جمعه, ۱۴ اردیبهشت, ۱۴۰۳ / 3 May, 2024
مجله ویستا


سردگمی در تولید


سردگمی در تولید
محمد فراهانی مدیر تولیدی Baby mod و شرکت گلدوزی هنگامه است. وی از سن هفده سالگی و از پادوئی و چرخ‌کاری وارد تولید شده و حدود سی و دو سال است که به تولید می‌پردازد. از دوازده سال نیز گلدوزی را به فعالیت‌هایش افزود. وی دلیل این امر را کاهش هزینه‌های تولید می‌داند و این‌که می‌تواند با کاهش قیمت بر کیفیت محصولاتش نیز بیفزاید. هم‌چنین در این‌سال‌ها به همراه پسرش قصد گسترش بیشتری در کار دارند و می‌خواهند تا فرآیند چاپ را نیز خودشان انجام دهند. گفت‌وگوی ما را در زیر می‌خوانید:
▪ در چه زمینه‌ای به فعالیت می‌پردازید؟
ـ به تولید لباس‌های بچه‌گانه از یکسال تا ۱۶ سال می‌پردازیم و برای این‌کار نیز از پارچه‌های تریکو استفاده می‌کنیم. در بخش گلدوزی نیز به کارهای خدماتی انجام می‌دهیم و بر روی کاپشن و تی‌شرت گلدوزی می‌کنیم که تا ۲۰ تا ۳۰ درصد از کار گلدوزی مربوط به تولیدات خودمان و باقی سفارشات از تولیدی‌های دیگر است. در سال ۸۶ ـ ۷۵ حدود ۵۰ درصد از کار گلدوزی مربوط به تولیدات خودمان بود.
▪ به چه تصمیم گرفتید تا گلدوزی را به مراحل کار خود اضافه کنید؟
ـ به دلیل این‌که اگر خودمان کار را انجام دهیم بیشتر به کیفیت می‌پردازیم و از لحاظ زمان هم بسیار سریع‌تر انجام می‌شود. هم‌چنین از هزینه‌ها نیز به‌طور قابل توجهی کاسته می‌شود. زیرا هزینه‌های گلدوزی و چاپ در قیمت نهائی ما مؤثر است و برای این‌که قیمت‌ها بالا نرود به اجبار از کیفیت محصول باید کم کنیم تا جبران هزینه‌ها شود و در نهایت محصول ارزان‌تر به‌دست مصرف‌کننده برسد. اگر تمام فرآیند تولید در یک کارخانه انجام شود مسلماً هزینه‌ها کاهش بسیاری پیدا می‌کند. قصد داریم در آینده فرآیند چاپ را نیز راه‌اندازی کنیم. یکی از دلایل پائین بودن قیمت اجناس چینی همین علت است.
▪ شما سالانه چه میزان تولید دارید؟
ـ ما سالی ۲۰۰ هزار عدد تولید دارید و هر فصل حدود ۴۰ مدل طرح، تولید می‌کنیم.
▪ بازار ایران پر از اجناس خارجی است که اغلب نیز به‌صورت قاچاق وارد می‌شوند نسبت به این‌ها کیفیت پوشاک ایران در چه سطحی قرار دارند؟
ـ واردات اجناس چینی باعث شد که تولیدکنندگان برای فروش بیشتر، اجناس باکیفیتی تولید کنند و کیفیت پوشاک ایرانی بسیار افزایش یافته است. سطح خرید نیز بیشتر شده به‌طوری که در اواخر سال قادر به جوابگوئی مصرف‌کننده‌ها نیستیم.
▪ مواد اولیه از لحاظ قیمت نسبت به گذشته چه تفاوتی داشته است و دیگر مسائلی که در افزایش هزینه‌ها مؤثرند کدام است؟
ـ از آذر ماه قیمت هر کیلو پارچه ۳ هزار تومان و رنگرزی هر کیلو ۳۰۰ تومان گران شده است و این موضوع باعث شده که برای ادامه تولید دچار سردرگمی شویم زیرا گرانی پارچه در قیمت نهائی محصول تأثیرگذار است. اما خریداران هم هزینه بالاتر را نمی‌پردازند و ما هرچه سعی می‌کنیم تا هزینه‌ها را کاهش دهیم باز هم ممکن نمی‌شود. البته تحریم را دلیل این امر عنوان می‌کنند، اما نمی‌تواند دلیل منطقی باشد چه‌طور در عرض چند ماه تمام اجناس از بازار جمع می‌شود پس کسانی که اجناس را گران‌تر می‌فروشند از کجا می‌آورند.
