر̎، به این نتیجه میرسد که این قتلها براساس ̎افسانه شهری̎ پندلتن رخ میدهند. اما همکلاسیهای دیگرش، ̎برندا̎ (گی هارت)، ̎پل̎ (لتو) که دانشجوی جاهطلب رشته روزنامهنگاری است، و ̎دیمن̎ (جکسن) که همه چیز را به تمسخر میگیرد، معتقدند وقوع قتلها امری اتفاقی است و ربطی به ̎افسانههای شهری̎ ندارد. سپس، ̎ناتالی̎ در مییابد که خودش قربانی بعدی خواهد بود...
● نه به آن بدی که از افواه بر میآمد و مثلاً هیجانانگیزتر از من میدانم تابستان گذشته چه کردید (جیم گیلسپی، ۱۹۹۷) چند صحنه قربانی گرفتن قاتل بارانیپوش، خوش ساخت و پر تعلیقاند (از جمله صحنه افتتاحیه قتل گرگسن واگنر که به قول کیم نیومن پس از جیغ وس کریون، ۱۹۹۶، باید آن را وضعیت درو باریمور نامید) گره گشائی پایانی خیلی ناامید کننده است و نامیرائی دختر قاتل ـ که انگیزه اغراقآمیز و دیوانهوارش زیادی غیر مترقبه و فاقد زمینه است ـ فراتر از ظرفیت حتی هجویه میرود. فیلم با یکی از مایههای ضمنی و کمتر تئوریزه شده فیلمهای ترسناک یعنی ̎افسانه شهری̎ کار میکند، داستانەائی از جنایات و وقایع غریب گذشته نزدیک که مبنای واقعیشان در هالهای از روایات و شایعات پنهان شده است، و سعی میکند معادل خودآگاهی نسبت به ژانر ترسناک در فیلمهای کوینویلیامسن را برای این نوع افسانهها اعمال کند. اما این هدف به قدر کافی جدی و متمرکز دنبال نمیشود. فضای دانشگاه ایالتی و محافل و روابط دانشجویان، حسابی پرتنش است و نشانه این است که شاید از کاربرد فرمولهای هراس در سطوح بالاتر آموزشی و در میان آدمهای بسیار خودآگاه، نتایج بهتری هم عاید شود. چیی که افسانه شهری و امثال آن را بیشتر روشن میکند، نقش مؤثر گروه بازیگران فیلم جیغ ـ الگوی این فیلم ـ در روح بخشیدن به شخصیتهاست. در آن فیلم تنوع و طراوتی در شخصیتها وجود داشت که در این فیلم، جای خالیاش ـ و در عروض حضور تیپهای بیانعطاف ـ بیشتر حس میشود. دنباله: افسانههای شهری: برش آخر (جان اوتمن، ۲۰۰۰).
نمایندگی زیمنس ایران فروش PLC S71200/300/400/1500 | درایو …
دریافت خدمات پرستاری در منزل
پیچ و مهره پارس سهند
تعمیر جک پارکینگ
خرید بلیط هواپیما
ایران دولت مجلس شورای اسلامی مجلس صادق زیباکلام انتخابات انتخابات مجلس مجلس دوازدهم انتخابات مجلس دوازدهم انتخابات مجلس شورای اسلامی ستاد انتخابات کشور دولت سیزدهم
قتل سلامت فضای مجازی تهران هواشناسی سیل شهرداری تهران زلزله سازمان هواشناسی پلیس بارش باران آتش سوزی
قیمت خودرو حقوق سربازان قیمت شکر خودرو قیمت دلار قیمت طلا گاز بازار خودرو حقوق بازنشستگان نمایشگاه نفت بانک مرکزی ایران خودرو
نمایشگاه کتاب عفاف و حجاب کتاب نمایشگاه کتاب تهران سینمای ایران رضا عطاران تلویزیون دفاع مقدس سینما نمایشگاه بینالمللی کتاب تهران تئاتر
فناوری کره زمین
رژیم صهیونیستی غزه فلسطین جنگ غزه روسیه آمریکا حماس افغانستان نوار غزه اسرائیل سازمان ملل اوکراین
فوتبال استقلال پرسپولیس رئال مادرید لیگ برتر بازی هوادار باشگاه پرسپولیس لیگ برتر فوتبال ایران لیگ برتر ایران سپاهان باشگاه استقلال
شفق قطبی نوآوری مریم میرزاخانی ایلان ماسک ناسا اپل تبلیغات گوگل طوفان خورشیدی
کاهش وزن درمان و آموزش پزشکی خواب دیابت قهوه بارداری افسردگی