علاوه‌بر تمام این‌ها امروزه مشکلات کارگری بسیار زیاد شده است. کارگران امروز با این دستمزد حاضر به کار نمی‌شوند. البته آنها حق دارند زیرا حقوق اندک جوابگوی تورم نیست. سازمان تأمین اجتماعی که تأکید زیادی بر حق بیمه دارد، بهتر است به تعهداتش هم عمل کند. یکی از کارگران ما دستش زیر سوزن رفت وقتی به چند بیمارستان سر زد همگی گفتند جراح نداریم فقط در یک بیمارستان او را قبول کردند که از ساعت ۵/۸ تا ۳ بعدازظهر در بیمارستان معطل شد. اگر به یک بیمارستان خصوصی می‌رفت به‌نفع هر دوی ما بود.
از زمانی هم که سود بانک‌ها به ۱۲ درصد رسیده وام پرداخت نمی‌کنند. حتی اگر وام پرداخت شود باید یکساله دوباره آن را بازگردانیم. تولیدکننده‌ای که یکساله چک می‌گیرد چه‌طور می‌تواند هر ماه و برای یکسال قسط پرداخت کند در صورتی‌که کشورهای دیگر وام‌های ۱۵ ساله به تولیدکننده‌ها پرداخت می‌کنند. در ترکیه اگر کارگاهی بیش از ۲۵ نفر کارگر داشته باشد، وزیر کار برای بازدید به کارخانه می‌آید و سوبسید به کارفرما می‌دهد هرچه نیز تعداد کارگران بیشتر باشد کارفرما بیمه و مالیات کمتری پرداخت می‌کند اما این‌جا برعکس است.
اگر ما از بانک وام بگیریم باید مالیات آن را نیز بپردازیم. از طرفی زمان کار برای تولیدکننده کم است. ما در فصل تابستان هرچه تولید داریم را باید در عرض ۳ ماه به فروش برسانیم در غیر این صورت جنس استوک می‌شود. مسئله دیگر نیز میزان کم تولید است. اگر تولیدکننده بتواند از هر مدل ۲۰ هزار عدد یا بیشتر تولید کند هزینه‌ها کمتر می‌شود. ما باید علاوه‌بر فروش داخلی صادرات هم داشته باشیم تا ضمن تولید بالا از هزینه‌ها نیز بکاهیم. من سفارش ۵۰ هزار کار را در چین به کارخانه‌ای دادم. این مقدار کار را مدت یک‌ماه به من تحویل دادن با همان کیفیتی که از آنها خواسته بودم. در آن کارخانه حدود ۲ هزار کارگر بود و کلیه مراحل تولید در همان‌جا انجام می‌گرفت و به دلیل این‌که تعداد زیادی سفارش می‌گیرند بسیار از هزینه‌ها کاسته می‌شود و در نهایت قیمت نهائی آن بسیار پائین‌تر از تولیدات ماست.
▪ از دیدگاه شما چه عاملی در افزایش توان تولیدکنندگان در صادرات اهمیت دارد که در میان آنها وجود ندارد؟
ـ مهمترین شاخص برای یک محصول کیفیت است. اما در کشور ما به دلیل نبود مواد اولیه باکیفیت، محصولات نهائی نیز استانداردهای لازم را ندارند. دلیل کیفیت پائین نیز علی‌رغم تصور دیگران ماشین‌آلات قدیمی نیست. چرخ گلدوزی ما جزو مدرن‌ترین چرخ است. حتی در کارخانه‌ای ژاپنی دیدم که از این مدل قدیمی‌تر استفاده می‌کردند، اما حاصل کار آنها بسیار بهتر بود زیرا نخ آنها بسیار مرغوب‌تر از نخ داخلی ماست. تولیدکننده ایرانی اگر بخواهد این نوع از نخ را تهیه کند باید کیلوئی ۱۰ هزار تومان بیشتر پرداخت کند. از طرفی ضمانتی نیز برای وجود این نخ در بازار وجود ندارد. در حال حاضر ما از نخ‌های چینی و داخلی استفاده می‌کنیم زیرا همیشه در دسترس است. اما این نخ نمی‌تواند کیفیت کار را بالا ببرد و ظرافت به محصول بدهد. مسلماً با چنین وضعیتی محصولات ما بازاری در خارج از کشور نخواهند داشت.
▪ آیا اتحادیه‌ها و اصناف برای حل این مشکلات اقدامی انجام می‌دهند؟
ـ اتحادیه فقط برای اخذ جواز مفید است و در هیچ موردی به تولیدکننده کمک نمی‌کند.
▪ به این موضوع اشاره داشتید که چندین‌بار از چین پوشاک وارد کردید هنوز هم واردات انجام می‌دهید؟
ـ با وجود این‌که بسیار مخالف واردات هستم اما به هر حال ما نیز باید سودی داشته باشیم. حدود ۳۰ نفر کارگر در کارگاه من مشغول کارند و من می‌خواهم تا این افراد کار کنند و درآمدی داشته باشند. اما وضعیت تولید در یران بسیار مشکل است. از حدود ۲ ماه پیش نیز واردات پوشاک ممنوع شده است. در حال حاضر نیز بر روی تولیدات خودمان متمرکز هستیم.
▪ همان‌طور که می‌دانید در پوشاک و مخصوصاً پوشاک بچه‌گانه طراحی اهمیت زیادی دارد شما در طراحی محصولاتتان از چه رومنبعی استفاده می‌کنید؟
ـ طراحی را از طریق تجربه‌ای که در طول این سالیان به‌دست آوردیم، انجام می‌دهیم. امسال نیز تمام محصولات را خودمان طراحی کردیم. البته پسرم نیز در این کار بسیار به من کمک می‌کند و از آن‌جائی که بیشتر با سلیقه جوان‌ها آشناست، طرح‌های پیشنهادی او بیشتر پر فروش‌تر است. اصولاً کار تولید نیاز به افراد جوان دارد. به‌خصوص در طراحی که خانم‌ها بسیار در این امر، ماهرترند زیرا در زیبائی یک محصول چاپ و گلدوزی از همه مهمتر است.
▪ با توجه به این‌که در ماه آخر سال هستیم بازار فروش رونق دارد؟
ـ نمی‌توان فقط به فروش ما بسنده کرد زیرا ممکن است چند مدل از تولیدات ما امسال فروش بهتری داشته باشند. اما در برخورد با دیگران و مشتری‌ها متوجه می‌شویم که به دلیل واردات اجناس خارجی، رغبت نسبت به تولیدات داخلی کم شده است به‌خصوص این موضوع در شهر تهران بیشتر است. اکثر تولیدات داخل در شهرستان‌ها به فروش می‌رود و مردم تهران تمایل به خرید اجناس خارجی دارند حتی اگر آن جنس از چین، تایوان و هند آمده باشد. زیرا اجناس خارجی متنوع‌تر و زیباتر است و به نظر مردم، خرید آن وجه خوبی دارد.
▪ واردات پوشاک، شما را با چه مشکلاتی مواجه کرد؟
ـ در ابتدا بسیار تأثیرگذار بود تا جائی‌که قصد داشتیم کار را تعطیل کنیم از طرفی ما با مشکلات کارگری، مواد اولیه و ... هم روبه‌رو بودیم و بسیار کار مشکل شده بود. اما الان وضعیت بهتر شده است زیرا واردات را بیشتر کنترل می‌کنند و به تازگی نیز ممنوع شده است.
▪ امروز مهمترین عامل در راه‌اندازی یک تولیدی چیست؟
ـ سرمایه مهمترین مسئله است. کسی نباید با وام اقدام به راه‌اندازی تولیدی نماید زیرا هیچ تضمینی در فروش محصول نیست. باید حداقل ۷۰ درصد از سرمایه اولیه برای فرد باشد. بنکدار اگر محصولی فروش نرود یا کوچک‌ترین زدگی داشته باشد آن را به تولیدی بازمی‌گرداند. پس اگر محصول فروش نرود، تولیدکننده‌ای که فقط از راه وام و قرض به تولید پرداخته، ورشکست خواهد شد. حتی در این چند سال گرفتن پول‌های بهره‌ای بسیار بین تولیدکننده‌ها رایج شده است. در گذشته یهودی‌ها ۳ درصد بهره می‌گرفتند اما امروز مسلمانان آن را به ۶ درصد رساندند.
▪ شما در تعامل با بنکدارها تاکنون به مشکلی برخورد کرده‌اید؟
در بین بنکدارها افرادی هم هستند که پس از گرفتن پول آن را به تولیدکننده پس نمی‌دهند. این مسئله برای من نیز پیش آمد. در سال ۱۳۷۳ حدود ۴۸ میلیون تومان از پول مرا یکی از بنکدارها برد. این وضعیت چند سال پیش خیلی شایع شده بود اما در دو سال اخیر ورشکستگی کاهش پیدا کرده و ظاهراً تولیدکننده‌ها دقت بیشتری در انتخاب بنکدارها دارند.
منبع : ماهنامه نساجی امروز